LYDKUNST #14: Lacephase og den skandinaviske undergrund

LYDKUNST #14: Lacephase og den skandinaviske undergrund

Den herboende amerikanske lyd- og performancekunstner Jenny Graf stod bag festiavlen Lacephase i februar på Mayhem. Foto: Jenny Selldén

I dette afsnit af LYDKUNST skal du med ud i periferien af den etablerede kunstscene, til lyd- og performancefestivalen Lacephase.

LYDKUNST #14 handler om en kassettebåndafspiller, der engang var indbygget i en dobbeltseng, om kinesiske gonger og et helt særligt specialdesignet instrument, en Tranoe.

Men den handler først og fremmest om lyd- og performance-festivalen Lacephase, som blev afholdt på det københavnske undergrundsspillested Mayhem, på det alleryderste af Nørrebro.

Publikum mødte talstærkt op til Lacephase. Foto: Jenny Selldén
Publikum mødte talstærkt op til Lacephase. Foto: Jenny Selldén

D. 24. og 25. februar 2016 bød på en god og uventet blandning af lydperformere, der enten arbejdede med det sceniske-, det performative- eller det eksperimenterende musiske udtryk.

En skandinavisk undergrund
Du vil i denne podcast møde den herboende amerikanske kunstner Jenny Graf Sheppard, som er initiativtager til festivalen.

Hun fortæller her, hvordan hun med Lacephase ønskede at knytte bånd mellem undergrundsscenerne i Norden, og udfordre det skandinaviske publikum med konfronterende, interaktive og til tider ubehagelige performances.

Kirsten Astrup under hendes VIP-performance. Foto: Jenny Selldén
Kirsten Astrup under hendes VIP-performance. Foto: Jenny Selldén
Publikum blev ledt igennem en surreel network-happening under Kirsten Astrups performance. Foto: Jenny Selldén
Publikum blev ledt igennem en surreel network-happening under Kirsten Astrups performance. Foto: Jenny Selldén

Du kan også møde kunstneren Kirsten Astrup, som fortæller om hendes VIP-performance for de udvalgte få, hvor hun optrådte som en fløjtespillende stum karakter, der afspiller instrukser til publikum via kassettebånd.

Jaleh Negari var en af de danske bidrag under Lacephase. Foto: Jenny Selldén
Jaleh Negari var en af de danske bidrag under Lacephase. Foto: Jenny Selldén

Og så kan du møde musikeren Jaleh Negari, som fortæller om hendes fine samling af gonger, som hun blandt andet brugte under hendes performance på festivalen.

God fornøjelse!

JENNY GRAF SHEPPARD (US/DK)
Jenny Graf Sheppard er amerikansk lydkunstner, performancekunstner og musiker. Hun er uddannet fra Kunstinstituttet i Chicago, og har igennem mange år performet i projekter som Metalux og Bride of NoNo.

Jenny Graf flyttede sidste år til København, fordi hendes mor oprindeligt kommer byen. Siden har hun været involveret i projektgruppen omkring Astrid Noacks Atelier, optrådt på Copenhagen Art Week, undervist på Det Kongelige Danske Kunstakademi og stået bag lydudstillingen Splinter Chamber.

Se mere på: www.jennygrafsheppard.com

KIRSTEN ASTRUP
Efetr en række år ved Kunstakademiet i Oslo er Astrup ved at færdiggøre sin uddannelse ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og har desuden en bachelor i retorik og film- og medievidenskab. Hendes praksis kan karakteriseres ved tre ting. Det første er det stedsspecifikke. Det andet er at hun altid selv komponerer musik til sine værker, og ofte lader akustiske performances indgå sammen med elektronisk musik og field recordings. Det sidste er det publikumsinddragende. Med sceniske virkemidler og teatralske elementer, kostumer og rekvisitter skaber hun situationer som er både komiske, tragiske, gribende, mærkelige og til tider ubehagelige.

Se mere på: www.kirstenastrup.com

Kirsten Astrup er lige nu aktuel med filmen og performancen "Du er et mønstereksemplar", der er en del af udstillingen Det ku' være politisk i Janus Bygningen i Tistrup som åbnede i lørdags og er åben frem til d. 29.05.2016. Se trailer her

JALEH NEGARI
Jaleh Negari er percussionist og spiler trommer i bands som Selvhenter og PinkuNoizu. De sidste par år er hun begyndt at optræde solo. Her tager hun også udgangspunkt i percussions, men har også tilføjet keyboad og syntheziser og vokal.

Hun er en del af kunstnerfællesskabet og udgivelsesplatformen “Eget værelse” og studerer til daglig på Det Kongelige Musikkonservatorium. Se mere her.

Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.

Del artiklen

'LYDKUNST #14: Lacephase og den skandinaviske undergrund'

Facebook