Danskere udstiller social samtidskeramik på indonesisk biennale

Danskere udstiller social samtidskeramik på indonesisk biennale

Emil Krog Rasmussen: Connecting Clay fra udstillingen Living as Clay, Indonesia Contemporary Ceramic Biennale 2019. Foto: Jatiwangi Art Factory.

I år deltager tre danske kunstnere på Indonesia Contemporary Ceramic Biennale #5 med værker, der lader ler indgå som metafor for lokalsamfundets mentalitet.

Kunstnerne Christian Elovara Dinesen, Jesper Aabille og Emil Krog Rasmussen står bag det danske bidrag på Indonesia Contemporary Ceramic Biennale. Under den kollektive udstillingstitlen Living as Clay, tager kunstnerne udgangspunkt i relationen mellem ler og regionen Jatiwangi, der er scene for årets biennale.

Jatiwangi har i århundrede været kendt for sin teglstensproduktion og lerbaserede undergrund. Det stedsspecifikke danske biennalebidrag er et forsøg på at skabe en sammenhæng mellem denne lokalhistoriske relation til ler og den særlige sociale attitude, der præger befolkningens hverdag. Et sted, hvor humor, small-talk, kollektivitet og åbne sind er iøjnefaldende fællesnævnere.

Living as Clay, der er kurateret af Another Public, leger med tanken om leret som det lim, der binder befolkningen sammen mentalt. Derfor produceres de nye værker på tre forskellige samfundsbærende institutioner i Jatiwangi: På et hospital, et marked og på en skole.

Jesper Aabille: Fruit Tile Trading Station på udstillingen Living as Clay, Indonesia Contemporary Ceramic Biennale 2019. Foto: Jatiwangi Art Factory.

Sociale teglsten
Jesper Aabilles værk Fruit Tile Trading Station er en bod på det lokale marked, hvor kunstneren handler med illustrationer af frugt malet på teglsten. De illustrerede frugter produceres af Aabille på bestilling fra markedets kunder, og betales med den frugt, man ønsker på sin teglsten. Teglstenens oprindelige funktion og profitbaserede symbolværdi udviskes og teglstenen bliver i stedet til et prisskilt, der markerer værdien af markedets sociale strukturer og stiller spørgsmålet: Hvordan får et sted værdi?

Sund mad, sund fantasi
Christian Elovara Dinesens kunstværk forvandler et rum på et hospital til en visuel og humoristisk installation med titlen Super Food. Værket tager afsæt i hospitalets forsøg på at minimere den omfattende fejlernæring blandt lokalområdets børn. I Super Food skubbes relationen mellem mad og sundhed fra et fokus på ernæring til at handle om fantasi, humor og fællesskab omkring maden. Installationen består af en række madspyd lavet af ler, der formmæssigt er inspireret af balloner og dekoreret med led-lys, klistermærker og glimmergear. Super Food minder om, at mad er sundt af mange andre grunde end de rent ernæringsmæssige og spejler Jatiwangis gode humør og sans for ironi.

Christian Elovara Dinesen: Super Food på udstillingen Living as Clay, Indonesia Contemporary Ceramic Biennale 2019. Foto: Jatiwangi Art Factory.

Sociale ringe af ler
Sammen med 150 elever fra Al Mizan Islamic Boarding School, skaber Emil Krog Rasmussen en gigantisk skulptur af farvede lerkæder med tilhørende accessoires. Hver elev har omhyggeligt formet og farvet sin egen lerkæde som efterfølgende er blevet knyttet sammen med klassekammeraternes. Til sidst installeres klassernes kæder i et stort sammenhængende net, der vokser fra jorden op mellem og på tværs af skolegårdens træer. Værket handler om at knytte følelsesmæssige forbindelser til leret, og den endelige skulptur bliver til et billede på individets afhængighed af andre og et samfunds skrøbelige struktur og fællesskab.

Kilde: Another Public

Del artiklen

'Danskere udstiller social samtidskeramik på indonesisk biennale'

Facebook