Exercises in Harmony III: Jarosław Kozłowski | Ceal Floyer
28 jul 20198 sep 2019

Ceal Floyer: Hammer and Nail, Courtesy the artist, Esther Schipper, Berlin, 303 Gallery and Lisson Gallery.

Det tredje kapitel i 44Møens sommertrilogi Exercises in Harmony består af en dobbeltpræsentation af de internationalt anerkendte kunstnere Ceal Floyer (*1968, Britisk, arbejder og bor i Berlin) og Jarosław Kozłowski (født 1945 i Śrem, Polen, bosat i Poznan). Begge kunstnere deltog i sidste års 10-års jubilæumsudstilling Møenlight Sonata og bliver nu præsenteret på kunsthallen i to parallelle soloudstillinger, der indeholder værker fra 90’erne og frem til i dag.

Jaroslaw Kozlowski blev bredt anderkendt i 1971 gennem hans NET mail art manifesto, et manifest han sendte til mere end 350 kunstnere og kritikere over hele verden, og han bliver i dag betragtet som en af de mest indflydelsesrige konceptkunstnere i Polen. Kozlowski arbejder som regel cyklistisk, med formelle variationer i adresseringen af aktuelle emner, som han ofte vender tilbage til. Ceal Floyer tilhører den senere, post-konceptuelle generation af af kunstnere, som overtog strategier fra 1970’ernes konceptualister. Hendes værker består ofte af ideer, der materialiseres med en nærmest rationalistisk bogstavelighed. Begge kunstnere deler en påfaldende formel simplicitet, sproglig skarphed og filosofisk præcision, hvor konsekvent jordbundenhed går hånd i hånd med et poetisk glimt i øjet.

Jarosław Kozłowski viser et udvalg af tidlige malerier forestillende hverdagsobjekter (en stol, en stige, et bord), som formelt er blevet reduceret til en todimensionel form. Ved at vende relationen mellem figur og grund på hovedet arbejder værkerne legende med spørgsmål om figuration og abstraktion, betydning og repræsentation.

“These works were from the green series. I Started the first ones with some green paper I found and I first cut out the shapes of different objects from it. They were called “Green object out of any political context”. I then showed the rest of the paper which was called “Green context of the green object out of any political context”. This was the beginning. It was a very strange time in Poland, at the beginning of martial law. The galleries were all closed for a few months and many artists decided that they would not show even if they were to open again. To me, this was ridiculous because art is to be seen and artists should be active. So I made the green exhibition when the gallery reopened under martial law. I painted the gallery walls, the first was called “Green wall out of any political context” the second was “Green wall out of any political context, but blue” and so on – up to “Green wall out of any political context, but upside down”. The last one was “Red wall out of any political context but green – which is however painted red”. It could have been a response to earlier events but at this time I was becoming more involved with works relating to language, logic and paradox. It was a deliberately provocative work.”
Jaroslaw Kozlowski

Ceal Floyer, Hammer and Nail, Courtesy the artist, Esther Schipper, Berlin, 303 Gallery and Lisson Gallery.

Ceal Floyers subtile videoværk Unfinished (1995) viser to hænder, med cirkulerende tommelfingre, og er en humoristisk visualisering af vendingen ‘at trille tommelfingre – en ‘aktivitet’, der som regel har den konsekvens, at intet følges til dørs og alt forbliver ufærdigt. Værket Hammer and Nail (2018) arbejder med et beslægtet greb. Gennem projeceringen af en hverdagsagtig aktivitet, looped og forstørret mange gange til dramatisk filmisk virke, bliver beskueren præsenteret for titlen i konkret forstand: en hammer, der slår søm i en plade. Fremdriften af metallet der forsvinder ind i træet virker forstyrret af hele den filmiske ramme, som gradvist kommer op for at møde sømmets hoved ved hvert slag, og vedtager derved en negation af pligter og en strukturel vending af komplikationen i det sædvanlige forhold mellem hammer-møder-søm.
Ceal Floyers seneste soloudstillinger inkludere Lisson Gallery, London, UK og Esther Schipper, Berlin, Tyskland (2018); Aspen Art Museum, CO, USA og Aargauer Kunsthaus, Schweiz (2016); Kunstmuseum Bonn, Tyskland (2015); Kolnischer Kunstverein, Tyskland (2013); DHC/ART Foundation for Contemporary Art, Montreal, Canada (2011); Museum of Contemporary Art North Miami (MOCA), USA (2010); Palais de Tokyo, Paris, France og KW Institute for Contemporary Art, Berlin, Tyskland (2009).
Jaroslaw Kozlowskis soloudstillinger inkludere Dum Umeni, Brno (2000); CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (1998); Muzeum Narodowe, Poznań (1997); Muzeum Okręgove, Bydgoszcz (1996); Museet for Samtidskunst, Oslo (1995); Galeria Arsenal, Białystok og Muzeum Sztuki, Łódź (1994); H.C.A.K., The Hague, Holland (1993). Jaroslaw Kozlowski har også været tilknyttet Statens Kunstakademi, Oslo (1992-1997), Rijksakademie van Beeldende Kunste, Amsterdam (1992-2004) i professorater.

Kunsthal 44Møen

Fanefjordgade 44
4792 Askeby

Ons-søn 11-17

Entré til udstillinger

Kontakt

+45 2883 2483

Exercises in Harmony III: Jarosław Kozłowski | Ceal Floyer
28 jul 20198 sep 2019

Del

'Exercises in Harmony III: Jarosław Kozłowski | Ceal Floyer'

Facebook