Rasmus Nilausen: Blåtand
21 sep 201924 nov 2019

Rasmus Nilausen: Historie, 2019, Olie på hørlærred, 40 x 50 cm. (courtesy kunstneren & garcía | galería, Madrid)
Rasmus Nilausen: Historie, 2019. Courtesy kunstneren & garcía | galería, Madrid.

På sin første soloudstilling på en københavnsk kunstinstitution præsenterer Rasmus Nilausen stedsspecifikke malerier, der forbinder det analoge maleri på lærred og væg med en af dagligdagens velkendte teknologier og samtidig sender en historisk hilsen til en af vores mest legendariske forfædre.

Rasmus Nilausen er i sin praksis optaget af maleriet som et selvstændigt sprog, der hinsides det verbale og skrevne ord formår at skabe en dialog mellem kunstner og beskuer. Nilausen undersøger det slægtsskab, der opstår mellem værkerne såvel i den kunstneriske tilblivelsesproces som i den færdige udstillingsinstallation. Han er særligt interesseret i den forbindelse og relation, der opstår når publikum møder værkernes symbolverden og selv skaber en meningsfuld og personlig fortælling.

Til Overgadens første sal trækker Rasmus Nilausen netop på forholdet mellem kommunikation, symboler, sprog og tilhørsforhold. I overført betydning og via en slags kortbølgeteknologi vil værkerne forholde sig til hinanden. Titlen Blåtand har en central og åbnende betydning for udstillingen og kobler det analoge maleri og historien om kongen Harald Blåtand med den engelske oversættelse ”bluetooth”, der som bekendt er et stykke teknologi, som vi alle konstant bruger og er omgivet af i vores hverdag.

Gennem Nilausens undersøgelser omkring såvel den historiske Blåtand og vores tids bluetooth-opfindelse skete der et særlig sammenfald. Der begyndte at tegne sig en relation mellem myten om Blåtand, der bragte de forskellige folkeslag sammen til Kongeriget Danmark i det tiende århundrede, og mobiltech-firmaet Ericssons opfindelse af den trådløse kortbølgeteknologi, som de opkaldte efter Harald på grund af hans talent for at få folk til at kommunikere våbenløst med hinanden. Teknologiens logo er endda sammensat af runerne for H og B. Denne sammensmeltning af symbolik, betydning og sproglighed med sine flertydige referencer og forståelsesrammer blev udgangspunktet for at skabe en serie stedsspecifikke malerier med et indbyrdes slægtsforhold og narrativ, som også bevæger sig væk fra lærredet, ud på væggen, ned på gulvet og ind i Overgadens arkitektur.

Rasmus Nilausen (f. 1980) er uddannet fra Faculty of Fine Art, Barcelona og Chelsea College of Art and Design, London i 2011. Han har udstillet internationalt på blandt andet the Institute of Contemporary Art (ICA), London, og på Chisenhale Gallery, London samt La Capella, Antoni Tapies Foundation og Suñol Foundation, Barcelona. I Danmark har han haft soloudstillinger på Tranen samt på Christian Andersen. Senest har han opholdt sig på Van Eyck Academie i Maastricht, Holland, samt udstillet på Team (gallery, inc.) i New York og garcia | galeria i Madrid. Nilausen er bosiddende i Barcelona.

O—Overgaden

Overgaden Neden Vandet 17
1414 København K

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja

Tirs-fre 13-18
Tors 13-20
Lør-søn 11-18

Gratis entré

Kontakt

+45 3257 7273

Rasmus Nilausen: Blåtand
21 sep 201924 nov 2019

Del

'Rasmus Nilausen: Blåtand'

Facebook