Baggårdens Astrid

Baggårdens Astrid

Astrid Noacks Atelier, Nørrebro. Foto: Asger Hunov.

I Rådmandsgade i baggården til nummer 34 havde billedhuggeren Astrid Noack sit atelier. I 1936 flyttede hun ind i en tidligere hestestald i baghuset, hvor hun boede og arbejdede helt frem til 1950. I forhuset var der en tobaksforretning, med salg af øl og tobak og i nabohusene fandtes værksteder, en sadelfabrik og en del små håndværksmestre.

En lille forening kæmper for at bevare en lille autentisk kulturperle og jordnære kunstneriske ambitioner på Ydre Nørrebro.

Pariser-miljø på Nørrebro
I et brev til sine venner skriver hun:

”Dag og nat arbejdes der i denne gård. Når jeg slutter ved 1-2 tiden begynder klejnekogning i et rum ved siden af mig. 7 morgen begynder blikken– og kobbermesteren og så noget efter tager jeg på vej igen. Hyggelige folk, ligetil – som dem jeg kan lide i Paris.”

På Nørrebro fandt Astrid Noack den stemning, som hun kendte fra Paris, og her skabte hun en række centrale værker, blandt andet statuen af Anna Ancher, opstillet i Skagens Museums have i 1939, og som blev hendes egentlige kunstneriske gennembrud.

Foto: Asger Hunov.
Pressefoto.

Kulde og ler
Ved døren, hvor lyset kom ind af loftsvinduet, arbejdede hun med sine lerfigurer og bagerst havde hun en lille udklaps-seng, hvor hun sov om natten. Det er ikke svært, at forestille sig, hvor koldt det må have været om vinteren i det lille uisolerede rum. Ikke mindst under krigen, hvor der var rationering på kul til kakkelovnen, som hun også brugte til at lave mad og kaffe på. Det har sikkert heller ikke været sundt at sove op og ned af store lerskulpturer, der var svøbt i våde klude for at holde leret fugtigt.

Pressefoto.

Baggårdens børn
Men Astrid Noack holdt af det enkle, og hun trivedes med de primitive forhold i atelieret. Hun var glad for det liv, der var i kvarteret – ikke mindst børnene. Hendes eget barn døde af mæslinger under et ophold i Paris, kun halvandet år gammelt. Så hun var særlig glad for kvarterets børn, der kom og legede i gården.

Gammelt støv
”Da vi ryddede op her, måtte vi feje en masse gips- og lerstøv op fra gulvet. Ret fantastisk at tænke på, at det stammede fra hendes skulpturer, og at det har ligget her siden 1950’erne”, fortæller lærer og billedkunstner Jette Ellgaard, der arbejder som frivillig formidler i atelieret.

Brikkerne samles
”Endvidere var vi så heldige, at vi fik fat i gipsfiguren Ung mand der planteret træ, som stod på et loft på Vallekilde Højskole. Den er nu renoveret, og står her i rummet, hvor den blev skabt. Den gamle kakkelovn er vi også ved at finde frem til. Alt sammen små brikker, der er med til at genskabe lidt af  den oprindelige atmosfære,” forklarer Ellgaard.

”Det er ikke svært at forestille sig, hvordan livet har udfoldet sig i baggården i trediverne og fyrrernes København. Selv i dag har stedet en fantastisk atmosfære, hvor baggården bruges til øvelokaler for rockbands, garager med oplagringsplads for pølsevogne og parkeringsplads for et par store og måske lidt ‘gangsteragtige’ BMW’er,” fortæller Jette Ellgaard, og understreger:

”Det er et miljø, som vi gerne vil være med til at bevare.”

Foto: Asger Hunov.
Foto: Asger Hunov.
Pressefoto.

Foreningen Astrid Noacks Atelier (ANA) arbejder for at bevare atelieret og har lige sendt en ansøgning om fredning af det unikke baggårdsmiljø. Det er meningen at skabe et minde for Astrid Noack på stedet med kulturelle aktiviteter for kvarterets børn og unge. Desuden ønsker ANA på sigt at genopbygge og genanvende forhuset bl.a. til gæstebolig for kunstnere fra ind- og udland.

Læs mere: www.astrid-noack.dk

Thorvaldsens Museum havde i 2009 en særudstilling om Astrid Noack: Stærkere end livet – billedhuggeren Astrid Noack 1888-1954.

Torsdag d. 3. november rykker Kongefamilien ind på Nørrebro for en aften – nærmere bestemt i Astrid Noacks Atelier i Rådmandsgade 34, baggården: www.astrid-noack.dk.

I skikkelse af performere og musikere vil Kongefamilien under ledelse af performancekunstner Sara Hamming gennemspille 16 intervaller. Hvert interval henter sin titel fra en aktuel overskrift i medierne om Kongefamilien. Således bringes publikum bl.a. gennem kongelig romantik, med på kongeligt besøg i en krigszone og til hatteklædt folketingsåbning. Publikum positioneres fysisk i rummet, således at dimensionerne mellem publikum og performerne hele tiden forskydes – mellem distance og close-up.

Entré: 1 krone.

Del artiklen

'Baggårdens Astrid'

Facebook