Baron Rosenkrantz: Farvernes mystik
3 okt 202030 maj 2021

En excentrisk kolorist, en søgende sjæl og en utraditionel baron. Arild Rosenkrantz (1870-1964) var alt dette og meget mere.

Arild Rosenkrantz: Storm, 1959. Foto: Rudi Hass.

For mange er Rosenkrantz et nyt bekendtskab, men i 1890’erne udstillede den danske kunstner gentagne gange på den okkulte forfatter Joséphin Péladans legendariske symbolistiske saloner i Paris og blev også en fremtrædende figur i den engelske Arts & Crafts-bevægelse. ARKEN blænder op for Baron Rosenkrantz – Farvernes mystik, som inviterer publikum ind i den eksperimenterende barons unikke kunstneriske univers fyldt med strålende farver og gådefulde fantasivæsner.

Rosenkrantz’ interesse for det okkulte og spirituelle løber som en rød tråd gennem hans liv og værk. Han søgte mod en dybere forståelse af den menneskelige eksistens og mod tilværelsens mystik. Som blot 16-årig rejste Rosenkrantz til Rom og Paris for at studere den klassiske kunst og de franske mestre. Særligt symbolismens mystiske motiver tiltrak den unge kunstner, der senere skulle udstille på Péladans symbolistiske Salon de la Rose + Croix.

Under et studieophold i USA lærte Rosenkrantz at mestre glaskunst og opnåede stor anerkendelse for sine smukker glasmosaikker til engelske kirker og herregårde. I en lang årrække bosatte Rosenkrantz sig i England og fik i denne periode blandt andet til opgave at illustrere noveller af den berømte amerikanske forfatter Edgar Allan Poe. Kulminationen på Rosenkrantz’ kunstneriske udfoldelse blev dog mødet med Rudolf Steiner og dennes fortolkning af Goethes farvelære. Med regnbuens syv spektralfarver og en særegen maleteknik fandt Rosenkrantz et formsprog, hvorigennem han kunne sanseliggøre de usynlige og åndelige dimensioner af tilværelsen.

Rosenkrantz’ åndelige orientering stemplede ham som en outsider på datidens danske kunstscene. I dag rammer hans spirituelle søgen imidlertid en strømning i samtiden, hvor flere unge kunstnere udviser en interesse for det okkulte og mystiske. Også internationalt er der voksende interesse for det symbolistiske. I 2017 aktualiserede Solomon R. Guggenheim Museum i New York eksempelvis Joséphin Péladans symbolistiske saloner, og i 2019 viste Tate Britain en stor udstilling med værker af mystikeren William Blake.

Baron Rosenkrantz – Farvernes mystik tæller både oliemalerier, pasteller, illustrationer og 1:1 skitser af strålende glasruder og bliver den første store museumspræsentation af Rosenkrantz’ kunstneriske oeuvre. Podcast-magasinet Third Ear står bag et stemningsfuldt lydunivers i udstillingen, hvor Rosenkrantz’ hårrejsende illustrationer til Edgar Allan Poes gysernoveller Hemmelighedsfulde fortællinger vækkes til live. I forlængelse af udstillingen kan man desuden fordybe sig i en interaktiv farve- og lydinstallation skabt af design- og kunstkollektivet YOKE i samarbejde med Third Ear. Omsluttet af bølgende farvemønstre kan man gennem kroppens bevægelser tilføje nye farver til installationen.

De fleste værker er udlånt af Rosenholm Slot, som var i slægtens eje, og hvor baron Arild Rosenkrantz tilbragte store dele af sin alderdom.

Kilde: ARKEN.

ARKEN Museum for Moderne Kunst

Skovvej 100
2635 Ishøj

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Ons-søn 11-17

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 43540222

Baron Rosenkrantz: Farvernes mystik
3 okt 202030 maj 2021

Del

'Baron Rosenkrantz: Farvernes mystik'

Facebook