Astrid Myntekær: Memes
24 maj 201830 jun 2018

Astrid Myntekærs første soloudstilling i Gether Contemporary MEMES er en totalinstallation lavet specifikt til rummet. Udstillingen tager udgangspunkt i tre 3-tredimensionelle gitre bygget op af trækonstruktioner, der mimer et hybridinteriør som en blanding mellem et vestligt wellnesscenter, en østlig stue og et frankensteinsk kosmetiklaboratorium. Udstillingen behandler tematikken om vores helbred som moderne individ, hvis plads i verden ikke altid er givet.

Astrid Myntekær: Uden titel, 2018. Installationsview. Foto: David Stjernholm

Trækonstruktionerne fungerer som et skelet, der understøtter et display af menneskelige instrumenter og kropsdele, men samtidig også som et miljø, der omslutter og byder den besøgende velkommen. Trækonstruktionerne er organiseret efter japanske tatami-måtter, der måler 90×90 og 90×180 cm. I Japan anvendes tatamimåtter, der har mål efter menneskekroppens proportioner, som enheder til gulvplaner. I Astrid Myntekærs udstilling er nogle måtter tilpasset, således de kun måler 12×12 cm. Visse dele af interiøret er dermed for småt til menneskekroppen; som om det indbydende interiør på samme tid også er ekskluderende og tager afstand fra beskueren.

Titlen MEMES referer på den ene side til et atomiseret samfund, hvor det hele handler om ”mig, mig, mig”, og på den anden side til biologen Richard Dawkins’ darwinistiske idéer om, hvordan visse former for kultur, såkaldt mimer – i form af redskaber, stile eller trossystemer – for at overleve og udbrede sig. Ifølge Dawkins findes det, der sejrer i kampen for overlevelse, ikke på det enkelte menneskelige plan – naturlig udvælgelse udspiller sig derimod på en mindre biologisk skala såsom i gener, eller på en større kulturel skala såsom i memes. Astrid Myntekærs udstilling præsenterer et møde af memes. Udstillingen er et testamente til en multikulturel verden præget af en migration af objekter, designs, idéer og trossystemer. Trækonstruktionerne referer til hollandske De Stijl. Tatami-måtterne bruges i japansk indretning. “Cupping cups” og akupunkturnålene referer til ældgammel og alternativ medicin, og fanerne og maskerne til traditionel kinesisk kultur. Laserne er opfundet af forskere som Albert Einstein og den amerikanske tech-industri. Forskellige lokale kulturer har udviklet alle disse elementer, som senere har videreudviklet sig og spredt sig til hele kloden i evigt skiftende formater og versioner.

Interessen for elementer, der opererer både i mindre og større skala end individet, er også på spil i den måde Myntekær leger med at tune ind på strømme af energi. Gitrenes trækonstruktioner er som ekkoer af forgrenede træer – som dem Piet Mondrian malede i stadig mere abstrakte former indtil han endte i den stringente ‘de Stijl’ stil. De er som infrastrukturer eller netværk, der overfører vitale energier. De minder om lynene, der krydser glasset på de smartphone-lignende glasskærme. De minder om arterier, som styrer blodstrømmen i menneskekroppen. Og det er denne strøm, som akupunkturnålene og ‘cupping cups’ bruges til at omdirigere. Og det er disse instrumenter, Astrid Myntekær omdirigerer ved at trække dem ud af cirkulation. Nålene er arrangeret i små pyramider – ligesom gamle egyptiske grave. Kopperne, der bogstaveligt talt bruges til, i en særlig massageform, at suge blod ud af kroppen gennem en vakuumeffekt, genbruges som forme til betonskulpturer. MEMES både flirter med og hacker nutidens fascinerende helbredende univers; en verden, hvor selve løfterne om kosmetisk behandling, alternativ medicin og digital tilslutning til ødelagte individer også er ødelagt.

Kilde: Gether Contemporary

 

Gether Contemporary

Flæsketorvet 77-79
1711 København V

Ons-fre 11 - 17
Lør 11 - 15

Gratis entré

Kontakt

+45 2846 7777

Astrid Myntekær: Memes
24 maj 201830 jun 2018

Del

'Astrid Myntekær: Memes'

Facebook