Erik Steffensen: Emeritus
1 okt 201630 okt 2016

Ringsted Galleriet præsenterer med rank ryg udstillingen Emeritus af professor emeritus Erik Steffensen. Steffensen (1961) er kulturens altmuligmand, en entreprenant billedkunstner, forfatter, foredragsholder og underviser, der med et imponerende Curriculum Vitae, kan mønstre soloudstillinger på bl.a. Ordrupgaard og Ny Carlsberg Glyptoteket. På Emeritus har Steffensen udvalgt en række fotografiske værker fra sit oeuvre, der flugter med Ringsted Galleriets udstillingsprogram omhandlende referencen som betydningsbærer.

Kunstens historie er en autoritær historie, hvor kunstneriske ikoner dyrkes, værker og misforståelser hyldes. Kunst bliver ofte opfattet som boheme, som et frirum, men også den har hierarki. Kunstnere bliver institutionaliseret og deres kunstneriske metoder gøres ((u)frivilligt) til skoler. Vi ønsker at lave en udstilling, hvor autoriteten er nærværende og udtalt i udstillingsoplægget, da vi mener, at den rumsterer mere eller mindre tydeligt i perceptionen. Derfor har vi valgt emeritus-betegnelsen, der understreger Erik Steffensens professorale fortid på Det Kgl. Danske Kunstakademi – den fineste kunstuddannelse i hele kongeriget.

Emeritus er et power-ord, en latinsk betegnelse, der oprindeligt betød ’udtjent’, men som i dag bruges til at understrege en særlig position i den universitære verden. En emeritus er en slags autonom figur, en dannet boheme, hvis udsigelsesposition synes hævet over polemik og politik, fra hvem kilderne flyder ufiltreret igennem. Sådan er Erik Steffensens emeritus ikke.

Steffensen går til kilderne og til ’vaflerne’, ind og bokser med heltene og myterne. Motivet holdes ikke i dydig armslængde, her arbejdes i stedet med en slags ’method acting’, hvor han tilegner sig sit motiv, sin figur – eller gror et skæg ligesom Jorns. Det er dramatisk og beskedent. Det er Steffensens betragtning, hans erfaring af August Rodin, ikke ’Historiens’. Erik Steffensen er en billedkunstner, der æstetiserer sin perceptionen af kunsthistorien. Således at kilderne Cézanne, Rodin, Manet og Hammershøi ikke står uantastet, men fordrejes på ny. Det er hverken ikonoklasme eller underkastelse, men en lyst til at se velkendte ting (værker) på ny.

Steffensen er en gadedreng fra Valby, han kan sin finkultur, sin Rodin, men også sin Anders And. Det er ikke en high-and-low leg, hvor ’trivial’ kultur skal balancere den ’finere’, her citeres ligeværdigt, da tilgangen er; at værdien findes i selve konteksten. Referencerne bruges for at skabe nye situationer og nye betydninger – “få udvidet begreberne”, som Steffensen har udtalt.

Pressefoto
Pressefoto

Steffensen har arbejdet med mange medier, blandt andet maleriet, hvilket hans fotografiske værker bærer præg af. I den abstrakte eller ekspressionistiske malertradition er den korrekte gengivelse nedtonet til fordel for, hvordan billedet bør sanses og opleves. Det er denne maleriske tilgang, man kan aflæse i Steffensens fotografiske ’billedforsøg’. Det er ikke værker, hvor korrekt eksponering og gengivelse af motivet er målet. Det er i stedet at komme nye steder hen igennem efterbehandling, hvor nye lag tilføjer ny betydning, ligesom kunstmalerens overmalinger, der forrykker motivet og forestillingerne.

Kom og oplev Erik Steffensen kunstneriske take på kunsten og dens forestillinger. Kunstneren vil være til stede ved åbningen. Så kig forbi!

Kilde: Ringsted Galleriet

Ringsted Galleriet

Bøllingsvej 15
4100 Ringsted

Lør 13-16 eller efter aftale

Kunst på wires kan ses 24/7

Gratis entré

Kontakt

+45 42201111 / +45 30428727

Erik Steffensen: Emeritus
1 okt 201630 okt 2016

Del

'Erik Steffensen: Emeritus'

Facebook