Blinde Vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien
19 maj 20173 feb 2018

De tre caribiske øer St. Jan, St. Thomas og St. Croix var danske besiddelser mellem 1672 til 1917, hvorefter de blev solgt til USA. Billederne i museumssamlinger og arkiver fra denne periode afspejler Danmarks historiske rolle som kolonimagt, og hovedparten viser historien fra en dansk synsvinkel.

Udstillingen Blinde vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien viser, at øerne gennem historien ofte er blevet fremstillet som et eksotisk paradis. Landskabsbilleder fra den danske kolonitid afbilder den opdyrkede natur som romantisk plantageidyl. Familiefotografier fra omkring år 1900 skildrer den danske overklasses liv i embedsboliger serviceret af afrocaribiske tjenestefolk.

Blinde vinkler
I de danske arkiver findes der kun få visuelle vidnesbyrd om det brutale slaveri, der var koloniseringens skyggeside. Slaveriet og de negative konsekvenser koloniseringen har haft for befolkningen på øerne helt frem til i dag, er sværere at få øje på.

De ofte idylliserende billeder af Dansk Vestindien er blevet brugt til at vise danskere, hvordan der så ud på de fjerne øer. Som en slags neutrale vinduer til fortiden. Blinde vinkler fortæller for første gang billedernes historie. Udstillingen sætter fokus på fotografier, tegninger, malerier, kort og bogværker – på det, billederne viser og ikke viser, og på den brug, der har været af dem. Dermed er udstillingen et visuelt bidrag til den diskussion af den danske kolonihistorie, der finder sted i disse år.

Som vicedirektør Pernille Drost siger: ”Med udstillingen Blinde vinkler retter vi blikket mod os selv, både som institution og nation, og begynder at stille spørgsmål til vores egen historiske praksis ved at dykke grundigere ned i materialerne fra vores samlinger. Udstillingen leverer ikke endegyldige svar, men den belyser nogle aspekter af samlingerne, vi ikke tidligere har været så opmærksomme på.

Fra udstillingen Blinde Vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien. Barnepigen Charlotte Hodge og pigen Louisa Bauditz. Pressefoto

Flere fortolkninger
Udstillingen lægger op til, at den besøgende skaber sin egen fortolkning. De historiske billeder vises sammen med værker af samtidskunstnerne Jeannette Ehlers, Nanna Debois Buhl og La Vaughn Belle, der alle arbejder med kolonien Dansk Vestindien, og som med deres nutidige aftryk medvirker til at perspektivere fortællingen om Danmark som kolonimagt.

Ved at inkludere værkerne, der forholder sig til historien og nogle gange direkte til billeder i arkiverne, bliver det tydeligt, at alle fortolkninger er personlige og sker i en nutid.

Som en særlig formidlingsdimension – der kan udfordre kuratorernes præsentation og kickstarte publikums egen udforskning af billederne – indgår optagelser af forskellige menneskers reaktioner på udvalgte billeder. Kunsthistorikeren Temi Odumosu har skabt lydsporet What Lies Unspoken, der kan opleves i fem af udstillingens rum.

Udstillingen er kronologisk opbygget og gennemgår udvalgte temaer fra omkring år 1500 til i dag. Den er kurateret af Det Kgl. Biblioteks seniorforsker Mette Kia Krabbe Meyer og forskningsbibliotekar Sarah Giersing samt adjunkt Mathias Danbolt fra Københavns Universitet.

Læs også anmeldelse af udstillingen på Kunsten.nu

Kilde: Det Kongelige Bibliotek

Den Sorte Diamant

Søren Kierkegaards Plads 1
1221 Kbh K

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Man-fre kl. 10-20
Lør kl. 10-18

Entré
Normal: 75 Kr.
Studerende: 30 Kr.

Kontakt

+45 3347 4747

Blinde Vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien
19 maj 20173 feb 2018
Kurator

Del

'Blinde Vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien'

Facebook