Mathias & Mathias: Artie
4 feb 20172 apr 2017

Det skal du se! uge 5
“»What are all these people doing in the café … And, and where is the art?« said one official with apprehension in her voice. »The art has fled the building.« »Yes! It seems utterly to have disappeared,« one official consented. »The art has what!?« »The art has fled. It’s gone, vanished into thin air.« »Damn!« she cried out, tiptoeing and stretching her neck to its maximum to better scan the full area of the cafe. »Such a diva. Exhibitionist with integrity, ha! That doesn’t exist. Dialectical BS, just a primadonna. Search the area. It can’t have gone far,« she commanded. A group of officials, curators, and art people ran off looking for the art with the art handlers lackadaisically tailing the people at the back of the group. The audience remained in the café, watching with perplexity and surprise the desperation of the professionals.”

– uddrag af Mathias & Mathias tekst til udstillingen

En scenografi af teatermalede kulisser i glas og parket-opmalet gulv danner ramme om en gruppe mekaniske kulturforbruger skulpturer i Tranen med referencer til Dadaismen og den historiske avantgardes eksperimentale teater. Imens er kunsten, vist som små abstrakte væsener, trådt under fode, tvunget ud af bygningen. De gemmer sig på plænen foran Tranen, i trækronerne om hjørnet, i carporten og i ly af en busk i Øregaardsparkens natur.

Artie spiller på teaterets teknikker; kulisser, staffage og aktører former et tragikomisk tableau, hvor stiliserede abstrakte kroppe og masker gentager rituelle handlinger. Er kunsten blot teater, underholdning for masserne? Er det publikum selv, der spiller hovedrollen, når de går på udstilling? Med Artie slører kunstnerne, som deres i tidligere værker, grænserne mellem kunst og liv. De arbejder med en orkestrering af det organiske, virkelige og det fiktive, symbolske i samlede helheder, hvor hvert element trækkes over i et andet.

Under udstillingsperioden kan der i cafeen ved Tranen købes Artie-vand på flaske.

Art & Life – Social Aesthetics Obscured, februar – august 2017
Art & Life – Social Aesthetics Obscured sæsonen på Tranen er dedikeret eksperimenter med udstillingsformatet, og kunstnere der udforsker grænserne mellem kunst og liv. Sæsonen præsenterer udover Mathias og Mathias endvidere soloudstillinger af de danske kunstnere Jens Haaning og Janus Høm. Art & Life ser på, hvad kunstens rolle og plads er i dag. Kan kunsten stille sig i kritisk opposition til samtidens kultur og udgøre en transformerende kraft – eller er den blot en del af oplevelsesøkonomien i en forfinet variant?

I Artie er den sociale æstetiks fordring om publikumsdeltagelse og kobling til en social virkelighed trukket ud i en obskur variation. Det er en art publikum der former værket men det er ikke på kunstens tranen.nu præmisser. Som den tyske kulturteoretiker Markus Miessen polemiserer deltagerbaseret kultur i The Nightmare of Participation: ”The Nightmare of Participation wants to go beyond the idea that people generally have good intentions…..Participation, especially in times of crisis, has been celebrated as the savior from all evil. Such a soft form of politics needs to be questioned.” – således åbnes der også op for refleksion i Artie.

Bio
Kunstnerduoen Mathias Toubro (f. 1986) og Mathias Dyhr (f. 1991) mødte hinanden, på Det Kgl. Danske Kunstakademi. Mathias & Mathias har blandt andet udstillet på Ringsted Galleriet, Udstillingsstedet Q, Last Resort, Sculpture by the Sea og Skulptur Odense. Udstillingen på Tranen er deres første institutionelle solo-udstilling efter deres afgang i 2016.

Kilde: Tranen

Tranen

Ahlmanns Allé 6
2900 Hellerup

Man–fre 8–20
Lør-søn 10–16

Gratis entré

Kontakt

+45 39985800

Mathias & Mathias: Artie
4 feb 20172 apr 2017

Del

'Mathias & Mathias: Artie'

Facebook