Efterfest – en fejring af dansk smykkekunst og sølvkorpus gennem 65 år
1 dec 201813 jan 2019

Udstillingen Efterfest – en fejring af dansk smykkekunst og sølvkorpus gennem 65 år viser, hvad afgangseleverne fra Guldsmedehøjskolen og senere kaldet Institut for Ædelmetal har kunnet drive det til. Næsten 200 forskellige værker vil afspejle ikke bare den moderne smykkekunsts historie, men også en mangfoldighed af håndværksmæssige teknikker, materialer, former og fortolkninger af en fingerring, et armbånd, en broche eller et halssmykke. Samtidig får en række sølvsmedes imponerende værker plads side om side med de bærbare værker.

Hanan Emquies: Ring, 2008. Foto: Dorte Krogh

”Formålet med udstillingen er først og fremmest at sætte fokus på, hvad en kunstnerisk efteruddannelse kan føre til. Værkerne er vidt forskellige, og vi håber, at publikum vil fornemme det overflødighedshorn af håndværk, kreativitet og engagement, der ligger bag dem alle”, siger en af de to initiativtagere, smykkekunstner Maria Tsoskunoglu, der ligesom sin kollega Nanna Obel også er uddannet fra Institut for Ædelmetal.

Udover ønsket om at præsentere et væld af smykkekunst-værker for publikum og sætte et værdigt punktum for den nu lukkede uddannelse, hersker også håbet om at plante en spire til noget nyt: ”Udstillingen skal ikke ses som gravøl over en lukket uddannelse. Derimod har vi på en sjov og uhøjtidelig måde villet synliggøre, at smykkekunsten og sølvkorpus er fag, der i høj grad lever og bygger på kvalificerede, kunstneriske processer – den slags der blandt andet blev undervist i på skolen. Og vi håber, at udstillingen kan være med til at puste liv i og inspirere til nye uddannelsesmæssige tiltag”, forklarer Nanna Obel.

Stolte traditioner i bevægelse
Skolen for Brugskunst hed den første institution, der i 1953 afsluttede det første hold afgangselever. I løbet af skolens knap 65-årige historie har ca. 350 elever taget afgang og fået den beskyttede titel ”Ædelmetalformgiver”. Det er imidlertid ikke en dækkende titel: ”I de første år af uddannelsens historie var der ligeligt fokus på det traditionelle håndværk som på kunsten – det var især klassiske materialer som guld, sølv og ædelstene, der herskede blandt værkerne. Lidt efter lidt ser man nye materialer snige sig ind, og det klassiske håndværk udvikles eller tvistes til ukendelighed og giver plads til mere konceptuelle og provokerende værker i utraditionelle materialer og formgivning”, forklarer Maria Tsoskunoglu.

Kilde: Rundetaarn

 

Rundetaarn

Købmagergade 52A
1150 København K

Alle dage 10-18, tir-ons 10-21

Entré til Rundetaarn inkluderer besøg i udstillingen

Kontakt

+45 33 73 03 73

Efterfest – en fejring af dansk smykkekunst og sølvkorpus gennem 65 år
1 dec 201813 jan 2019

Del

'Efterfest – en fejring af dansk smykkekunst og sølvkorpus gennem 65 år'

Facebook