Synliggørelser
7 mar 202014 jun 2020

Anbefalet under Det skal du se! i uge 10

Radioaktivitet, invasive plantearter, datavisualiseringer og universets allermindste bestanddele er eksempler på fænomener, der berøres på udstillingen Synliggørelser. Udstillingen beskæftiger sig med det, der bevæger sig på kanten af vores fatteevne, og som kan forstås på et teoretisk niveau, men som ellers synes uhåndgribeligt. Eksempelvis er radioaktivitet en beviselig realitet, men det er ikke muligt for os at registrere radioaktiviteten med det blotte øje, og vi må derfor gå til fænomenet på anden vis.

den frie udstillingsbygning synliggørelser
Nicolai Howalt: The Light Eyes Can’t See. Synliggørelser, Den Frie Udstillingsbygning. Pressebillede.

De deltagende kunstnere på udstillingen er inspireret af videnskaben, og flere af dem indgår i konkrete samarbejder med forskere og videnskabsfolk i udarbejdelsen af deres værker. De har således en interesse for det videnskabelige felt og dens metode, men det konkrete videnskabelige afsæt varierer dog kunstnerne imellem.

Hvor Camilla Berner lader sig inspirere af botanikken og dens kategorisering af vores omgivelser, er Janine von Thüngen interesseret i fysikkens grundforskning og dens fortsatte forsøg på at skabe ’teorien om alt’.

Med værket Re-Sounding Organ undersøger Mille Kalsmose lydvibrationers evne til at modvirke smerte og depression, mens Thorbjørn Lausten retter vores opmærksomhed mod brugen af datavisualiseringer i vores beskrivelse af verden.

Ann Veronica Janssens inkorporerer himmellegemernes bevægelser i sin installation, samtidig med at Ester Fleckner med polyeder-modeller forholder sig til menneskets psykologiske strukturer.

Jacob Kirkegaard portrætterer den særegne stemning, som gør sig gældende i Tjernobyl-området, mens Nicolai Howalt har ladet sig inspirere af lægen Niels Ryberg Finsen, der modtog Nobelprisen i 1903. På denne måde udfolder kunstnerne hver især interessante perspektiver på mødet mellem det videnskabelige og det kunstneriske.

Med sit overordnede fokus på kunst og videnskab griber udstillingen tilbage til 1890’erne – og forankres dermed i den tidsånd, der er grundlaget for Den Frie Udstilling og Udstillingsbygningen. Det er et område som også i dag har bevågenhed, hvor mange kunstnere er optaget af forbindelser mellem de to felter og derigennem arbejder med at give form til det, der i udgangspunktet udelukkende kan anskues teoretisk.

Værkerne på udstillingen udfolder sig i dette grænsefelt og kan siges at operere og mediere mellem to erkendelsesmæssige tilstande: viden om virkelighedens beskaffenhed og konkretiseringer af virkelighedens beskaffenhed. Ved at synliggøre det usynlige kan værkerne være katalysator for oplevelser, der fungerer som passage mellem virkelighedsopfattelser. På denne måde forsøger kunstnerne at forbinde os med flere aspekter af verden end den umiddelbart foreliggende og rette vores fokus mod dens kompleksitet og de fænomener, der er usynlige i deres natur, men som alligevel er af vital betydning for vores liv.

Kilde: Den Frie Udstillingsbygning

Den Frie Udstillingsbygning

Oslo Plads 1
2100 København Ø

Tir-søn 12-18, tor 12-21

Entré til udstillinger
Under 12 år: Gratis entré

Kontakt

+45 3312 2803

Del

'Synliggørelser'

Facebook