Cathrine Raben Davidsen: Kenosis
17 sep 201615 jan 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 37
Horsens Kunstmuseum har fulgt Cathrine Raben Davidsens kunstneriske arbejde siden 2003, hvor hun modtog Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris og kvitterede med udstillingen Pen Pencil Poison. Et bekendtskab, der med tiden har givet Cathrine Raben Davidsen en stor og betydningsfuld plads i Horsens Kunstmuseums samlinger.

Cathrine Raben Davidsen: Believer, 2016
Cathrine Raben Davidsen: Believer, 2016

Med udstillingen Kenosis præsenterer Cathrine Raben Davidsen en række nye malerier og tegninger, som udforsker den menneskelige figur som en metafor for transformation. Udstillingens titel, Kenosis, er græsk og betyder at tømme sig selv menneskeligt. Begrebet refererer til det stadie, hvor Kristus opgiver sin guddommelighed og bliver menneske. I værkerne undersøger Cathrine Raben Davidsen bevægelsen fra ånd til materie, og hun ser kenosis-begrebet som et billede på den kunstneriske proces. Værkerne befinder sig i et krydsfelt mellem figuration og abstraktion – imellem tegning og maleri. I den kunstneriske proces har Cathrine Raben Davidsen arbejdet på at løsne op for kompositionen i de monumentale malerier og tegninger ved at hælde pigmenter, olie og vand blandet med bindemiddel ud på fladen i en ukontrollérbar, kemisk proces, hvorefter hun intuitivt har tegnet og malet med udgangspunkt i de strukturer, der er opstået.

På udstillingen ses desuden en række værker skabt med baggrund i samtidens krigs- og terrorbilleder. Værkerne er lette og transparente i deres farveholdning, men værkernes forlæg og budskaber er alt andet end lette at forholde sig til. Selv forklarer hun: “Jeg tager udgangspunkt i samtiden, særligt i de mindre olieværker, der er malet ud fra nutidige fotografier. Dette blander jeg med min egen, indre streg for at udtrykke forholdet mellem krop og ånd.”

Igennem årene har Cathrine Raben Davidsen arbejdet ud fra en bred kunstnerisk praksis, der omfatter maleri, tegning, keramik, fotografi og grafik ofte med et gennemgående tema i figurationens univers. Med et tilbagevendende fokus på historiske figurer og åndelige spørgsmål har hun igennem hele sit virke været optaget af forhold vedrørende identitet, og af hvordan identitet er knyttet til hukommelse og historie. Kunsthistorien og en lang række tekstuelle referencer forbundet med den vestlige og østlige mytologi, og litteratur er en konstant kilde til inspiration for hendes valg af både motiver og teknik. Men værkerne henter ligeledes sit underliggende materiale i egne erindringer og i dramatiske billeder hentet fra samtidens mediebillede, hvor Raben Davidsen arbejder med udgangspunkt i spørgsmål om menneskets identitet og livets måske allerstørste mysterium – nemlig døden.

Baggrund
Cathrine Raben Davidsen (f. 1972, Danmark) bor og arbejder i København. Hun har studeret på kunstakademier i Italien og Holland og tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2003. Raben Davidsen har udstillet i både ind – og udland med soloudstillinger på Gl. Strand, Trapholt og Horsens Kunstmuseum. Hun er repræsenteret i en lang række nationale og internationale samlinger herunder Statens Museum for Kunst, Trapholt og Horsens Kunstmuseum. Hun har modtaget prestigefulde legater bl.a. Statens Kunstfond, Niels Wessel Bagges Hæderslegat og Anne Marie Telmanyi, Født Carl-Nielsens Hæderslegat. Hendes værkproduktion spænder vidt fra monumentale kul- og blæktegninger på papir til maleri, collage, broderi og keramik samt scenografi og kostumedesign senest for Den Kongelige Ballet.

Kilde: Horsens Kunstmuseum

Horsens Kunstmuseum

Carolinelundsvej 2
8700 Horsens

Tirs-søn 11-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 76292370

Cathrine Raben Davidsen: Kenosis
17 sep 201615 jan 2017

Del

'Cathrine Raben Davidsen: Kenosis'

Facebook