Archipenko – A Modern Legacy
29 sep 201721 jan 2018

Vi kender Picasso, Braque og Léger, men den kubistiske billedhugger Alexander Archipenko (1887-1964) er i dag et af modernismens oversete navne. Det råder Øregaard Museum nu bod på med udstillingen Archipenko – A Modern Legacy, der vises fra d.29.9.2017 til 21.1.2018. Med 50 værker fra perioden 1912-1963 viser udstillingen, hvordan Archipenko var med til at revolutionere kunsten i det 20. århundrede – bl.a. ved at krydsbefrugte skulptur og billede. Archipenko – A Modern Legacy er den første separate præsentation af kunstneren i Danmark.

Udstillingen viser Archipenkos nytænkende arbejde med rum, bevægelse, farver, materiale og masse. Den giver også et indblik i hans rolle som underviser og trendsætter for yngre kunstnere, der var hans elever – heriblandt den danske avantgardekunstner Franciska Clausen (1899-1986).

Alexander Archipenko, Architectural Figure, 1939-1954. Bemalet terrakotta. Alexander Archipenko © 2015 Estate of Alexander Archipenko/Artists Rights Society (ARS), New York

Nyt formsprog til en ny tid
I begyndelsen af det 20. århundrede blev statuer og skulpturer typisk skabt som ensfarvede, realistiske figurer i klassiske materialer som marmor og bronze. Men i en tid med store forandringer i åndsliv og menneskeopfattelse, hastig teknologisk udvikling og nye visioner om kunst og samfund i Europa oplevede Archipenko det naturtro formsprog som utidssvarende og begrænsende. I stedet søgte Archipenko inspiration i tidligere tiders flerfarvede figurer, som kendtes fra både den
europæiske kulturkreds og andre verdensdele.

Han var også optaget af samtidens teknologiske landvindinger og moderne mekanik. Han samlede indtrykkene i sin egen vision om en moderne skulptur, der både kunne forløse en ny og kompleks rumopfattelse – som den, man kender fra kubismen i maleriet – og introducere farver i skulpturen på ny, efter de havde været fortrængt i århundreder. Dermed anviste Archipenkos værker nye måder at anskue verden på. Samtidig eksperimenterede Archipenko med materialer som terrakotta, træ, metal, stål og plexiglas. Hans arbejdsproces var også præget af nye metoder, hvor han samlede udskårne dele med søm eller lim i stedet for at modellere. Processen fulgte dermed hans overordnede idé om, at kubisme og abstraktion er en radikal, men afgørende måde at føre hverdagsliv og kunst sammen på.

Archipenko på Øregaard Museum
Archipenko – A Modern Legacy er en fokuseret, retrospektiv udstilling, der præsenterer et udvalg af ca. 50 værker – skulptur, skulpturmaleri og tegning samt arkivalier fra perioden 1912 til 1963 – der alle befinder sig i privateje i udlandet. I et afsnit af udstillingen vises ca. 16 værker af den svenske maler Axel Olson (1899-1986) og den danske maler Franciska Clausen (1899-1986), der var de to vigtigste skandinaviske elever på Archipenkos kunstskole i Berlin i begyndelsen af 1920’erne. Dermed bliver Archipenkos betydning for udviklingen af den moderne kunst sat i et relevant, nordisk perspektiv. Archipenko – A Modern Legacy er organiseret af International Arts & Artist, Washington D.C . i samarbejde med The Archipenko Foundation, New York, USA. I Europa vises udstillingen i et samarbejde mellem Øregaard Museum og Mjellby Konstmuseum, Halmstad, Sverige. De to museer har tilføjet afsnittet om Axel Olson og Franciska Clausen.

Udstillingen er støttet af: Augustinus Fonden, Toyota-Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond.

Kilde: Øregaard Museum

Øregaard Museum

Ørehøj Allé 2
2900 Hellerup

Lukket indtil 2. februar

Ons-fre 13-16
Lør-søn 12-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 39985790

Archipenko – A Modern Legacy
29 sep 201721 jan 2018

Del

'Archipenko – A Modern Legacy'

Facebook