Francisco Goya – Los Caprichos
Permanent

Francisco de Goyas (1746-1828) store grafiske serie “Los Caprichos” (kapricerne) blev påbegyndt ca. 1793 og udgivet i bogform i 1799. De i alt 80 akvatinteætsninger bærer vidnesbyrd om en vild og hvileløs tankeverden, der i mareridtsagtige visioner opfanger mislyden i den spanske folkesjæl. I billedteksterne sker det gerne med henvisning til spottende ordsprog og andre sproglige vendinger.

Francisco Goya: Fornuftens søvn avler uhyrer, 1799. Pressefoto.
Francisco Goya: Fornuftens søvn avler uhyrer, 1799. Pressefoto.

Seriens titel er afledt af det italienske ord capriccio, der egentlig betyder lunefuld, men tillige dækker over underfundige indfald. Flere af trykkene afbilder groteske scener med djævelskab og heksekraft. Ofte anvender Goya fablens form, hvor dyrefigurer fremstilles med menneskelige egenskaber.

”Los Caprichos” er gådefuldt mættet, men dens samfundssatiriske indhold fremstår utilsløret. Goyas kritik er her vidtrækkende og giftig. Han skildrer den dominerende overtro, den herskende klasses uvidenhed og uformåenhed, manglen på pædagogisk indsigt og ægteskabelige fejlgreb. Dertil har nogle af motiverne antiklerikale temaer. Inkvisitionen, intriger i det korrupte monarki og generel politisk uro danner historisk baggrund.

Goya (Nr. 1) tilhørte kredsen af reformivrige, liberale intellektuelle, som i samfundssyn var inspireret af Oplysningstidens idealer. Derfor beklager han også i dyster selvopgivelse og melankoli, at fornuften ikke i højere grad styrer menneskets tanker og handlinger. Dette er især tydeligt i seriens mest kendte motiv, “Fornuftens søvn avler uhyrer” (Nr. 43).

Seriens anvendte trykteknik, der tillader indarbejdelse af forskellige gråtoner med dramatiske kontraster af lys og skygge, var først og fremmest inspireret af Rembrandt. Med sit originale billedsprog anses Goya dog som én af de væsentligste forudsætninger for den moderne kunst. Og trods nær tilknytning til det spanske hof var han blandt de første kunstnere, der frigjorde sig fra kirkens og kongens magt.

Goyas frie, nærmest karikerende motivverden og dynamiske formsprog peger frem mod den udvikling, kunsten gennemgik sidst i 1800-tallet og helt ind i det 20. århundrede. Eugène Delacroix, Honoré Daumier, Édouard Manet samt ikke mindst Pablo Picasso regnes blandt de kunstnere, der direkte har taget indtryk af hans virke.

Francisco Goyas kunst repræsenterer en egenhændig form for realisme. Blottet for illusioner og uden at moralisere betragtes ”Los Caprichos” i dag som en af de væsentligste, mest konsekvente og tidløse skildringer af menneskelig dårskab og klassesamfundets uretfærdighed.

”Goyas største fortjeneste er nok, at han gør det uhyrlige troværdigt. Hans uhyrer er livagtige, helstøbte og harmoniske skabninger. Alle disse forvredne, disse dyriske vrængbilleder og djævelske grimasser er helt menneskelige. Naturvidenskabeligt set kan man heller ikke afvise dem. Det er umuligt at fastslå grænsen mellem virkelighed og fantasi…” -Charles Baudelaire

Kilde: Holstebro Kunstmuseum

Holstebro Kunstmuseum

Museumsvej 2A
7500 Holstebro

tir-fre 12-16

lør-søn 11-17

åbent mandag i uge 42

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 97424518

Francisco Goya – Los Caprichos
Permanent

Del

'Francisco Goya – Los Caprichos'

Facebook