Forandring og forfald

Billedserie

Udstilling

Home and Tomorrowland

15 nov 2008 11 jan 2009

Søren Lose

Kunsthal Brænderigården
Se kort og tider

I forbindelse med udstillingen udkommer bogen Sprog og hjemstavn med tekster af Martin Heidegger og fotografier af Søren Lose.
Bogen udgives af det nyetablerede forlag buchwerk.

Forandring og forfald

Søren Lose: Uden titel. Pressefoto

Søren Lose portrætterer rammende det stille forfald i hjemstavnen Lolland og den larmende udvikling i storbyen Istanbul. I kontrasten anes en historie om globalisering.

Udstillingen Home and Tomorrowland på Kunsthal Brænderigården er egentlig to udstillinger. I stueetagen vises Tomorrowland, der skildrer storbyen Istanbul. Og på første sal tager Lose os med tilbage til sin hjemstavn, Lolland.

Globalisering ad omveje
Begge udstillinger er velfungerende. Tænker man dem sammen, som titlen indbyder til, aner man en historie om globalisering; om hvordan udviklingen i fjerne storbyer som Istanbul ad omveje skaber stilstand i randområder som Lolland.

Udstillingsvue. Foto: Anja Møller Pedersen
Udstillingsvue. Foto: Anja Møller Pedersen
Søren Lose: Uden titel og Rødt gardin. Foto: Anja Møller Pedersen
Søren Lose: Uden titel og Rødt gardin. Foto: Anja Møller Pedersen

Ingen hjemstavnsromantik
Der er ikke meget hjemstavnsromantik over Loses fotografier fra Lolland. Livet er gået i stå. Fotografierne er mennesketomme. Husene er forladte – og de har været det længe.

Lose dokumenterer forfaldet – men ikke med hurtige snapshots. Fotografierne er stramt komponerede og drager trods forfaldet. De er kønne og stille med en tristesse, der vidner om kendskab og indlevelse.

Hallo
I filmen Hallo tager Lose os med ind i et af de forladte huse. Her er ubeskriveligt ulækkert. Bjerge af affald fylder rummene: stabler af fyldte plastikposer blandet med tomme kattemadsdåser og brugte kaffefiltre. Gulvene er dækket med aviser og andet skrald – som en af de indtrængende konstaterer: "Vi går oven i et helt livs affald."

Familebilleder indgår i flere af Loses værker - her Park/parketgulv. Foto: Anja Møller Pedersen
Familebilleder indgår i flere af Loses værker – her Park/parketgulv. Foto: Anja Møller Pedersen
Men Lose dvæler ikke kun ved den beskidte overflade. Kameraet zoomer ind på smukke tapeter bag skraldet, og ‘gæsterne’ finder familiealbums fra dengang alt gik godt.

Et nuanceret billede
I en introduktion til Home spørger Lose, hvordan man nuanceret beskriver det sted, man kommer fra uden at falde i en sentimental hjemstavnsromantik eller at præsentere et stereotypt billede – i dette tilfælde af Lolland som et fortabt randområde. Denne udstilling er et godt bud!

Tomorrowland
Værkerne fra Istanbul er også mennesketomme, men på en anderledes dynamisk måde. Gamle smukke moskeer vises side om side med betonbyggerier og de nye allestedsnærværende kolosser af glas og stål. Også her komponerer Lose fotografierne stramt og skaber et nuanceret portræt af Istanbul: Byen, der befinder sig mellem øst og vest, nyt og gammelt, religion og kapitalisme.

Udstillingsvue. Foto: Anja Møller Pedersen
Udstillingsvue. Foto: Anja Møller Pedersen
Vue med Tomorrowland: Park Hotel. Foto: Anja Møller Pedersen
Vue med Tomorrowland: Park Hotel. Foto: Anja Møller Pedersen

Arkitektur som tegn
Lose undersøger gennem forskellige materialer arkitekturen som tegn på den enorme udvikling, Istanbul befinder sig midt i. Flere af bygningerne er enten under opførelse eller ved at blive revet ned og det er denne mellemfase, der karakteriserer byen og fascinerer kunstneren.

Søren Lose: Transitions #5, 6, 10. Foto: Anja Møller Pedersen
Søren Lose: Transitions #5, 6, 10. Foto: Anja Møller Pedersen
Vue med Transmutation # 1. Foto: Anja Møller Pedersen
Vue med Transmutation # 1. Foto: Anja Møller Pedersen

Transition
Han beskriver selv, hvordan mellemfaserne ikke kun er arkitektoniske spørgsmål, men bærer vidnesbyrd om en historisk transitionsfase fra øst mod vest eller fra religion mod kapitalisme. En overgang, der ikke er uproblematisk, men som indeholder en kraft og et potentiale, der klart fornemmes i Loses fotografier og formeksperimenter.

Istanbul bevæger sig hastigt fremad, mens Lolland står stille. Og Lose formår at skabe nuancerede portrætter af begge.

Udstillingen er støttet af Kunstrådet.

Billedserie

Udstilling

Home and Tomorrowland

15 nov 2008 11 jan 2009

Søren Lose

Kunsthal Brænderigården
Se kort og tider

I forbindelse med udstillingen udkommer bogen Sprog og hjemstavn med tekster af Martin Heidegger og fotografier af Søren Lose.
Bogen udgives af det nyetablerede forlag buchwerk.

Del artiklen

'Forandring og forfald'

Facebook