Oprindelseshistorier – Fokus på Max Liebermann
3 jul 202219 mar 2023

Max Liebermann: Drying the bleach, bagside, 1890. Museum Kunst der Westkueste. Permanent lån fra privat ejerskab. Pressefoto.

I 2017 blev oliestudiet Laundry Drying – Die Bleche, som er på permanent udlån hos MKdW, mistænkt for ulovligt at være blevet konfiskeret fra sin jødiske tidligere ejer under nazitiden. Det plejede at tilhøre Leipzig-entreprenøren Moritz Ury, som emigrerede til Schweiz i 1937 og døde der i 1939. Den nuværende ejer havde erhvervet værket malet af Max Liebermann i 1890 i Zandvoort, Holland, i 2006 uden at kende den tidligere historie.

Udstillingen giver et indblik i den flerårige, komplekse herkomstforskning, som nu problemfrit sporer blegemidlets oprindelse og kan fjerne den oprindelige mistanke. MKdW tager dette som en mulighed for at give et kig bag kulisserne af museets arbejde. Hvordan ser bagsiden af ​​dette værk ud, hvilken information fremkommer, når man undersøger et billede, og hvilke kilder er tilgængelige for forskere til at afklare en oprindelseshistorie? Disse og andre spørgsmål diskuteres ved hjælp af nogle af værkerne i samlingen – spektret spænder fra Johan Christian Dahl til Peder Severin Krøyer. Fokus er på Max Liebermann.

Kilde: Museum der Westküste

Museum Kunst der Westküste

Hauptstraße 1
25938 Alkersum/Föhr
Tyskland

Indtil 17 mar: tirs-søn 11-17
Herefter: tirs-søn 10-17

NB: Museet opfordrer besøgende til at booke tid på +49 (0) 4681 74740-0 eller info@mkdw.de

Tjek museets hjemmeside for yderligere information.

Entré til udstillinger
Under 18 år: gratis entré
Kunststuderende: gratis entré

Kontakt

+49 (0)4681747400

Oprindelseshistorier – Fokus på Max Liebermann
3 jul 202219 mar 2023

Del

'Oprindelseshistorier - Fokus på Max Liebermann'

Facebook