Ugens kunstner – Peter Holst Henckel

Ugens kunstner – Peter Holst Henckel

Peter Holst Henckel: Blueprint, 2016. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Peter Holst Henckels kunstneriske praksis udspiller sig i krydsfeltet mellem æstetik, politik og poesi. Ofte balancerer hans værker på en smal linje mellem et enkelt, klart udtryk og et begrebsmæssigt fortættet kompleks af betydninger. Det umiddelbare, enkle udtryk er tænkt som en åben invitation til iagttageren til at interagere med værket og bidrage til afdækningen af dets mulige betydninger.

Portræt af Peter Holst Henckel
Portræt af Peter Holst Henckel

I serien World of Butterflies fra 1992-2002, som tæller 68 forskellige C-prints, mødes netop æstetik og barsk virkelighed. En sommerfugl og et fotografi er smeltet sammen, således at man gennem sommerfuglens farver og aftegninger aner motiverne på fotografiet. Det skrøbelige og smukke, i form af sommerfuglen, møder det grufulde og umenneskelige i fotografiets motiv, som oftest er fra krigstilstande.

For Peter Holst Henckel er der ingen modsætning mellem form og indhold, æstetik og betydning; tværtimod, de formelle og sociale dimensioner af arbejdet spejler sig i hinanden, så der til stadighed skabes nye konfigurationer, nye betydninger og nye spørgsmål. Publikum opfordres til at reflektere over forholdet mellem æstetik og den indbyggede historiske/politiske sammenhæng.

Peter Holst Henckel: Framing Priming and Framing, 2016. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Peter Holst Henckel: Framing Priming and Framing, 2016. Foto: Erling Lykke Jeppesen

I et af Peter Holst Henckels seneste værker, Framing Priming and Framing fra 2016, er æstetikken hentet fra “kunstnerens” egen verden: en række blændrammer i varierende størrelser er sat sammen, så de udgør et væv eller et netværk af rammer.

Værket hænger på væggen med bagsiden udad. Her er stemplet en række tal, men hvor det normalt er rammernes mål, man finder på bagsiden af rammerne, er det i Peter Holst Henckels værk en række årstal, som relaterer til politiske beslutninger omkring indvandring og mindretal i det danske samfund.

Heri ligger erkendelsen af, at kunsten ikke er en isoleret verden i sig selv, men snarere én af mange måder at være i, forstå og forholde sig til verden på. Kunst kan derfor måske bedst beskrives som en grænseflade mellem os selv og verden omkring os. På samme måde, som grænsefladen på en computer etablerer et fælles sprog mellem computerens binære koder og os som brugere, kan kunsten skabe et fælles rum, som gør det muligt for os at mærke, hvad det vil sige at være i verden. Et rum, som giver os mulighed for at tale om og reflektere over vores fælles virkelighed i alle dens aspekter.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Peter Holst Henckel: Priming Something, 2016. Foto: Peter Holst Henckel
Peter Holst Henckel: Priming Something, 2016. Foto: Peter Holst Henckel
Peter Holst Henckel: Framed Golden Retriever, 2016. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Peter Holst Henckel: Framed Golden Retriever, 2016. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Priming and Framing, 2016. Installationsview, SPECTA. Foto: Erling Lykke Jeppesen
Peter Holst Henckel: Its About Time (beat the clock), 2013. Foto: Peter Holst Henckel
Peter Holst Henckel: Its About Time (beat the clock), 2013. Foto: Peter Holst Henckel
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview, SPECTA, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview, SPECTA, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview, SPECTA, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview, SPECTA, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: The End of William Wilson, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: The End of William Wilson, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Couplings and Doublings. Installationsview. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: A Pair of Parrots, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: A Pair of Parrots, 2013. Foto: Lea Nielsen
Peter Holst Henckel: Human Nature, 2008. Installationsview, SPECTA. Foto: Anders Sune Berg
Peter Holst Henckel: Human Nature, 2008. Installationsview, SPECTA. Foto: Anders Sune Berg
Peter Holst Henckel: Human Nature, 2008. Installationsview, SPECTA. Foto: Anders Sune Berg
Peter Holst Henckel: Human Nature, 2008. Installationsview, SPECTA. Foto: Anders Sune Berg
Peter Holst Henckel: World of Butterflies, 1992-2003. Foto: Arken
Peter Holst Henckel: World of Butterflies, 1992-2003. Foto: Arken
Peter Holst Henckel: World of Butterflies, 1992-2003. Foto: Arken
Peter Holst Henckel: World of Butterflies, 1992-2003. Foto: Arken

Peter Holst Henckel er født i 1966 på Frederiksberg og bor og arbejder i København.

Han er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har modtaget Statens Kunstfonds tre-årige legat, Eckersbergmedaljen samt en lang række andre legater og priser.

Se hele Peter Holst Henckels CV her

Del artiklen

'Ugens kunstner – Peter Holst Henckel'

Facebook