Autumn in New York
28 okt 201711 nov 2017

Det mørke, ruskende efterår har så småt indfundet sig i Den Brune Kødbys gamle brostensgader, og lagt sig tungt mellem de gamle bygninger med sprossede jernvinduer, der giver følelsen af at være hensat til en svunden tid. Men så snart man træder indenfor i Gallery Poulsen, er kontrasten slående. Et parallelt univers åbner sig bag døren, der både drager og inviterer os indenfor. Lige dér på hjørnet af Staldgade ligger vores lille hjørne af New York midt i den summende københavnske bydel og venter på en fuldført mission!

Poulsen er draget afsted på en målrettet kunstnerisk ekskursion til byen, der aldrig sover, for at besøge kunstnerne i deres naturlige habitat, dybt inde i det rå og kreative knudepunkt i Brooklyn, lige der, hvor magien opstår! Helt inde i kunstnernes aflukkede kroge har vi håndplukket de allernyeste værker direkte fra staffeliet.

Vi kan næsten ikke få armene ned af begejstring over at få muligheden for at give dette helt unikke indblik i, hvad vores kunstnere har arbejdet på, hengemt i deres atelierer, så nyskabt, at det sidste lag fernis knapt er tørt. Fra den amerikanske østkyst til det kolde nord, fra ét pulserende industrikvarter til et andet, har målet med ekskursionen været soleklart, og derfor kan vi nu servere New Yorks mest fortryllende nye værker, skabt midt i dette gyldne efterår.

Selv efter flere års frugtbart samarbejde bliver vi fortsat forbløffede hver gang vi vover os ind i deres pragtfulde og til tider foruroligende universer, der giver et fantastisk indblik i, hvad der rører sig indenfor samtidskunsten i New York lige netop nu! Aaron Johnson har til Autumn in New York skabt et helt nyt surrealistisk værk i sin nye serie af udsøgte absurditeter. Mindre absurd, men mindst lige så kraftfuldt er Angela Grams forvrængede animalske billedsprog. Mens John Jacobsmeyer fuldstændigt har overgået sig selv og skabt det absolut største træsnit i hans værkproduktion hidtil.

John Jacobsmeyer: Chariot, 2017. Woodcut on gampi

Foruden vores velkendte mestre, har ekskursionen ført til mødet med helt nye kunstnere, der har ladet deres mest ekspressive og sprudlende oliemalerier falde i vores hænder. Adam Stennett kan til foråret præsentere en formidabel soloudstilling i Gallery Poulsen, men inden da byder vi på en sprød forsmag med to værker i Autumn in New York. Matthew Hansels kombination af kompleks stilleben og psykedeliske formsprog slog helt og aldeles benene væk under os. Vi byder desuden på et glædelig gensyn med danske Nadia Plesner, der til denne udstilling har skabt et fuldstændigt minutiøst udført slagteri i perler!

Upåklageligt håndværk og sindrige fortællinger vil uden tvivl drage enhver, der vender blikket mod denne storslåede gruppeudstilling. Det ene værk mere fængslende og hæmningsløst end det forrige vil til sammen skabe et fantastisk efterår i New York lige midt I den københavnske betonjungle!

I kan godt glæde jer, for der venter en overraskelse af sublime dimensioner, når vi på lørdag d. 28. oktober åbner døren på vid gab til et brag af en efterårsudstilling!

Kilde: Gallery Poulsen

Gallery Poulsen

Staldgade 32
1699 København V

Ons-Fre 10 – 17.30
Lørdag: 11 – 15

Gratis entré

Kontakt

+45 33339396

Del

'Autumn in New York'

Facebook