Zane Lewis: PARADIGM
6 apr 201812 maj 2018

”The way you work, in doing Sādhanā, is that every act you perform becomes a method of taking you to this other state of consciousness. You are trying to change your perceptual vantage point, and everything you do has to be a device to take you to that place. From a Western point of view, you are doing a complete cognitive re-organization. You are changing your reference point, changing the core concept around which the whole constellation is built.”

I Zane Lewis’ anden soloudstilling PARADIGM hos Gether Contemporary bliver vi trukket dybt ind i det menneskelige sinds flerdimensionelle univers. Gennem Lewis’ arbejde med maleri og skulptur åbner han en “gateway” ind i til vores inderste tankerum, hvor man som beskuer i oplevelsen af værkerne må give slip på sin umiddelbare konkrete læsning og  hengive sig til en kropslig erfaring af værkerne og herigennem træde ind i et spirituelt sanserum.

Lewis’ virkemidler er klare farver og former applikeret på lærred eller gengivet i form af objekter, som på en og samme tid fremstår konkrete og fysiske men samtidigt synes svævende og vibrerende. Det er Lewis’ utrolige virtuositet i hans applikation af spraymaling på lærredet som drager én nærmere og dybere ind i hans univers. Grøn, lilla, blå og violet blander sig på fladen med reflekterende sølv og guld og skaber en fantastisk dybde i værkernes perspektiv. Der skabes en tydelig fysisk flerdimensionalitet på fladen som trækkes ind ad og ud ad og åbenbarer et sanseunivers, hvor vi bliver overladt til en primal erfaring af værket, som igennem vores sansning og rejse ind i værket åbner op til former for væren i forskellige sindstilstande, tider og steder.

Pressefoto

Gennem ‘sensory deprivation float tanks’, lyd-bade og meditation har Lewis de sidste år intenst studeret menneskets sindsstemninger, spiritualitet og psykedeliske tankermønstre. Hvad der startede som en bevægelse i hippiemiljøerne, især i West-Coast USA, i 1960’erne i et forsøg på at bryde med samfundets rigide normer og strukturer, og at finde ind til en dybere menneskelighed og en frigørelse også fra vores fysiske restriktioner, har i dag udviklet sig til en form for ny-spiritualitet som sætter sine klare spor i samtidskunsten og her konkret i Zane Lewis’ værker. Det er en bevægelse mod det kropslige som udgangspunkt for at opleve og erfare verdenen, hvor menneskets forbindelse til en meta-fysisk livsgnist og dybere sammenhæng med naturen og universet bliver sat i centrum.

Det paradoksale i den store fysikalitet i Zane Lewis’ værker er at han i sin arbejdsproces aldrig fysisk rører ved værkerne. Gennem hans brug af spraymaling forholder han sig altid i en vis afstand fra værket, hvis flade rammes af de klatter af maling der spys ud af dysserne på hans spraykander. Man kan sige at inden malingen rammer fladen, er den i et kort øjeblik suspenderet, selvstændigt svævende frit gennem tid og rum, som et flerdimensionelt objekt i en fraktion af et sekund før den rammer værkets flade og går i forbindelse med de øvrige materialer og dermed bliver til et samlet hele, en eksistens, en perception, et værk, et paradigme.

Zane Lewis (f. 1981) bor og arbejder i Los Angeles, Californien. Han er uddannet i Fine Arts fra SVA i New York City, og har tidligere udstillet på Hauser & Wirth, Los Angeles, The Hole Gallery, New York og Galerie Eric Hussenot i Paris samt på UNTITLED Miami Beach, Art Bussels, NADA NYC, Art Los Angeles Contemporary og (OFF)icielle, Paris.

Kilde: Gether Contemporary

Gether Contemporary

Flæsketorvet 77-79
1711 København V

Ons-fre 11 - 17
Lør 11 - 15

Gratis entré

Kontakt

+45 2846 7777

Zane Lewis: PARADIGM
6 apr 201812 maj 2018

Del

'Zane Lewis: PARADIGM'

Facebook