The Dialogue: Thomas Bang, Simon Callery og Clay Ketter
6 jan 201828 jan 2018

Sidste chance

Thomas Bang (1938) bor og arbejder i Danmark. Han er uden tvivl en af de væsentligste bidragydere til skulpturen og installationskunsten i Danmark. Hertil kommer, at han har påvirket adskillige generationer af udøvere og desuden tiltrukket sig stor opmærksomhed fra nationale såvel som internationale institutioner. Bangs værker fremtræder som eksistentielle dramaer og absurde sansninger, der fungerer som skarpe kiler af dissonans ind i vores evige søgen efter at opnå harmoni mellem os selv og den omgivende virkelighed.

Igennem sin karriere har Bang beskæftiget sig med temaer omhandlende skrøbelighed og sårbarhed, både som fysiske og psykologiske tilstande. Et centralt aspekt i dette arbejde er at skabe undersøgelsesfelter, hvor forandringer i (tilsyneladende) umiddelbare hensigter og betydninger gradvist udvikles i arbejdsprocessen og uoverensstemmende omstændigheder indføjes. Alt sammen i et fortsat forsøg på at udforske og reflektere de ustabile og interimistiske sider i menneskets livsforhold.

Bang er repræsenteret i en lange række private og offentlige samlinger heriblandt; Statens Museum for Kunst, DK; ARoS, Århus, DK; Esbjerg Kunstmuseum, DK; Ny Carlsbergfondet, DK; Kobberstiksamlingen, DK; Santa Barbara Museum of Art, California; Portland Art Museum, Oregon; Newark Museum of Art, New Jersey; Kunsthalle zu Kiel, Germany; Stadtgalerie, Kiel, Germany

Clay Ketter (f. Brunswick, Maine 1961) bor og arbejder i Malmø, Sverige. Ketters værker er præget af en kompromisløs hyperklarhed, hvad enten det gælder maleri, skulptur, installation eller fotografisk arbejde. Selvom han følger en udviklingsmæssig sti, der ser ud til at være helt logisk, formår Ketter igen og igen at overraske beskueren ved en kompetent og skarp kombination af indhold og udførelse. Hans uortodokse enkelhed, der er gennemsyret af eksistentielle temaer, henviser til en ambivalent – og til tider melankolsk – accept af det banale.

Ketters rene og nøgterne former har til stadighed udfordret grænserne mellem håndværk og kunst, delvis på grund af deres håndværksmæssige præcision. Der er dog gennemgående en atmosfære af vedvarende fravær, som fremmer fornemmelsen af, at der på samme tid foregår en afklaring og en tilbagekaldelse af markørerne for denne sondring. Hans praksis er uden tvivl ikke repræsentativ eller figurativ; derimod har den fællestræk med dokumentarens logik, omend forvrænget.

Clay Ketter: Head Jam, 120 x 120 x 22 cm

Ketter er repræsenteret i en lange række private og offentlige samlinger heriblandt; Arken, Ishøj DK; Astrup Fearnley Museum, Oslo; Brooklyn Museum, NY; MMK Frankfurt; MCA Chicago; Falckenberg Collection, Hamburg; Jumex Collection, MX; Louisiana Museum, Humlebæk DK; Moderna Museet, Stockholm; Walker Art Center, Minneapolis; Prada Foundation, Milan; MUMOK, Vienna; Saatchi Collection, London; MCA San Diego.

Simon Callery (f. 1960, UK) bor og arbejder i London. Callerys maleriske værker har rødder i den britiske landskabstradition. Men i stedet for at beskæftige sig med visuelle og figurative billeddannelser, arbejder han snarere rumligt med sine malerier, og deres fremtrædelsesformer og taktilitet åbner for sensitive og kropslige oplevelser. Der opstår et fysisk møde, som eksisterer på kanten af landskabsgenrens traditionelle definition.

Callery har  i mange år arbejdet tæt sammen med arkæologer. Hans oplevelser af udgravningssteders såvel tidsmæssige som instinktmæssige kvaliteter har fået ham til at eksperimentere med overflader og volumen, skala og proportionalitet; formelle sider af hans praksis, som understreger hans forståelse af tid som en håndgribelig dimension. Tydelige spor fra selve fremstillingsprocessen er blevet et væsentligt aspekt af hans færdige kompositioner.

De nyeste af Callerys værker viser hulrum og afslører flere lag af lærred og strukturmæssige konstruktioner. De betoner Callerys anerkendelse af det, der ellers ville blive fjernet eller skjult under overfladen. Han lader disse elementer med en betydning, der får samme værdi som det forreste plan og underminerer hermed konventionen om ​​en enkel og statisk synsvinkel.

Callery er repræsenteret i en lange række private og offentlige samlinger heriblandt: Arts Council Collection at the Hayward Gallery, London; Astrup Fearnley Museum, Oslo; Comune di Carrara, Carrara; British Museum, London; European Investment Bank, Luxembourg; Tate, London.

Kilde: Galleri KANT

Galleri KANT

St. Kongensgade 3, Baghuset
1264 København K

Ons-fre 12-18, lør-søn 12-16

Gratis entré

Kontakt

+45 29466331

The Dialogue: Thomas Bang, Simon Callery og Clay Ketter
6 jan 201828 jan 2018

Del

'The Dialogue: Thomas Bang, Simon Callery og Clay Ketter'

Facebook