Kvindernes surrealisme
2 feb 20192 jun 2019

Udstillingen sætter fokus på tre enestående kunstnere, der alle opnåede en placering blandt kunstens elite i Europa i deres samtid. Hver især kan de ses som frontløbere for surrealismen, men modsat deres mandlige kolleger blev Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen glemt i den danske kunsthistorie. Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen viser for første gang nogensinde de tre kunstnere samlet i en udstilling, der hylder dem og deres surrealisme. Samtidig præsenterer udstillingen flere værker, der aldrig før har været vist for offentligheden.

Franciska Clausen: Fisken, 1926. Olie på lærred. 64 x 89 cm. Foto: MSJ-Kunstmuseet Brundlund Slot

Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen udspringer af en tid, hvor avantgarden så dagens lys, og kunsten gennemgik gigantiske omvæltninger. I deres søgen efter den nye kunst rejste alle tre kunstnere ud for at blive inspireret af og undervist i Europas kunstmetropoler. Med hjem i bagagen havde de et kæmpe netværk af tidens største navne på den internationale kunstscene, og deres værker blev udstillet på nogle af de mest toneangivende surrealismeudstillinger side om side med kunstnere som Max Ernst, Marcel Duchamp, Rene Magritte mfl.

Surrealismen var langt mere end en kunstretning. Den var en ideologi med et ønske om at ændre samfundet gennem kunsten. Ligesom i resten af Europa blev surrealismen udbredt i Danmark i 1930erne. Samlet står Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen som den kvindelige del af den danske gruppe af surrealister, mens deres kunst repræsenterer en særlig surrealisme: En kvindernes surrealisme. De tre kunstneres surrealistiske værker kan ses som et ønske om en frigørelse; en frigørelse fra samtidens samfundsnormer, fra kvindens traditionelle rolle som husmor og ikke mindst en seksuel frigørelse.

”Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen er tre utroligt interessante kunstnere både hver især såvel som samlet set, idet de bliver bundet sammen af surrealismen. De tre kunstnere var venner, og selvom deres kunstneriske udtryk er vidt forskellige, så kan der spores en hel del fællesnævnere i deres kunst: I deres opbygning, i motiver og især i deres valg af symboler, der i mange tilfælde peger på et ønske om at blive taget seriøs som kvinde og som kunstner i en tid, hvor kvindens rolle var hustru og mor. De tre kunstnere kan ses som forgangskvinder for vores tids karrierekvinde, og vi glæder os meget til at præsentere dem i en samlet udstilling om dem og deres kunst”, siger museumsinspektør Søs Bech Ladefoged.

Alle tre kunstnere er rigt repræsenteret i museets egen samling, men hvor de mandlige danske surrealister som Vilhelm Bjerke-Petersen, Harry Carlsson og Wilhelm Freddie i dag er kendt af de fleste, er de tre kvinder af forskellige årsager gået i glemmebogen. Dette til trods for deres betragtelige betydning for den danske surrealisme og store anderkendelse i deres samtid. I løbet af de seneste tre årtier er de dog blevet hentet frem igen. Her er Franciska Clausen og Rita Kernn-Larsen begge blevet præsenteret med soloudstillinger, mens det er første gang, at en større præsentation af Elsa Thoresen bliver udstillet.

Kilde: Kunstmuseet i Tønder

Kunstmuseet i Tønder

Wegners Plads 1
6270 Tønder

Marts:
Tirs-søn 10-17

April:
Man-søn 10-17

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 65 370 808

Kvindernes surrealisme
2 feb 20192 jun 2019

Del

'Kvindernes surrealisme'

Facebook