Det ser sort ud for landskabsmaleriet – på den gode måde

Billedserie

Udstilling

Shame. Abandon. Melancholy. Swallow. You.

31 okt 2008 22 nov 2008

Christina Malbek

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Christina Malbek har i 2008 modtaget et arbejdslegat på 150.000 fra Statens Kunstfond, og Arken har netop købt et af hendes værker.

Det ser sort ud for landskabsmaleriet – på den gode måde

Udsnit af Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto

Christina Malbek har igen fornyet landskabsmaleriet med en række mørke og nærgående kæmpelandskaber til Charlotte Fogh Contemporary.

Det ser sort ud – bogstavelig talt. For Malbek har næsten nedbrudt sit sædvanlige landskabsmotiv i masser af fløjlsblødt mørke og psykedeliske lysindslag. I en række nærgående værker problematiserer hun forholdet mellem menneske og natur.

Resultatet er en potent værkserie med sammenhængskraft. De store formater indtager udstillingsrummet og gør det til deres eget.

Landskabsmaleren uden landskab?
Kunstverdenen har udråbt Christina Malbek til kunstneren, der fornyede landskabsmaleriet. Hun bragte den forsømte genre tilbage i al sin vælde med store lærreder og storslåede panoramaer. Senere sneg mennesket sig ind i de øde landskaber, og nu er landskabet tilsyneladende næsten væk.

Christina Malbek: Swallow. Pressefoto
Christina Malbek: Swallow. Pressefoto
Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto
Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto

Gemt i mørket
Men selvom det ser sort ud, er mørket i Melancoly fyldt med bløde grønne toner, og i Swallow aner man endda skovens distinkte konturer. Så landskabsmaleren har altså ikke helt opløst landskabet – hun har bare skåret det ind til benet.

Malbek går tæt på motivet

Landskabsmalerierne skabt til udstillingen i Charlotte Foghs rum leder ikke dit blik mod fjerne horisonter. De svøber sig om dig som en mørk kåbe. I værket Swallow åbner kun enkelte lyskanaler tøvende op for et dybere rum i billedfladen. Værkernes størrelse og udtryk forvandler tilsammen udstillingsrummet til et mørkt og sanseligt miljø, der er værd at opleve.

Udstillingsvue. Foto: Bonnie Bay Andersen
Udstillingsvue. Foto: Bonnie Bay Andersen

Men fjerner sig fra naturen
Malbek bruger en teknik, hvor hun maler med air-brush og bruger manipulerede fotografier som forlæg. Teknikken får en større betydning for nærbillederne end panorama-malerierne, for når hun zoomer ind og blæser op, bliver motivet næsten abstrakt. Så selvom billederne går tættere på motivet, fjerner de sig endnu mere fra den natur, de skildrer.

Gen-fornyelse
Christina Malbeks landskaber er virkningsfulde på flere planer. Fysisk er de potente, smukke og sanselige. Samtidig vidner de om, hvor svært det er for et moderne menneske at komme tæt på naturen – uden at ødelæggen den.

Alt i alt er Christina Malbeks udstilling af landsskabsmalerier en relevant gen-fornyelse af genren.

Christina Malbek er født i 1971 og uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2003. Hun bor og arbejder i København.

Billedserie

Udstilling

Shame. Abandon. Melancholy. Swallow. You.

31 okt 2008 22 nov 2008

Christina Malbek

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Christina Malbek har i 2008 modtaget et arbejdslegat på 150.000 fra Statens Kunstfond, og Arken har netop købt et af hendes værker.

Del artiklen

'Det ser sort ud for landskabsmaleriet - på den gode måde'

Facebook