Contemporary – Grunewald, Hurk, Madsen & Robarts
11 mar 201623 apr 2016

Belgiske Manor Grunewalds arbejder kan ses som undersøgelser af udviklingen indenfor billeduniverser i vores daglige omgivelser. Inspirationen er hentet i aviser, reklamer, bøger, tegneserier og digitale medier. Det fundne billedmateriale har Grunewald manipuleret gennem kopiering, forstørrelser eller sammensætningen i collager, hvilket bidrager til nye billedinformationer, som grundlæggende er fri for bevidste, kontrollerede processer. Grunewalds værker korresponderer tæt med hinanden og synliggør en eksperimenterende søgen efter billedindhold samt interesse for det optiske og visuelle konforme. Farvernes graduering mellem grøn, blå og gule pasteller bliver ligeledes bearbejdet af lærredet – som fotokopiens transfer og sværtelignende karakter – og efterlader en understøttende distortion til kunstnerens eksperimenterende og ofte visuelt irrationelle tilgang til kunsten.

Bas Van den Hurk, Miss Beaumont #4, 2015. Silkscreen, oil paint, printing ink and powdered pigment on silk, 110 x 85 cm
Bas Van den Hurk, Miss Beaumont #4, 2015. Silkscreen, oil paint, printing ink and powdered pigment on silk, 110 x 85 cm

Hollandske Bas Van den Hurks værker er komponeret af traditionelle og utraditionelle elementer og peger på en interesse for assemblagen, silkscreen, skulpturer, film og m.m. Selvom Hurks malerier ved første øjekast forekommer fragmenterede; som resultater af en længere undersøgelse af det abstrakte maleris grænser, flirtes der også tydeligt med andre koncepter og visuelle retninger. Et fint eksempel herpå er det udstillede jakkesæt. Hurk eksperimenterer konstant og undgår at placere delene, hvor de er tilbøjelige til at passe. Dette ubeslutsomme og uafsluttede element bevirker, at hans kunst opleves levende og i dialog med sin samtid.

Danske Jesper Skov Madsens (f. 1982) interesse for materialebevidsthed og tænkning i fysisk bearbejdning af et forhåndenværende materiale er tydelig i de udstillede værker. De tidligere så blanke og uberørte, røde kobberplader har ændret karakter gennem behandling med intens varme og bankeslag med redskaber af forskellig art. Skov Madsens håndværksmæssige tilgang – farveændringerne og forandringen fra det fine og blanke udtryk til det rå og bankede – peger, som hos udstillingens øvrige kunstnere på, at kunsten i dag er en mangesidet størrelse med masser af uforudsigelighed.

Amerikanske Evan Robarts sort-hvide mop paintings bevæger sig i et andet formsprog. De fysiske, farveneutrale gulvmoppemalerier, lavet af gips og linoleum, peger på kunstnerens arbejde med et spontant flow i bløde og gestikulerende bevægelser. Ligeledes ses referencer til traditioner inderfor konturtegning og kalligrafi – men altid med et tvist. Robarts arbejde med det rå udtryk (i kontrasten mellem sort og hvidt) ses endvidere videreført i hans bearbejdede hegn, hvor den oprindelige afskærmende rolle ikke længere eksisterer, men er erstattet af funktionen som observation af roller og funktioner i samfundet.

Kilde: Martin Asbæk Gallery

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23
1260 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - nej

Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja

Tirs-fre 11-18
Lør 11-16

Gratis entré

Kontakt

+45 3315 4045

Contemporary – Grunewald, Hurk, Madsen & Robarts
11 mar 201623 apr 2016

Del

'Contemporary – Grunewald, Hurk, Madsen & Robarts'

Facebook