Magt og afmagt – Christian II’s billedpolitik
15 jun 201710 sep 2017

Christian II er en af Danmarks mest fascinerende konger – og den første danske konge, der for alvor brugte billedkunsten til at promovere sig selv og fremme sine politiske mål. Fra 15. juni viser en ny udstilling fra Den Kongelige Kobberstiksamling på Statens Museum for Kunst, hvordan han brugte kunst som redskab i sine politiske strategier.

Christian II var kongen, der giftede sig ind i et af Europas mest magtfulde fyrstedynastier, lagde sig ud med adelen, mistede kronen og blev fordrevet fra landet. Samtidig skulle han navigere mellem den gamle katolske kirke og den nye lutherske tro. Og så var Christian II den første danske konge, der i stor stil brugte billeder i forsøget på at promovere sig selv og fremme sine politiske mål.

I en ny udstilling fra Den Kongelige Kobberstiksamling viser SMK, hvordan Christian II brugte billeder som strategisk magtmiddel – både mens han endnu var konge og senere i sin landflygtighed, hvor han forgæves kæmpede for at generobre de tabte riger.

Billeder som våben
Christian II havde store visioner. Han ville samle de nordiske riger til ét. I 1520 lykkedes det ham da også at regere over både Danmark, Norge og Sverige/Finland. Men allerede i 1523 blev han afsat som konge og rejste i eksil til Nederlandene, hvorfra han arbejdede på at generobre sine riger.

I Christian II’s eksiltid i Nederlandene fra 1523 til 1531, blev hans vigtigste mål at genvinde magten. Han skulle overbevise både fyrster og borgerskab om, at han var en konge, der uretmæssigt var blevet fordrevet og burde støttes i sit ædle forsøg på at generobre tronen – og til det blev et af hans vigtigste våben billederne.

Inspireret af sin habsburgske svigerfamilie, der var eksperter i at kommunikere gennem billeder, anvendte Christian II malerier og især grafiske tryk, kobberstik såvel som træsnit, til at få sit budskab ud til alle relevante personer. Og han benyttede sig af tidens mest berømte kunstnere til sin propaganda.

Trods Christian II’s ihærdige forsøg på at generobre tronen, lykkedes det ham aldrig. Under et forsøg i 1532 blev han taget til fange af Frederik I og levede i fangenskab indtil sin død i 1559.

Michel Sittow: Christian II af Danmark, 1514/1515, Den Kongelige Malerisamling, SMK

Luther og reformationen
Udstillingen Magt og afmagt. Christian II’s billedpolitik er produceret i anledning af 500 året for reformationen – opgøret med den gamle (”katolske”) kirke og dannelsen af de protestantiske kirkesamfund. Udstillingen viser, at Martin Luther, der med sine berømte 95 teser mod afladshandel i 1517 startede reformationen, ikke blot havde stor indflydelse på Christian II’s tro, men også på kongens billedbrug.

Værker fra Den Kongelige Kobberstiksamling
Magt og afmagt. Christian II’s billedpolitik er en udstilling med værker fra Den Kongelige Kobberstiksamling, som er en af de ældste grafiske samlinger i verden. Samlingen har mere end 240.000 kunstværker og kan muligvis føres tilbage til 1500-tallet. I udstillingen ses også malerier fra SMK’s samling samt en række indlån fra vigtige europæiske museer, bl.a. fra Paris, London og Berlin. Med på udstillingen er malerier, tegninger, kobberstik og træsnit af bl.a. Albrecht Dürer, Jan Gossart, Michiel Sittow, Joos van Cleve og Lucas Cranach den Ældre.

Kilde: SMK

SMK - Statens Museum for Kunst

Sølvgade 48-50
1307 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Tirs-søn 10-18
Ons 10-20

Entré til udstillinger
Voksen 130 kr.
Under 27 år 95 kr.
Børn under 18 år gratis

Kontakt

+45 3374 8494

Magt og afmagt – Christian II’s billedpolitik
15 jun 201710 sep 2017

Del

'Magt og afmagt – Christian II’s billedpolitik'

Facebook