Bykunst på egne præmisser

Billedserie

Udsmykning

Ellen Hyllemose

Ballerup Super Arena
Se kort og tider

Projektet er støttet med 3,3 mill. kr. af Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum
www.statenskunstfond.dk

Bykunst på egne præmisser

Ellen Hyllemoses værk foran Ballerup Super Arena. Pressefoto

Med en skulptur som både åbner og lukker sig om den besøgende har Ellen Hyllemose på mange måder løst sin udsmykningsopgave ved Ballerup Super Arena med bravur.

Ballerup Kommune og Statens Kunstfond udpegede i 2006 Ellen Hyllemose til at lave en udsmykning i en rundkørsel lige uden for sportshallen Ballerup Super Arena.

Superbadekar
Det er på mange måder en stram og genkendelig form, som Ellen Hyllemose kunne afsløre ved indvielsen i sidste uge.

Det endelige resultat på en gråvejrsdag i Ballerup. Pressefoto
Det endelige resultat på en gråvejrsdag i Ballerup. Pressefoto
Det endelige resultat kan bedst beskrives som et badekar uden bund på korte ben. Grundformen er en 16 meter lang superellipse med sider af bølgede stålplader af den slags, man ser på industribygninger. Sidst men ikke mindst er hele rundkørslen blevet udformet med små bakker og en grøn belægning.

Den kontrollerede form bliver fint brudt op af skulpturens sider af stålplader i et uregelmæssigt mønster med forskellige farver. Et plus, fordi det især er her at skulpturen bliver selvstændig i forhold til områdets bygninger og samtidig har tydelige referencer til Hyllemoses øvrige kunstneriske virke.

Læs også: Hængetræ og tæskebamse – Ellen Hyllemose på SPECTA

Ellen Hyllemose: Untitled, 2008. Pressefoto
Ellen Hyllemose: Untitled, 2008. Pressefoto
Ellen Hyllemose: Untitled, 2006. Mdf, lycra, maling. Pressefoto
Ellen Hyllemose: Untitled, 2006. Mdf, lycra, maling. Pressefoto

Ude og inde
Nu kan man måske forvente, at en skulptur til en sportshal kan benyttes til en eller anden form for fysisk udfoldelse. Men Hyllemoses skulptur er lige netop bygget på en måde, så man hverken kan kravle eller hoppe på den. Derimod kan den nysgerrige få en ekstra oplevelse ved at gå ind under skulpturen og finde et afgrænset rum beklædt med samme stålplader som på ydersiden.

Det er dog en mulighed, man højest sandsynligvis ikke benytter. For en voksen person skal virkelig bukke hovedet for at komme ind i skulpturen. Når man står foran skulpturen falder det derfor sandsynligvis ikke én ind, at det skulle være meningen at kravle derind. Og det er en skam, for netop dette element af ude/inde giver skulpturen et ekstra element.

Lukkethed et plus
Jeg må indrømme, at det umiddelbart skuffede mig at Hyllemose havde valgt at lade skulpturen have en så afvisende konstruktion. Ved eftertanke er det dog på en sær måde befriende at møde et kunstværk hvor relationen mellem værk og beskuer er lang mere subtil end tidens øvrige sociale projekter, interaktive værker og (semi)funktionelle skulpturer. En retning, som jeg ellers er stor fan af.

Læs også: Kunst man må klatre på
Læs også:
Kunst med offentlig ansvarlighed

Store krav
Det er en hård opgave, som stilles, når man som kunstner skal producere et kunstværk, der for evig tid skal kunne modstå vejr og vind. Også hensynet til det eksisterende byrum og et ønske om folkelig appel stiller krav (vandkunst er altid et hit).

Læs også: ‘Jeg ved faktisk ikke, hvad kunsten skal i det offentlige rum’

Når man så oven i købet som Ellen Hyllemose har en åbenlys kærlighed for pap, tynde træplader og elastiske tekstiler, er det en lettelse af se hende bevare sit kunstneriske udtryk uden at ty til granit, bronze og vanddysser.

Ellen Hyllemoses skulptur forsøger ikke at please nogen. Her eksisterer kunsten på kunstens præmisser.

I 2005 valgte Ballerup Kommune i samarbejde med Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum at udskrive en konkurrence mellem fem anerkendte, yngre kunstnere om udsmykningen af Superarenaens forplads.

Ellen Hyllemose vandt med sit forslag om en 16 meter lang, 10 meter bred og 6 meter høj, farverige skulptur.

Ellen Hyllemose udgik fra Det kongelige Kunstakademi i midten af halvfemserne og har gennem talrige udstillinger i ind- og udland vist sin kunstneriske bredde og alsidighed.

Superarena-skulpturen, der er finansieret af Statens Kunstfond, sponsormidler og Ballerup Kommune er Ellen Hyllemoses til dato største udsmykningsopgave.

Billedserie

Udsmykning

Ellen Hyllemose

Ballerup Super Arena
Se kort og tider

Projektet er støttet med 3,3 mill. kr. af Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum
www.statenskunstfond.dk

Del artiklen

'Bykunst på egne præmisser'

Facebook