Impossible Spaces
7 nov 20156 dec 2015

Spor af handlinger
Kunstpakhusets udstilling Impossible Spaces viser tegninger (tusch) og papircollage af kunstnerne Louisa Marajo (Frankrig), EGS (Finland) og Anders Reventlov (DK). De tre kunstnere arbejder med et enkelt grafisk udtryk og med et særligt fokus på værkernes processuelle og handlingsorienterede karakter. Kurator på udstillingen er Anders Reventlov.

Fascination af billede og ord
Om udstillingens idé fortæller han; – Sidste år lavede jeg soloudstillingen “Tecken” på udstillingsstedet Neun Görlitz i Görlitz, Tyskland. Mit udstillingskoncept var inspireret af en udstilling fra 1978 på Malmö Konsthall med samme titel, hvori ideen om tekst som billede og billedet som tekst blev præsenteret. Den udstilling og dens ide fascinerer mig meget.

EGS. UT. Foto: Ole Bak Jakobsen
EGS. UT. Foto: Ole Bak Jakobsen

Udstillingen Impossible Spaces er en videreudvikling og udvidet version af sidste års Tecken-udstilling. Anders Reventlov har inviteret to udenlandske kunstnere som medudstillere. – Jeg har i længere tid haft nogle kunstnere i tankerne som ville være interessante at samarbejde med og som ville kunne se deres arbejder i den nævnte sammenhæng. Jeg finder EGS og Louisa Marajos værker interessante fordi de begge arbejder med nogle af de samme temaer som jeg.

Medudstillerer
Louisa Marajos collageværker og kompositioner er en akkumulation af processer og teknikker. Og de rummer spor af de mange handlinger. EGS er graffiti-forfatter og arbejder mere specifik med bogstaver som billede og tekst som kunst. Han arbejder bevidst med sit navn som motiv i både tuschtegninger og murmaleri.

Også Anders Reventlov kommer fra en graffiti- og forfatterkultur. – Som graffiti-forfatter kommunikerer du konstant på et sprog ikke mange mennesker forstår. Det er normalt at folk forsømmer og overser graffiti og forfatterkulturen. Når folk ikke forstår dens “kruseduller” sker der i reglen dét, at folk ikke bruger tid på det. I stedet for at gå væk fra det kan man jo vælge at stoppe op og prøve at forstå og opleve, forklarer han.

Det færdige værk eksisterer ikke
I mit arbejde og med min tilgang til at lave kunst eksisterer det færdige kunstværk ikke, – alt er forbundet. En lille doodle i skitsebog, er lige så vigtig som det store 10 meter høje vægmaleri. Alt har lige stor betydning. Hele processen er en konstant strøm, der aldrig stopper. Kun de handlinger, der tilsammen danner en proces eksisterer. Når jeg “skriver” graffiti må jeg også acceptere, at mit værk ikke varer evigt.
Som en håndskrift

Denne tilgang til at skrive fascinerer mig. Jeg har valgt at arbejde med mine tegninger som at skrive både i flow og med energi, men også med de samme værktøjer, såsom kalligrafiblæk og markører. Mine arbejder søger at komme tæt på en håndskrifts energi og ekspressivitet. De er spor af handlinger, taget til fange og sat fri igen, forklarer Anders Reventlov

Kilde: KUNSTPAKHUSET

KUNSTPAKHUSET

Lille Torv 5
7430 Ikast

Tor-søn 12-16

Gratis entré

Kontakt

+45 23111019

Impossible Spaces
7 nov 20156 dec 2015
Kurator

Del

'Impossible Spaces'

Facebook