Claus Carstensen: Bastard
3 okt 201517 jan 2016

Hvad siger en kunstners samling om ham som kunstner? Hvilken sammenhæng er der mellem samlingen og hans egen kunstneriske praksis? Og kan kunstnerens blik på andre kunstnere give et nyt blik på kunstneren selv? Det er nogle af de spørgsmål, vi har stillet os i en ny udstillingsserie, som sætter fokus på det kunstneriske blik. I seriens første projekt Bastard præsenteres dele af Claus Carstensen omfattende samling af værker og forskellige genstande side om side med arbejder han har udvalgt blandt både museets og egne værker.

Claus Carstensen: Bastard. Installationsfoto fra rummet Evil Eyes and Weird Abstracts. Foto: Torben E. Meyer
Claus Carstensen: Bastard. Installationsfoto fra rummet Evil Eyes and Weird Abstracts. Foto: Torben E. Meyer

Siden 1975 har Carstensen opbygget sin samling sideløbende med sin kunstneriske praksis. Samlingen spænder vidt fra malerier og fotografier over arkivalier og mere eller mindre indforståede udvekslinger med kunstnerkolleger til kitsch og memorabilia med helt personlige historier. Med Bastard infiltrerer dele af denne samling nu museums-institutionen, og udvalget er gjort på baggrund af de 76 mindre udstillinger af samlingen, som Carstensen har præ-senteret i sit eget showroom gennem de seneste fem år under navnet Shibboleth.

13 af disse udstillinger bliver nu perspektiveret, samtidig med at museets samling også bringes i spil på en radikalt anderledes måde, end vi selv ville kunne gøre. I sin kuratering følger Carstensen nemlig sine egne principper, sit eget blik, hvorfor der også er kommet værker frem fra museets magasiner, som ikke har været udstillet i mange år. På den måde sætter projektet ikke alene fokus på en væsentlig og delvist overset problemstilling i forhold til kunst-nerisk praksis og identitet, hvor kunstneren i dette tilfælde også kuraterer sin egen samling og dermed i en vis for-stand ’sig selv’. Det revitaliserer samtidig museets samling ved så at sige at materialisere kunstnerens blik inden for museets mure.

At Carstensens samling finder vej ind i museumsinstitutionen er ingen selvfølge. Faktisk var det først, da han flyttede til sit nuværende atelier, at han for alvor fik øjnene op for den samling, han har. Siden har han i de 76 udstillinger undersøgt samlingens indre sammenhænge og røde tråde. Det har resulteret i den – med Carstensens egne ord – kuratoriske eksorcisme, som Shibboleth og nu Bastard er udtryk for; da først han opdagede sit kuratoriske gen, måtte det nødvendigvis omsættes og drives ud af systemet.

Kilde: Esbjerg Kunstmuseum

Esbjerg Kunstmuseum

Havnegade 20
6700 Esbjerg

Tir-søn 10-16

Entré til udstillinger

Kontakt

+45 75130211

Claus Carstensen: Bastard
3 okt 201517 jan 2016
Kurator

Del

'Claus Carstensen: Bastard'

Facebook