CC LAB: Virtual Reality
23 sep 201726 nov 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 38
Copenhagen Contemporary er stolte af at kunne præsentere en omfattende Virtual Reality udstilling under titlen CC:LAB. Virtual Reality (VR) er én af tidens største tendenser inden for kunst, og med CC:LAB introduceres en række danske og internationale kunstnere, der i arbejdet med dette nye medie skubber grænserne for, hvad kunstens oplevelsesrum er og kan være.

CC:LAB indtager to af de store haller på Papirøen. I Hal 1 viser det danske studie Makropol den omfattende installation ANTHROPIA (2017) – en forestilling i VR, hvor udstillingsgæsten sendes på en rejse gennem fem forskellige kunstneres virtuelle verdener. I hal 2 præsenteres værker af en række internationalt anerkendte samtidskunstnere, der hver især giver deres bud på, hvad VR-mediet kan bruges til i kunsten.

I CCs efterårsprogram tages VR ind i laboratoriet og der bliver stillet skarpt på den nye og grænseløse virtuelle virkelighed. VR kan tage dig med til fremmede steder og ud i drømmelignende universer, alt imens du står midt i et udstillingsrum. Mens dette har inspireret spiludviklere i årevis, er kunstnere og historiefortællere stadig i deres vorden, når det kommer til at udforske mulighederne inden for VR.

Pressefoto

HAL 1
I de seneste år har det danske studie Makropol markeret sig som en af de helt store pionerer inden for VR – med værker vist i både ind- og udland, og nu indtager de CCs hal 1 med den 400m2 store VR-totalinstallation ANTHROPIA.
ANTHROPIA er en filmisk VR-forestilling, hvor performance, installationskunst og VR mødes i en 60 minutters lang begivenhed. I CCs store hal bevæger publikum sig med VR-briller frit igennem installationen, der korrelerer 1:1 med udstillingsrummets fysiske scenografi. Værkets ceremonielle narrativ er inddelt i fem kapitler og udspiller sig på en minigolfbane. Vejen til ANTHROPIA begynder ved bane 1, men for hvert skridt man tager ind i den syntetiske virkelighed, opløses det velkendte gradvist, og en ny virkelighed tager form. ANTHROPIA er Makropols seneste og mest ambitiøse værk til dato og er del af deres tværæstetiske projekt TRAVERSE – et møde mellem kunstnere fra forskellige fag i ét fælles værk. ANTHROPIA er skrevet og instrueret af Johan Knattrup Jensen og produceret af Mads Damsbo. Kunstnerne bag videokapitlerne er Therese Willstedt (SE), Rikke Benborg (DK), Ali Abbasi (IR), Julian Juhlin (DK) og Johan Knattrup Jensen (DK).

HAL 2
I Hal 2 præsenterer CC en række internationale kunstnere, der normalt arbejder med vidt forskellige medier: Maleri, skulptur, installation og video. I de nye VR-værker integreres disse traditionelle medier, og udstillingen giver publikum mulighed for at gå på opdagelse i virtuelle universer skabt af Christian Lemmerz (GE), Paul McCarthy (US), Tony Oursler (US) og Erik Parker (US).

PAUL MCCARTHY
Den amerikanske kunstner Paul McCarthy er kendt for sine provokerende og grænsesprængende skulpturer og installationer, der udfordrer Vestens konventioner og autoriteter. Med værket C.S.S.C. Coach Stage Stage Coach VR experiment Mary and Eve (2017) har McCarthy taget absurditeten et skridt videre og for første gang bevæget sig ind i den virtuelle verden. Her træder beskueren ind i et psykedelisk univers, og to kvinder, Mary og Eve – og deres mange dobbeltgængere, fanger beskueren i et intenst magtspil. Hvad der før mindende om en drømmelignende Disney-verden, eskalerer i et psyko-seksuelt trip. Alle gængse sociale regler er væk, provokationen har taget over og efterlader beskueren i en fordrejet virkelighed.

CHRISTIAN LEMMERZ
I Christian Lemmerzs VR-værk La Apparizione (2017) møder man en af historiens ældste og mest afbillede figurer, den korsfæstede Kristus. Svævende i et intenst mørke toner den korsfæstede frem; kroppen i lysende guld og med åbne sår. Her er han ikke længere fastlåst til korset, den klassiske skulpturs sokkel eller udstillingsrummets vægge, men svæver derimod frit i den virtuelle virkelighed. Lemmerz bearbejder det klassiske kristne motiv på en ny måde, når det kropsliggøres og vækkes til live i VR-rummets ekstreme visualitet.

TONY OURSLER
Multimedie- og installationskunstneren Tony Oursler har længe benyttet moderne teknologi i sine værker, og den virtuelle verden virker derfor som en naturlig forlængelse af Ourslers praksis.
I VR-værket space men r My friended (2016) inviteres beskueren inden for i hovedkarakteren George Adamskis verden. Adamski var en af de første mennesker, der offentligt hævede at have mødt aliens, besøgt andre planeter, set ufoer og fotograferet dem. I Ourslers magiske og underfundige univers har man mulighed for komme tæt på George Adamskis opdagelser på Jorden og i rummet.

ERIK PARKER
Maleren Erik Parker er kendt for sin farverige palet og syrede motiver, der henter inspiration i alt fra amerikansk undergrundskultur, hip hop og tegneserier til kunsthistoriske ikoner som Pablo Picasso, Francis Bacon og Roy Lichtenstein. VR-værket Switchstance Bay (2016) udspringer af Parkers tropiske malerier fra 2014, der nu ikke længere kun er en todimensionel flade, men en 360 grades virtuel verden. Som beskuer træder man ind i et farverigt og frodigt landskab – et kunstigt paradis. Det varer dog ikke længe, før man bliver i tvivl om, hvorvidt denne glade og farverige natur faktisk er konsekvenserne af klimaforandringer og miljøproblemer. Det lilla vand, de psykedeliske træer og uvirkelige skygger efterlader beskueren i en verden på grænsen mellem utopi og dystopi.

Kilde: Copenhagen Contemporary

Copenhagen Contemporary

Refshalevej 173A
1432 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Ons–søn 11-18
Tors 11-21

Entré til udstillinger
Voksne: 120 Kr.
Studerende/Gruppe (mindst 15 personer): 95 Kr.

Kontakt

+45 2989 8087

Del

'CC LAB: Virtual Reality'

Facebook