Tove Jansson: Kunst, kærlighed og mumitrolde
10 jun 20173 sep 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 23
Kunstforeningen GL STRAND er stolt af at kunne præsentere den første store udstilling af Tove Janssons yderst produktive liv og mangeartede værker i Danmark. Den markante kunstner og forfatter hyldede mangfoldigheden både i sit kunstneriske virke og i sit liv. Hun blev verdensberømt som kvinden bag de fabulerende fortællinger og dragende illustrationer, der udgør universet omkring mumitroldene. Imidlertid er Tove Jansson en meget alsidig kunstner – hun malede, skrev, illustrerede og lavede tegneserier og politiske karikaturer, og i dag betragtes hun som en af Finlands væsentlige modernistiske kunstnere.

Tove Jansson (1914-2001) voksede op i et kunstnerisk bohemehjem med en mor, der var illustrator, og en far, der var billedhugger, og kunsten blev tidligt en uadskillelig del af hendes liv. Den unge Tove Jansson ville være maler, og hun indledte sine kunststudier i en alder af 16 år i Stockholm, som hun siden fortsatte i Helsinki og Paris. De første år ernærede hun sig som illustrator, og allerede i 1937 udstillede Tove Jansson sine første oliemalerier. I 1943 fik hendes første soloudstilling fantastiske anmeldelser. Imidlertid skulle hendes liv og værk vise sig at komme til at rumme meget mere end blot maleriet.

Tove Jansson var 25 år, da anden verdenskrig brød ud. Hun var indædt pacifist, og krigsårene var svære for hende. Derfor tegnede hun forsider og illustrationer til det liberale, politiske tidsskrift Garm mens krigen stod på. Hendes bidrag til Garm blev betragtet som dristige, for Tove Jansson gjorde åbenlyst nar af Stalin og Hitler. Diktatorerne blev berøvet deres magtsymboler, og Tove Jansson fremstillede dem som små og patetiske og krigen som bærer af ødelæggelse og elendighed.

Den apokalyptiske stemning, der præger Tove Janssons første historier om mumierne, er også præget af krigens skygger, og de første mumi-lignende figurer, som Tove Jansson tegnede, var magre, havde store røde øjne og udstrålede mismod og uro.

Tove Jansson, Loboan (Selvportræt), 1942. Olie, 73 x 60,5 cm, Privatsamling. Foto Finlands Nationalgalleri Yehia Eweis.

Mumitroldene blev op gennem 40’erne og 50’erne et særskilt fokus i Tove Janssons praksis, og udbredelsen og populariteten voksede stødt. I 50’erne producerede hun en fast mumi-stribe til den store engelske aftenavis The Evening News, der blev læst af tusindevis af pendlere. Siden blev hendes mumi-bøger oversat til mere end 40 sprog.

Mumifamilien var altid åben for besøg udefra, og Tove Jansson lod mumitroldene afspejle en grundlæggende tro på menneskelig mangfoldighed og tolerance. Kunstforeningen GL STRAND glæder sig over at kunne præsentere den kunst, den kærlighed og det mumiunivers, der blev resultatet af Tove Janssons universelle tro på mangfoldighed og tolerance.

Om udstillingen i Kunstforeningen GL STRAND
Udstillingen i Kunstforeningen GL STRAND præsenterer et udvalg af Tove Janssons tidlige surrealistiske malerier fra 1930’erne, de modernistiske og eksperimenterende værker fra 40’erne og 50’erne og de lyriske værker fra 60’erne og 70’erne. Dertil udstilles hendes illustrationer, bidrag til tegneserier og børnebøger, det store værk omkring mumitroldene og endelig en række materialer, der kaster lys over kunstnerens privatliv.

På 1. sal vil den besøgende se Tove Janssons arbejder på papir – blandt andet hendes omfattende arbejde mumitroldene og hendes tidsskriftsillustrationer. På 2. sal præsenteres hendes malerier på lærred og papir og illustrationer til børnebøger. På 3. sal skabes et unikt mumi-univers af den roste finske kunst- og designgruppe Company. Her vil børn og voksne få mulighed for at fordybe sig gennem en installatorisk iscenesættelse, workshops og læsegrupper.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Konstmuseet Ateneum. Den er tidligere vist på Millesgården i Stockholm og Göteborgs Konstmuseum, og den vises senere på året på Dulwich Picture Gallery i London.

Biografisk oversigt
1914: Bliver født i Helsinki den 9. august.
1929: Begynder at illustrere for tidsskriftet Garm.
1930: Starter sine studier på Tekniska skolan i Stockholm.
1933: Flytter tilbage til Helsinki og begynder at studere ved Ateneum.
1935: Maler Fremmed by. Bliver medlem af Finlands Kunstnerforening. Tegner sin første forside til Garm.
1937: Udstiller sine første oliemalerier. Arbejder i sit eget atelier. Forlader definitivt Ateneum.
1940-42: Maler selvportrætterne Rygende pige.
1942: Maler portrættet Familien og selvportrættet Losboa.
1943: Har sin første soloudstilling, som får gode anmeldelser. Karakteren ”Snork”, mumitroldens forgænger, gør sin entré i Garm.
1945: Den første mumi-historie, De små trolde og den store oversvømmelse, udkommer.
1952: Den 20. september får mumi-serien premiere i The Evening News.
1954: Møder Tuulikki Pietilä.
1963-94: Tildeles Stockholms-Tidningens kulturpris (63), H.C. Andersen Prisen (66), Pro Finlandia-medaljen (76), Selma Lagerlöf-prisen (92) og Stora priset af Svenska Akademien (94).
1964: Begynder at bygge sin hytte på øen Klovharu.
1968: Janssons første voksenbog, Billedhuggerens datter, udkommer.
1969: Udstiller sammen med Tuulikki Pietilä på Alvar Aalto-museet i Jyväskulä.
1998: Den sidste bog, novellesamlingen Meddelande (Meddelelse), udkommer.
2001: Dør den 27. juni i Helsinki.

Kilde: Kunstforeningen GL STRAND

Kunstforeningen GL STRAND

Gl. Strand 48
1202 København K

Tir-fre 11-18
Ons 11-20
Lør-søn 11-17

Entré til udstillinger
Under 16 år: Gratis entré

Kontakt

+45 3336 0260

Tove Jansson: Kunst, kærlighed og mumitrolde
10 jun 20173 sep 2017

Del

'Tove Jansson: Kunst, kærlighed og mumitrolde'

Facebook