Et ekko med eksistentielle rødder

Et ekko med eksistentielle rødder

Ekko! Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum. Foto: Ida Caroline Schaltz

Billedserie

Udstilling

ECHO - Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum

21 sep 2012 20 jan 2013

Per Bak Jensen

Fyns Kunstmuseum
Se kort og tider

Udstillingen Echo - Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum kombinerer ældre portrætkunst og skulpturer med nye mennesketomme fotoværker. En enkel og moderne iscenesættelse, som formår at fremkalde tanker om liv og død.

Per Bak Jensen har iscenesat museets centrale sal med to af sine store fotografier på den ene væg overfor et udvalg af portrætter fra samlingen på Fyns Kunstmuseum på den modsatte væg. Derudover består udstillings-installationen af to skulpturer placeret mellem væggene: Aksel Hansens Echo fra 1888 og Kain fra 1893 af Carl J. Bonnesen.

Portrættet som blik

Portrætvæggen fremstår som et stort farverigt familiestamtræ, hvor unge og gamle, kvinder og mænd er portrætteret i forskellige kunsthistoriske stilarter og alle har et levet liv bag sig.

De udvalgte portrætter er ikke ophængt efter stramme koordinerede vertikale og horisontale linier. Men er i stedet sammensat, som et stort portræt-puslespil af øjne fra fortiden, der med registrerende, observerende, glade, bestemte, melankolske, reserverede og håbløse blikke kigger ud på beskueren og over på Per Bak Jensens nutidige fotografier.

Selvom der er tale om ældre portrætter fra omkring 1748 med fx Peter Wichmann Portræt af Frederik den Femte, Anna Ancher med Gamle Lene, 1885 samt Selvportræt af Henry Heerup fra 1948, fremstår de forskellige blikke stadig vedkommende pga. den installatoriske sammenhæng med skulpturerne, Echo og Kain samt Bak Jensens moderne fotoværker.

Endvidere viser portrætmosaikken en menneskelig mangfoldighed, der skildrer menneskets komplekse sindstilstand i forskellige livsaldre og giver et fascinerende indblik i levet liv – på godt og ondt.

Portrætvæggen og de to skulpturer Echo og Kain. Foto: Fyns Kunstmuseum
Portrætvæggen og de to skulpturer Echo og Kain. Foto: Fyns Kunstmuseum

Det skulpturelle ekko
Skulpturerne fremviser hinandens modsætninger; Den kvindelige hvide Echo, der står i en elegant og imødekommende positur, mens Kain er mere groft udført og sidder med en grublende og indelukket kropsholdning.

Skulpturerne står med ryggen til væggen med portrætmalerierne og især Echo’s kropssprog kalder over imod Per Bak Jensens store landskabsfotografier på den modsatte væg.

Således understøttes ekkoet på fornem vis både som en konkret manifestation i en skulpturel form og som et kuratorisk greb, der markerer en forbindelse mellem de forskellige værkgenrer i udstillingen. På grund af den store udstillingssal og de relative få værker, er der både god plads til at nærstudere hvert enkelt værk og til at overskue alle værkerne som en sammenhængende installation.

Det universelle ekko
Hvor portrætvæggen sammen med Echo og Kain indtager den ene halvdel af rummet, aktiveres en bevægelse fra Echos tavse råb over imod den modsatte væg med Per Bak Jensens fotografier.

I Per Bak Jensens mennesketomme og monumentale farvefotografier, Rødder og Plastik fra 2005, er det mere livet som organisme, der er omdrejningspunktet. Små hvide rødder vokser frem i værket Rødder, der således viser et nyt liv, der kæmper sig frem i den sorte jord.

Roots: Foto: Per Bak Jensen
Roots: Foto: Per Bak Jensen
Plastic. Foto: Per Bak Jensen
Plastic. Foto: Per Bak Jensen

Fotografiet Plastik har et tydeligt aftryk af en menneskelig tilstedeværelse uden at mennesket er med i motivet. Hovedmotivet er et hvidt stykke plastik, der gennem sine folder har ligheder med en hvid marmorskulptur og således trækker linier til den hvide gipsskulptur af Echo.

Echo – Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum præsenterer et eftertænksomt og eksistentialistisk syn på menneskets uundgåelige skæbne som en form for Memento Mori-installation.

I udstillingen støder blikke fra fortiden sammen med et menneskeligt fravær i fotografiet og understøtter kendsgerningen om: “Af jord af du kommet! Til jord skal du blive”!

Per Bak Jensen (f. 1949). Uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi 1980-86 og lektor i fotografi på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1986-2009.

Det er første gang Per Bak Jensen skaber en installation, hvor han sætter sine værker i spil i forhold til en større museumssamling.

I forbindelse med Echo - Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum vises en film på 20 min. på Fyns Kunstmuseum, der skildrer overvejelserne omkring ophængingen af portrætterne, samt hvordan museumsvæggen med portrætterne er komponeret.

Udstillingen ECHO - Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum er en del af FotoTriennale.dk - en international fotofestival arrangeret af Fotomuseet på Brandts. Fællestemaet for dette års triennale er Det Gode Liv
Mere end 30 danske og udenlandske kunstnere vil på 12 udstillingssteder og i byrummet i Odense give deres bud på eller kommentar til Det Gode Liv.

Billedserie

Udstilling

ECHO - Per Bak Jensen i dialog med Fyns Kunstmuseum

21 sep 2012 20 jan 2013

Per Bak Jensen

Fyns Kunstmuseum
Se kort og tider

Del artiklen

'Et ekko med eksistentielle rødder'

Facebook