Ole Christiansen og Finn Larsen: Over tid
27 maj 202324 jun 2023

Pressefoto, Banja Rathnov Galleri & Clausens Kunsthandel.

Pressemeddelelse:

”Personer af der ingen af på billederne, men intet af det, vi ser, ville have set sådan ud, hvis de ikke havde været der. Det er forstaden som menneskeskabt landskab. En kortlægning af et lokalmiljø i en periode, hvor fotografen Finn Larsen i øvrigt selv var bosat der(…) Det er, hvad den amerikanske fotograf William Eggleston, har kaldt demokratiske billeder: alle elementer i billedet fortjener lige meget opmærksomhed, og der er ikke noget motiv, der er skønnere end andre. Med deres ensartede dybdeskarphed og en naturalistisk farvegengivelse viser disse fotografier os udsigter, som enhver opmærksom vandrer ville have kunnet få øje på. I begyndelsen er det nærmest kedelige billeder. De bruger ikke nogen tricks til at overbevise os, spiller ikke på noget. Måske man mærker en vag klaustrofobi. Man kunne komme til at tro, at denne fornemmelse hænger sammen med forstadskvarteret som motiv. Ofte er parcelhuse i kunst og litteratur blevet brugt som symboler på en udskældt kultur – fikseret i et fyndigt ord som ”ligusterfascisme” – baseret på fordomme om, at mennesker, der bor i sådan et hus, må være særligt selvtilstrækkelige og snævertsynede, småborgerligt optagede af, om alle omkring dem overholder normer frem for at udfordre dem. Men Hække og Stativer skildrer ikke en bestemt samfundsgruppe og dens sociale liv(…) Fotografen har ingenting gjort for at fremhæve billedet som kunst(igt), for at komponere et smukt landskab, der er værd at skildre. Tværtimod mimer fotografiet den måde, lyset har ramt det, et par øjne nu lige har hvilet på.(…) Den miljøbevidsthed, der således præger hans blik som fotograf og kunstner, er ikke mindst rettet mod forholdet mellem mennesker og den natur, de lever sammen med.
I Hække og Stativer sporer man en anderledes nænsom optagethed af naturen i alle dens former. Den intime sammenhæng mellem menneske og landskab blev her gengivet som et faktum, man kunne iagttage. Resultatet var en stilfærdig billedkritik, der lagde afstand til den klassiske landskabs-tradition, samtidig med at den gjorde opmærksom på, at visuelle konventioner i det hele taget kan skabe blinde vinkler. De får os til at se efter noget bestemt i et billede, og dermed kan vi overse noget andet(…) Finn Larsens arbejde gør derimod opmærksom på, at der foregår møder mellem os og naturen overalt. Hække og Stativer opfordrer os til at se nærmere på de miljøer, vi færdes i til hverdag, og som er noget, vi selv kan tage ansvar for. I en tid, hvor menneskehedens problematiske aftryk på vores planet synes mere og mere omfattende, er der behov for præcist den slags lokalt opmærksomme miljøbevidsthed.”

– Sarah Giersing i forordet til bøgerne der udkommer i år.

Mette Sandbye skriver ”Ole Christiansen har været i dansk fotografi i mange årtier. Hans nye genistreg af en bog, White Wall, er en ret enestående blanding af abstraktion og street photography. Han har sat sig i skyggen på en solbelyst gade foran en hvid, solbeskinnet mur og fotograferet tilfældigt forbipasserende, som på grund af det skarpe sommerlys fremstår som grafiske, skarptskårne, sorte silhuetter mod den hvide baggrund(….) På nuanceret vist fanger bogen med en Edgar Allan Poe-betegnelse »The Man of the Crowd« i en storby af lige dele ensartet masse og individuel gestik.”

Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel

Studiestræde 14, 1. sal
1455 København K

Ons-fre 12-17
Lør 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 3011 0132

Ole Christiansen og Finn Larsen: Over tid
27 maj 202324 jun 2023

Del

'Ole Christiansen og Finn Larsen: Over tid'

Facebook