Dramatisk. Totalt. Kirsty.

Dramatisk. Totalt. Kirsty.

Anna Gulmann: Check Mate forår/sommer 2007. Art work: Ingen Frygt.

Et samarbejde mellem en tøjdesigner og en billedkunstner kredser om en fiktiv kvinde ved navn Kirsty. KUNSTEN.NU har snakket med Anna Gulmann og Hannah Heilmann om samarbejdet på tværs af arbejdsområder og baggrunde - og ikke mindst hvem Kirsty er?

Kirsty er en imaginær figur med karakteristisk brunt storkrøllet hår. Hun er også en nær bekendt af modedesigneren Anna Gulmann og billedkunstneren Hannah Heilmann. Kirsty var nemlig Gulmanns fitive muse, som fungerede som inspirationskilde for designerens to årlige modekollektioner.

Heilmann var, som medlem af kunstnergruppen Ingen Frygt, med til at lave en række genstridige historier om Kirsty i Gulmanns særprægede modekataloger.

Anna Gulmann: Check Mate forår/sommer 2007. Art work: Ingen Frygt.
Anna Gulmann: Check Mate forår/sommer 2007. Art work: Ingen Frygt.
Anna Gulmann har nu skrinlagt sit arbejde med det kommercielle modedesign og Hannah Heilmann har forladt Ingen Frygt. Alligevel er det tydeligt at mærke, at ingen af de to kvinder er færdige med Kirsty, og de lægger heller ikke skjul på, at der er opstået en slags følelsesmæssig tilknytning til den tidligere imaginære muse:

”Absolut”, svarer Heilmann resolut, og Gulmann supplerer:
“Ja, det er ligesom at have en fælles ven, som vi begge rigtig godt kan lide”.

Delebarn som omdrejningspunkt
Behovet for at undersøge Kirstys tvetydige person er intakt. Man kan eksempelvis forvente, at Kirsty for første gang nogensinde kommer til at optræde i en dragudgave i den kommende udstilling i Grafikernes Hus fra 11. februar 2011.

Arbejdstitlen er Kirsty-arkiverne, og totalværket kommer til at tage form som en korrespondance mellem Anna Gulmann i København og Hannah Heilmann, der befinder sig på et artist residency i New York:

“Det bliver en installation, noget måske også mere gennemgribende end hvad man ofte ser i Grafikernes Hus”, fortæller Heilmann og Gulmann tilføjer kryptisk:

“Det bliver faktisk ret tekstilt. Dramatisk. Totalt. Kirsty”.

Fra selskabsmaskine til uvenlig og mystisk
Men udstillingen er mere end blot en kærlig fortælling om en gammel påklædningsdukke. Den trækker tråde til eksistentielle temaer om projektion, modstand og kvinderoller:

“Historien om Kirsty er måske på mange måder historien om nogle bestemte fortællinger, man lægger ned over sit liv”, fortæller Heilmann og fortsætter:

Kirsty er en meget sammensat og temmelig uudgrundelig karakter. Hun reflekterer en masse af kulturens menneske- og kvindebilleder… I sin tid gav Anna hende jo et nyt erhverv for hver kollektion, og de billeder vi lavede af hende afspejlede en masse kulturelle klichéer omkring funktionalitet og servilitet, men også det modsatte. Somme tider er Kirsty en halvtredserdrøm af en selskabsmaskine, og somme tider er hun decideret uvenlig og mystisk”.

Anna Gulmann: Kirsty - I don't have time to serve you tea - Idle Hands are the Devil's Workers forår/sommer 2006. Foto: Ingen Frygt.
Anna Gulmann: Kirsty – I don’t have time to serve you tea – Idle Hands are the Devil’s Workers forår/sommer 2006. Foto: Ingen Frygt.
Kirsty's Brunette secrets - are firmly protected in her garden glass - Idle Hands are the Devil's Workers forår/sommer 2006. Design: Anna Gulmann. Foto: Ingen Frygt.
Kirsty’s Brunette secrets – are firmly protected in her garden glass – Idle Hands are the Devil’s Workers forår/sommer 2006. Design: Anna Gulmann. Foto: Ingen Frygt.

Frihed til at være det hele på én gang
Kirsty har igennem tiden været både haveinteresseret, rejseentusiast og skakspiller og naturligvis været passende klædt på til de forskellige aktiviteter. Hun har visualiseret række nørdede arketyper og en frihed til at vælge, hvad og hvordan man gerne vil være som menneske:

“Noget af det jeg synes, der er mest interessant ved Kirsty er, at hun efterhånden er blevet fortalt af mange forskellige personer – af Ingen Frygt i katalogerne og i filmen og af en hel del performere, modeller og iscenesættere, som har kanaliseret og personificeret hende til modeshows. Og alligevel har hun nogle gennemgående personlighedstræk”.

Check Mate modeshow forår/sommer 2007. Design: Anna Gulmann. Foto: Nicolai Svane.
Check Mate modeshow forår/sommer 2007. Design: Anna Gulmann. Foto: Nicolai Svane.

Kunstens og modens sprog
De to kreative kvinder har kendt hinanden siden folkeskolen, men udviklingen af Kirsty var det første professionelle projekt. Deres baggrunde, som henholdsvis billedkunstner og designer, ligger som en implicit force i deres projekter, men er ikke noget, de spekulerer meget over:

“I arbejdet med katalogerne har vores forskellige afsæt skabt en del spænding, som jeg synes, har gjort det rigtig spændende og frugtbart, omend det ikke ligefrem har gjort det lettere at opnå kommerciel succes i modebranchen”, forklarer Anna Gulmann.

“Men jeg tænker ikke så meget på, at Hannah er billedkunstner, og jeg er designer i den udstilling, vi arbejder på nu”, fortsætter hun og fortæller, at den kommende udstilling vil bære præg af ønsket om at udfordre og overskride hinandens kunstneriske domæner,
og derved udvide grænserne for kunsten, såvel som moden.

Afslappet møde mellem teori og praksis
Begge kvinde har også en akademisk uddannelse inden for henholdsvis Visuel Kultur og Kunsthistorie:

“Det udvider vores fælles referencerammer, men den teoretisk tilgang fylder ikke så meget i selve arbejdet.  Det er ekstra lag til diskussion, men det er ikke det, der gør vores projekter flotte og færdige”, forklarer Gulmann og Heilmann supplerer:

Design Anna Gulmann,  Sew Tough So Slow efterår/vinter 2006. Art work: Ingen Frygt.
Design Anna Gulmann, Sew Tough So Slow efterår/vinter 2006. Art work: Ingen Frygt.
”Jeg tror, at vi arbejder sådan som så mange andre – man har en ramme, som man hitter på indenfor – og efterhånden som man hitter på, så teoretiserer man det; fordi man bliver artikuleret omkring de sammenhænge, der opstår i takt med, man skaber”.

Anna Gulmann afslutter med at fastslå, at Kirsty Arkiverne er endnu en tribute til en ret så sammensat dame og friheden til at være det hele på én gang.

Anna Gulmann (f. 1978) blev i 2001 færdiguddannet med speciale i Women’s Wear Fashion fra Central Saint Martins College of Art and Design i London. Samme år startede hun eget modefirma, der eksisterede til 2008. I 2006 påbegyndte hun et kandidatstudie i Visuel Kultur på Københavns Universitet, som hun afsluttede i 2009

Hannah Heilmann (f. 1978) er bedst kendt som en tredjedel af kunstner-, producer- og illustratortrioen, Ingen Frygt, der har eksisteret siden 2001.

Ingen Frygt bestod desuden af Anna María Helgadóttir og Sigrún Gudbrandsdóttir. De er kendt for deres utraditionelle, humoristiske feminine tilgang, som de anvender på bogomslag,cd-covers, musikvideoer, i fotografier og i tekstil arbejde.

Ingen Frygt blev opløst i 2009. Ved siden af sit kunstneriske arbejde studerer Hannah Heilmann kunsthistorie på Københavns Universitet.

Del artiklen

'Dramatisk. Totalt. Kirsty.'

Facebook