Walking in the Void
12 jun 202030 maj 2021

Fredag 12. juni slår Glasmuseet Ebeltoft dørene op for årets store sommerudstilling, ’Walking in the Void’; en udstilling, der nok udtrykker sig i glas men hvis intention rækker langt ud over materiale og teknikker og i stedet retter blikket mod vor tids udfordringer og menneskets placering i universets geologiske historie.

Philip Baldwin og Monica Guggisberg: The Pilgrims’ Boat (detail), 2018. Foto: Christoph Lehmann
Philip Baldwin og Monica Guggisberg: The Pilgrims’ Boat (detail), 2018. Foto: Christoph Lehmann

Kunstnerne bag udstillingen – Philip Baldwin og Monica Guggisberg – hører til i den absolutte verdenselite på den moderne glaskunstscene. Med udstillingen Walking in the Void retter den amerikansk-schweiziske kunstnerduo Philip Baldwin & Monica Guggisberg blikket mod nogle af vor tids fundamentale spørgsmål; menneskets og klodens plads i universet og i den større geologiske historie set i lyset af de udfordringer, vi står overfor i dag.

Baldwin & Guggisberg har gennem fire årtier udforsket glassets æstetiske muligheder og skabt markante skulpturer i verdensklasse. De tilhører den absolutte elite blandt samtidige kunstnere, der primært arbejder i glas, og er især anerkendte for deres arbejde med den klassiske italienske teknik battuto, der involverer dybe slibninger gennem glassets øverste lag, som blotlægger farvede lag nedenunder og herved skaber raffinerede mønstre og variationer.

Udstillingen på Glasmuseet Ebeltoft markerer et skifte i parrets kunstneriske praksis. Fra udforskningen af glassets visuelle og skulpturelle muligheder mod formuleringen af et stadig større symbolsk indhold til et dybfølt engagement i det 21. århundredes globale politiske og miljømæssige udfordringer. En vigtig inspirationskilde for udstillingen på Glasmuseet Ebeltoft er The Dark Mountain Project, grundlagt af Dougald Hine og Paul Kingsnorth. En bevægelse, som New York Times i 2014 forudså ville ”ændre
debatten om miljø i Storbritannien og resten af Europa”.

I The Dark Mountain Manifesto (2008) opfordrer forfatterne til ”at udfordre de fortællinger, som understøtter vores civilisation: Myten om fremskridt, myten om menneskets centrale plads og myten om adskillelsen fra ’naturen’.” De afviser vores ret til uophørlig vækst og idéen om at teknologi kan afværge de mest katastrofale effekter af global opvarmning, og anerkender i stedet behovet for at finde en alternativ vej frem. Sammen.

Denne tænkning ligger som en grundlæggende tone i Baldwin & Guggisbergs udstilling Walking in the Void, som vil bestå af en række nye inden- og udendørs installationer, skabt særligt til museet. Centralt i udstillingen er en labyrint af stålrør, som repræsenterer de 12 stjernetegn, og imellem disse Jorden, Månen, et asteroidebælte, planeter og kometer, som beskueren kan bevæge sig rundt i og opleve. Andre installationer præsenterer en enorm meteorregn – et symbol for de katastrofer, som har påvirket Jordens
historie og minder os om vores egen ubetydelighed, et langsomt svingende pendul, der repræsenterer tiden som den fjerde dimension, samt en otte meter lang parade af genstande, der forholder sig til civilisationens udvikling siden den sidste istid.

I præsentationen af Baldwin & Guggisberg i Ebeltoft indgår også visningen af en tre meter lang båd (The Pilgrims’ Boat) i Ebeltoft Kirke. Båden, som blev vist i Cantebury Cathedral i 2018-2019 som del af udstillingen Under an Equal Sky, indeholder 32 blæste og slebne glasamforaer, der symboliserer menneskehedens rejse såvel som menneskets trang til at bevæge sig, flygte, transportere og udforske.

Kilde: Glasmuseet Ebeltoft

Glas – Museet for glaskunst

Strandvejen 8
8400 Ebeltoft

Marts: Ons-søn 10-16
April: Alle dage 10-16

Entré til udstillinger

Kontakt

+45 86341799

Walking in the Void
12 jun 202030 maj 2021

Del

'Walking in the Void'

Facebook