Duane Michals skriver, når billedet holder op

Duane Michals skriver, når billedet holder op

Udsnit af fotoet Self-portrait as a devil on the occasion of my fortieth birthday - 1972. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

Billedserie

Udstilling

Duane Michals

7 maj 2010 15 aug 2010

Duane Michals

Museet for Fotokunst
Se kort og tider

Stor retrospektiv udstilling på Museet for Fotokunst på Brandts i Odense.

Duane Michals vil ikke lade billedet stå alene; han sætter ofte sine kragetæer over og under billederne, hvor han fortæller om personerne på billedet og de følelser, der følger med.

Dette indre liv er fyldt med sorg og glæde, sære fortællinger og iscenesættelser af Duane Michals selv, unge mænd, unge kvinder og kendte kunstnerkolleger som René Magritte og Marcel Duchamp.

Marcel Duchamp - 1964. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Marcel Duchamp – 1964. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Portrait of Magritte in his garden (double-exposed) - 1965. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Portrait of Magritte in his garden (double-exposed) – 1965. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

For eksempel står der følgende under fotoet med Marcel Duchamp: "Marcel Duchamp lived behind my aparmtent on tenth street when I lived on ninth street."

Den amerikanske fotograf er blevet berømt for disse billedtekster. 200 fotografier med kragetæer hænger i fotomuseet på Brandts med billeder fra 1950’erne og frem til 00’erne – og det er lidt af et kunststykke at få samlet denne produktion af en fotograf, der hænger på museer over hele verden.

Sekvenser
Udstillingen indeholder historiefortælling, portrætfotografier og konceptuelle værker om kunstens væsen; ofte i foto-serier med små, sort/hvide billeder med motiver, der flytter sig; enten fra billede til billede eller som dobbelteksponeringer.

Andy Warhol - 1973. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Andy Warhol – 1973. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

I et interview med udstillingens italienske kurator Enrica Viganò fortæller Duane Michals, hvorfor han begyndte at skrive på sine billeder.

"Skriveriet kom ud af frustration, af et behov for at sige noget andet og mere end "se dette billede". "

Symbiotisk forhold
"Hvor fotoet ender, begynder skriften. Der er tale om et symbiotisk forhold", fortæller Duane Michals.

Han måtte kombinere billeder og ord for at udtrykke det, han gerne ville fortælle.

"Det er derfor, teksten og billedet, når man ser dem på en gang, siger noget, som intet af de to elementer kunne sige hver for sig."

Billederne og teksterne udtrykker sorg over farens afvisning, refleksioner over døden, men også humor og satirisk brod.

Broden finder man i hans parodier af Cindy Sherman, hvor Duane Michals med hvid paryk agerer "Sidney Sherman" i forskellige iscenesættelser. Billederne er fra bogen How Photography Lost Its Virginity on the Way to the Bank.

Til Sovjetunionen
Duane Michals blev født i 1932 i en stålarbejder-familie i Pennsylvania. Som 26-årig rejste han til Sovjetunionen i jagten på et eventyr, og her fik han ved en tilfældighed fat i et kamera og begyndte at tage billeder.
Det blev et vendepunkt for Michals, og lige siden har han undersøgt, hvad fotografiet kunne.

Chance Meeting - 1970. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Chance Meeting – 1970. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

There are things here not seen in this photograph - 1997. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
There are things here not seen in this photograph – 1997. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

Han vendte tilbage til New York, hvor han etablerede sig som en kunstnerisk og kommerciel fotograf i 1960’erne og 1970’erne. Modsat tidens interesse for dokumentarfotografi, ville han bruge kameraet til at skildre sig selv.

"Når du ser mine fotografier, ser du mine tanker", har Duane Michals sagt, og disse tanker hænger nu i fotomuseet frem til 15. august.

Sailor in Minsk - 1958. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
Sailor in Minsk – 1958. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
The besotted rake - 2007. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York
The besotted rake – 2007. Foto: © Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York

Udstillingen er produceret af ADMIRA, Milano og kurateret af Enrica Viganò. Jens Friis har tilrettelagt udstillingen til Museet for Fotokunst.

Interviewet med Duane Michals er i Katalog 22.1: Journal of Photography & Video 2010.

Billedserie

Udstilling

Duane Michals

7 maj 2010 15 aug 2010

Duane Michals

Museet for Fotokunst
Se kort og tider

Del artiklen

'Duane Michals skriver, når billedet holder op'

Facebook