In the Groove
9 nov 201827 jan 2019

Ella Fitzgerald, Louis Armstrong og Billie Holiday – det er bare nogle af de jazzlegender, som fotografen Herman Leonard fotograferede på New Yorks røgfyldte klubber og musikstudier i 1940’erne og 50’erne.

Billie Holiday, NYC, New York, 1949.
Provided to the Smithsonian March 2016

De 30 fotografier i særudstillingen In the Groove er særligt udvalgt af Herman Leonard i 1998. De udgør en ’limited edition’, der i dag tilhører Smithsonian i Washington DC. Billederne er taget fra 1948 til 1960 og omfatter både sangere og musikere, der repræsenterer en bred vifte af jazzgenrer fra Dixieland og swing til bebop og cool jazz.

”Det er en stor glæde, at vi har fået mulighed for at låne denne ikoniske serie af Herman Leonards jazz-portrætter fra vores gode samarbejdspartner, the National Portrait Gallery, the Smithsonian i Washington, D.C. Vi er meget taknemmelige for, at vi hermed kan tilbyde vores gæster at stifte bekendtskab med denne exceptionelle portrætkunstner.” siger Mette Skougaard, der er direktør på Frederiksborg.

Oplært af de største portrætfotografer Herman Leonard begyndte sin karriere som elev hos den berømte portrætfotograf Yousuf Karsh. I 1948 bragte Leonards passion for jazz ham til New York Citys Greenwich Village, hvor han etablerede et lille studie. Her gjorde han sin entre i jazzklubberne. Med sit kamera som adgangsbillet tilbød han at fotografere reklamefotos for klubberne imod at få gratis adgang. Herigennem opbyggede han hurtigt venskaber med nogle af de store jazzlegender, herunder Duke Ellington, Miles Davis og Quincy Jones. Der gik ikke lang tid før Herman Leonards billeder prydede forsider på magasiner og album covers. Det er de absolut bedste eksempler på dette arbejde, der nu kan opleves på Frederiksborg Slot.

Kilde: Det Nationalhistoriske Museum

Frederiksborg - Nationalhistorisk Museum

Frederiksborg Slot
3400 Hillerød

Hverdage: 10 - 15
Weekender: 10 - 17

Kontakt

+45 48260439

In the Groove
9 nov 201827 jan 2019

Del

'In the Groove'

Facebook