Thorbjørn Bechmann: Constant Negotiation
4 jan 201925 jan 2019

Sidste chance

Thorbjørn Bechmanns malerier er en udfordring. De udfordrer det, vi er i stand til at se, og hvordan vi omgås det. De udfordrer dog også hvilket sprog der kan udtrykkes; hvilket indhold der  udtrykkes gennem æstetik, teksturer og valg af materiale.

Pressefoto

Det er nemt at forestille sig disse maleriernes tilblivelse – en stærkt koncentreret indsats, Bechmann standser næsten sit arbejde og observerer, hvordan den tynde olie maling, som flyder over lærrederne opfører sig på ethvert tidspunkt. Hvordan tørrer pigmenterne og hvordan spiller interaktionen af farverne ud? Hvornår skal han pludselig gribe ind for at undgå, at det øverste lag tørrer for hurtigt og dermed spalter den stramme overflade? Korrektion er ikke mulig i processen. At korrigere ville betyde afslibning af maling, ny grundering og igangsættelse af hele processen igen. Forfra. Hver bevægelse skal fungere. Materialet skubbes til dets grænser: Hvor tynd kan oliemaling være, før den mister sin tilstædeværelse og lysstyrke? Hvor glat kan lærred være, – hvor glat skal det være? Hvor hurtigt skal kunstnerens hænder flytte? Og hvor længe kan han vente med at gribe ind. Og skal han gribe ind?

Kilde: Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon

Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon

Pasteursvej 7
1799 København V

Efter aftale

Kontakt

+45 4179 1300

Thorbjørn Bechmann: Constant Negotiation
4 jan 201925 jan 2019

Del

'Thorbjørn Bechmann: Constant Negotiation'

Facebook