Abbas Akhavan: curtain call
22 jun 202326 nov 2023

Pressefoto, Glyptoteket.

Anbefalet under Det skal du se! uge 25.

Pressemeddelelse:

For første gang i Norden præsenterer Glyptoteket og Copenhagen Contemporary (CC) en soloudstilling med en af samtidskunstens markante stemmer; Abbas Akhavan. Kunstneren genrejser Palmyras skattede søjler og Iraks plyndrede nationalmuseum vist i én samlet udstilling på tværs af to kulturinstitutioner. Værkerne berører Syrien og Iraks svundne og krigshærgede kulturarv præcis 20 år efter invasionen af Irak og 10 år efter Palmyra blev indskrevet på UNESCO’s liste over truet verdensarv.

Udstillingen curtain call er den første i en treårig udstillingsrække, der skal bidrage med nye perspektiver på mellemøstlig kulturarv og dens betydning i dag.

Verden er fuld af ufortalte og fortiede historier, der i generationer er blevet båret med videre af migrerende folk og genstande på tværs af tid, landegrænser og historiske begivenheder. Hvordan skal deres historier fortælles, og hvem har retten til at fortælle dem? I et nyt treårigt udstillingssamarbejde vil Glyptoteket og CC kaste lys over nogle af de spørgsmål, der rejser sig i en global verden, hvor mennesker og kulturarv konstant er i bevægelse.

Det fælles udstillingsprogram Hosting Histories – Revisiting Cultural Heritage of the Middle East and Beyond giver tre internationale samtidskunstnere, der enten er bosat i Mellemøsten eller tilhører mellemøstlige diasporaer, adgang til Glyptotekets oldtidssamlinger og mulighed for at udvikle en soloudstilling på tværs af begge institutioner.

Sammen med Glyptoteket og CC vil kunstnerne genbesøge nogle af historiens fortiede og ufortalte historier og i et nutidigt landskab give dem stemme og plads gennem egne værker.

Tabt kultur vækkes til live
Første udstilling i rækken er skabt af kunstneren Abbas Akhavan (f. 1977, Teheran, bor og arbejder i Montreal). I sin første soloudstilling i Norden viser han for første gang to af sine største totalinstallationer samlet: cast for a folly (2019-) og variations on a folly (2021-). Med rustikke jordsøjler, vibrerende grønne skærme og støvede, kulisselignende møblementer skaber Akhavan mærkværdige øjebliksbilleder forskudt i tid og sted og foruroligende i deres budskab.

På Glyptoteket vises cast for a folly præcis 20 år efter, at USA invaderede Irak med allierede lande herunder Danmark. Totalinstallationen er en iscenesættelse af et fotografi af lobbyen på Iraks Nationalmuseum i Bagdad, taget kort efter det blev plyndret under invasionen af Irak i 2003. Møblerne er fragmenter, og den efterladte assyriske løveskulptur i tung basalt er genopstået i det oldgamle byggemateriale cob – et naturligt byggemateriale lavet af sand, ler, vand og halm. En indsparket dør er blevet til en green screen, og i en plastikbeholder flyder åkander. Med tømte vitriner og støvede overflader inviterer værket os til at deltage i en begivenhed, vi er kommet for sent til og stiller spørgsmålet: Hvem arver krigens ruiner?

På CC vises variations on a folly – en monumental arkitektonisk totalinstallation, hvor 19 fem meter høje søjler i cob rejser sig på en gigantisk grøn scene malet som en chroma key green screen; en teknologi kendt fra film- og reklameverdenen til at indsætte objekter og skifte baggrunde i en uendelighed. Værket er en reference til den søjlekolonnade, der engang førte op til den spektakulære triumfbue i Palmyra. Dér, i det nuværende Syrien, findes ruinerne af en storslået by, som engang var et kulturcentrum i den antikke verden. Triumfbuen blev ødelagt under Islamisk Stats besættelse af Palmyra i 2015. Efterfølgende blev den kopieret i marmor af det britiske og amerikanske Institut for Digital Arkæologi ved hjælp af 3D-billedteknologi og udstillet på Trafalgar Square i London.

Om værkerne siger Abbas Akhavan:
”While I am interested in ruins and care about the preservation of cultural heritage, the objective of these works is not nostalgia for the Iraq Museum or Palmyra Arch, but rather the ways these sites become charged and disturbed as images in the collective imagination.”

Genstanden som kulturel migrant
I projektets første udstilling sættes der fokus på kulturarvens rejsende genstande og ideen om dem som ”kulturelle migranter”. Historiske genstande er nemlig ikke kun fysiske spor fra en svunden fortid. De rummer derimod egne historier, erfaringer, tragedier og rejser – og kan – ligesom mennesker – fordrives og blive ofre eller agenter for krige og geopolitiske konflikter. Herigennem taler curtain call ind i en række svære spørgsmål, der strækker sig over store geografiske afstande, tidsmæssige spænd og dannelsen af kulturelle institutioner. Abbas Akhavan udtaler:

“How do these artefacts circulate through other economies and narratives about re-mapping history, nation building and museum collecting? And what responsibilities do museums and cultural institutions have to history, heritage, artefacts and more importantly, to the civilians that have produced and cultured these sites? For example, Syrian refugees are being kept out of the rest of the world, but their artefacts are getting asylum, either in reproduction or in real life.”

Udstillingens to kuratorer fra Glyptoteket og CC tilføjer:
“Kunst og kulturgenstande har altid migreret, når de er blevet handlet på tværs af landegrænser og genanvendt på nye måder af andre kulturer og folk. I dag er mange af disse rejsende genstande opbevaret fjernt fra deres oprindelsessted. I den optik kan de betragtes som en form for kulturelle migranter, der lever et liv i ufrivillige diasporaer – f.eks. på museer og i private samlinger verden over,” siger Anna Kærsgaard Gregersen, kurator på Glyptoteket.

Aukje Lepoutre Ravn, kurator på Copenhagen Contemporary, supplerer: ”Ligesom samtidskulturen, har oldtidens kulturarv også altid opereret på en international scene. Men kulturarv spiller også en central rolle i skabelsen af nationale fortællinger. Så når genstande migrerer og fjerner sig fra deres oprindelige kontekst, opstår der svære spørgsmål: For når kulturarven er løsrevet fra sin originale kontekst, hvordan og til hvem skal disse genstande så formidles og skabe værdi?”

Om kunstneren:
Abbas Akhavan (f. 1977, Teheran) bor og arbejder i Montréal. Hans seneste soloudstillinger inkluderer Chisenhale Gallery, London (2021), CCA Wattis Institute, San Francisco (2019) Fogo Island Gallery (2019) og Museum Villa Stuck, München (2017). Han har deltaget i internationale gruppeudstillinger verden over, heriblandt Gwangju Biennalen (2023), Palais de Tokyo (2022), SALT Galata, Istanbul (2017) og Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2016). Akhavan er modtager af priserne: Fellbach Triennial Award (2017), Sobey Art Award (2015), Abraaj Group Art Prize (2014) og Berliner Kunstpreis (2012).

Om samarbejdet:
To meget forskellige kulturinstitutioner, Danmarks største institution for samtidskunst Copenhagen Contemporary og det 126 år gamle toneangivende kunstmuseum Glyptoteket, har indgået et nytænkende og utraditionelt samarbejde. Over de næste tre år viser institutionerne tre soloudstillinger med tre internationale kunstnere, der enten er bosat i Mellemøsten eller tilhører mellemøstlige diasporaer. I samarbejde med kuratorer fra begge institutioner, har kunstnerne adgang til Glyptotekets mellemøstlige oldtidssamlinger og vil fortolke kulturarvens betydning i dag gennem egne værker. Med dette mere end 3.000 år gamle materiale som historisk bagtæppe, skaber kunstnerne én udstilling på tværs af begge institutioner, der bidrager til bredere og mere nutidige historier om oldtiden – historier, der kan øge vores forståelse for den antikke verdens diversitet, mobilitet og ikke mindst en geografisk spændvidde, der ligger langt udover de nationale og kulturelle grænser, vi kender i dag.

Glyptoteket

Dantes Plads 7
1556 København V

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - nej, men lifter og elevator til de fleste udstillinger
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Tirs-søn 10-17
Tors 10-21

Pris voksen: 125 kr.
Pris u. 27/stud.: 95 kr.

Kontakt

+45 33418141

Abbas Akhavan: curtain call
22 jun 202326 nov 2023

Del

'Abbas Akhavan: curtain call'

Facebook