Mod fjerne horisonter. Anton Melbye – 200 år
9 mar 201817 jun 2018

Danmark er omgivet af hav, og havet var netop den danske guldalderkunstner Anton Melbyes (1818-1875) foretrukne motiv. Melbye var optaget af havets stemninger, og malede det med stor sans for dramatik i uvejr, ved solnedgang og under fuldmånens skær. Anton Melbye opnåede stor berømmelse i sin samtid især i udlandet, mens han aldrig opnåede samme status i sit hjemland, hvor den toneangivende kunstkritiker og museumsinspektør N.L. Høyen ikke brød sig om Melbyes værker. I dag er han næsten glemt, men det råder Den Hirschsprungske Samling nu bod på med en stor særudstilling om kunstneren lavet i samarbejde med Altonaer Museum i Hamborg.
Udstillingen er en del af Kulturministeriets treårige satsning på dansk-tyske kulturudvekslinger.

200-året for Anton Melbyes fødsel
I anledning af 200-året for Melbyes fødsel viser Den Hirschsprungske Samling udstillingen Mod fjerne horisonter. Anton Melbye – 200 år. Det er den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark. Udstillingen præsenterer ca. 100 af kunstnerens værker. Heraf 60 malerier samt 36 tegninger og flere af hans daguerreotypier, som han tog som én af Danmarks tidligste fotografer. Dertil kommer en neolitisk krukke, som Anton Melbye i 1838 indleverede til Nationalmuseet. Herudover vil der også indgå flere af Melbyes personlige breve og rejsedokumenter. Hovedparten af de udstillede værker tilhører private samlinger og museer i udlandet, men også danske museer og private samlere bidrager til udstillingen.

Heinrich Hirschsprung og Anton Melbye
I sin egen levetid solgte Melbye kun ganske få værker til danske museer. Til gengæld var hans værker mere efterspurgte blandt private samlere, og fra 1870’erne samlede Den Hirschsprungske Samlings stifter, Heinrich Hirschsprung, også værker af Anton Melbye. Foruden malerier og tegninger findes i museet også en række af kunstnerens personlige dokumenter, heriblandt flere breve, rejsepas, en hårlok og ordener. Flere af disse effekter indgår i udstillingen.

Malede til konger og fyrster
Anton Melbyes værker var i samtiden i høj kurs både hos det danske kongehus og hos adelen, hvor Christian VIII og Frederik VII var blandt hans købere. Melbye var også internationalt efterspurgt fra Hamborg over Paris til Istanbul. Han boede i store dele af sit liv uden for Danmarks grænser i kunstmetropolen Paris i årene 1848-1857 og i søfartsbyen Hamborg i 1860-1871. Melbye var dybt fascineret af Orienten, og han malede flere malerier på bestilling af den tyrkiske sultan Abdülmecid I. Selv Napoleon III bestilte et værk af Melbye, mens også de svenske konger Karl XV og Oscar II samlede på hans værker.

Mindre velset i Danmark
Anton Melbye var elev af C.W. Eckersberg, og han er jævnaldrende med kunstnere som J. Th. Lundbye og P.C. Skovgaard. Melbyes internationale karriere og motivkreds med bud til internationale strømninger gjorde ham imidlertid mindre velset i et dansk kunstpolitisk klima, der i midten af 1800-tallet var præget af fronterne mellem de ”nationale” og ”europæerne”. Kunstkritikken kategoriserede Melbye som en af ”europæerne”. I en tid, hvor fortællingen om, hvad Danmark var for en nation, og hvad det ville sige at være dansk, var under etablering, forekom Melbyes og de øvrige ”europæeres” værker ude af trit med den dominerende nationale fortælling. De dramatiske stemninger, rødmende solnedgange og gådefulde fuldmånebilleder fremstod udanske i Melbyes hjemland.

Inspiration for danske kunstnere fra Thorvaldsen til Jorn
Mens den danske kunstkritik var skeptisk i forhold til Anton Melbye, så nød han anderledes anerkendelse blandt kunstnerne. Bertel Thorvaldsen var én af Melbyes beundrere, og han købte flere af hans værker. Den dansk-franske impressionist Camille Pissarro omtalte sig selv som Melbyes elev, og arbejdede i perioder i Melbyes atalier i Paris. I Europas kunstmetropol lærte han også Camilla Corot at kende. Anton Melbye var desuden venner med H.C. Andersen, som forærede originalmanuskripterne til Den lille Havfrue og Kejserens Nye Klæder til ham.
Blandt nyere kunstnere har især Asger Jorn været fascineret af Melbyes malerier, og han har i bogen Nordens Æstetik sat fokus på Anton Melbye. Jorn så Melbye som en forløber for det abstrakte maleri, han selv dyrkede. I udstillingen indgår der derfor også to af Jorns malerier, som er indlånt fra Louisiana og Museum Jorn.

Tegninger og tidlige fotografier
Anton Melbye er i dag først og fremmest kendt som marinemaler, men blandt hans værker findes også en række landskaber, særligt fra egnen omkring Paris, men også Tyrkiets dramatiske landskaber udforskede han i tegninger og olieskitser. I Frankrig befandt han sig i kredsen omkring den franske kunstner Camille Corot, og parallelt med Corot eksperimenterede Melbye med kul- og kridttegninger. I udstillingen indgår også et værk af Corot. Anton Melbye beherskede mange medier, og han var således også en ivrig fotograf. På udstillingen kan man opleve nogle af de daguerreotypier, Melbye optog under revolutionen i Paris i 1848.

Anton Melbye: Marine. Solen står nær horisonten, 1854. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst.

En overset historie
Med den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på en overset, men vigtig historie, hvor havet er scene for fortællinger om internationale forbindelser og alliancer, følelser og eventyr, udsyn og dramatiske politiske begivenheder. Udstillingen fortæller historien om en kunstner med internationalt udsyn og succes, som i dag er næsten glemt i Danmark. Med udstillingen i anledningen af 200-året for kunstnerens fødsel bringer Den Hirschsprungske Samling dermed kunstneren ”hjem” til Danmark igen, og viser en ny kosmopolitisk og international side af den danske guldalder.

Udstillingens temaer
Udstillingen er bygget op omkring følgende ni temaer: 1. Introduktion, 2. Tidens marinemaleri og to fronter i dansk kunst, 3. Mellem Eckersbergskolen og opbrud, 4. Farver og fuldmåner – kunstneriske eksperimenter, 5. Ved Bosporus – Melbye og orientalismen, 6. Havets maler går på land, 7. Storm og stilhed, 8. Melbye som fotograf, selviscenesætter og samler, og 9. Kunstnernes kunstner. Tilsammen giver de ni temaer en introduktion til centrale motivkredse og tematikker i Melbyes virke. I udstillingen vises mere end 100 værker af Anton Melbye, hovedparten af disse er i privateje, og de vises dermed for første gang for et dansk publikum.

Kilde: Den Hirschsprungske Samling

 

Den Hirschsprungske Samling

Stockholmsgade 20
2100 København

Ons-fre 11-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: gratis entré

Kontakt

+45 35420336

Mod fjerne horisonter. Anton Melbye – 200 år
9 mar 201817 jun 2018

Del

'Mod fjerne horisonter. Anton Melbye – 200 år'

Facebook