Pia Allerselv: Jeg er ikke voldsomt imponeret over, hvad vi bruger på kunst

Pia Allerselv: Jeg er ikke voldsomt imponeret over, hvad vi bruger på kunst

Pia Allerslev. Pressefoto

2008 er et år, hvor København for alvor profilerer sig som samtidskunstby med U-TURN, store markante kunstudstillinger på næsten samtlige institutioner. Men samtidig er det også et år med lavere kunststøtte end de forgangne år, indrømmer Københavns Kulturborgmester Pia Allerslev

"Det er jo desværre rigtigt. Det er ikke overvældende beløb, som rammer kunsten eller kulturen i det hele taget fra Københavns Kommune. Men jeg må så fremhæve tiltag, hvor jeg synes, vi forsøger at betale lidt tilbage. Fabrikken for Kunst og Design, Kraftværket og den Brune Kødby er steder, hvor vi giver kunsten nogle faciliteter til at udvikle sig i. Men jeg vil gerne stå ved, at jeg ikke er voldsomt imponeret over, hvad vi bruger på kunsten."

Ligger der ikke nogen politiske forpligtelser der?
"Jo det gør der. Men vores måde at støtte samtidskunsten på er igennem kunsthallerne, som så støtter kunsten og kunstnerne. For jeg tror det ville være en ussel omgang kunst, man ville få at se, hvis det var os, der besluttede hvilken kunst, der skulle støttes. Det er også en funktion som kommunens billedkunstudvalg har. Jeg vil hellere kanalisere pengene til de faglige eksperter. Jeg synes kunsthallerne har vist, at vi kan stole på deres håndtering af kunsten."

Hvordan mener du balancen skal være imellem det privatfinancierede og det kommunaltstøttede?
"Jeg tror egentlig ikke, det gør så stor en forskel for de fleste københavnere. De fleste aner sikkert ikke, at Kunsthallen Nikolaj er ejet af kommunen. Det er igen bare vigtigt at udbudet, der er tilgængeligt, er så varieret og fantastisk som overhovedet muligt. Så må vi i sammenspil med staten og de private indrette os efter det. Vi skal supplere hinanden."

Tror du, at folk synes, det er farligt at gå på kunstmuseum?
"Ja, det tror jeg. Og for mit eget vedkommende har jeg været på en masse museer, men jeg tror kun, jeg har været til en rigtig kunstudstilling i hele mit liv, før jeg blev Kulturborgmester. Den måde som kunsten udtrykker sig på i dag, kan godt virke skræmmende på den helt almindelige dansker, tror jeg. For mig handler det om at kunne kombinere det elitære og det folkelige. For mig skal det udfordre, men samtidig ikke holde lægmand væk."

Det er jo ikke kunstformidling dagspressen prioriterer. Hvad ser du af muligheder for at optimere dette?
"Jeg har en løbende kontakt med kunsthallerne for at få dem til at starte endnu tidligere og gribe fat i de helt unge. De københavnske unge har jo utrolige muligheder for at møde samtidskunsten, og jeg kunne godt tænke mig en meget større satsning på folkeskole- og gymnasieeleverne for at opdrage dem til at bruge kunsten, de institutioner og udstillinger, som er i byen. Vi skal turde satse på samtidskunsten, og det vil jeg gerne være med til."

Taler du her om legeplads og malerum?
"Ja, men ikke bare som dumpningssted uden sammenhæng til den aktuelle udstilling. Det skal hænge sammen, så det kan fungere som inspiration til at gå på opdagelse i den reelle udstilling."

Hvad er det for potentialer, du kan se på kunstscenen?
"Jeg synes jo, at vi som København, som hovedstad og kunstmetropol, som de fleste af os gerne vil have den til at være, har en tradition i et europæisk perspektiv for at være langt fremme. Den tradition er dejlig at bygge videre på. Vi skal dyrke stjernerne, men også dem der er på vej. Derfor er EXIT (Det Kgl. Danske Kunstakademis afgangsudstilling på Gl. Strand) også en vigtig begivenhed i mine øjne, hvor en etableret institution giver alle os andre en mulighed for at se, hvad der er på vej. Det skal vi rumme i København. U-TURN spænder på den måde også meget bredt. "

Pia Allerslev, Kultur og Fritidsborgmester i Københavns Kommune fortæller her om sin holding til billedkunsten

Del artiklen

'Pia Allerselv: Jeg er ikke voldsomt imponeret over, hvad vi bruger på kunst'

Facebook