Råberi over hegnet
19 mar 201622 maj 2016

Linda Bjørnskov, Pernille Kløvedal Helweg, Anne Marie Ploug, Melou Vanggaard og Maria Wæhrens vil fylde kunsthallens rå og ‘maskuline’ rammer med humoristisk og feministisk kritik.

De fem etablerede billedkunstnere arbejder oftest individuelt, intuitivt og mediespecifikt, men her vil de udfordre hinanden i et åbent kunstnerisk fællesskab, hvor det er kollektivet, og ikke den enkelte kunstner, der ‘råber’.

Pressefoto
Pressefoto

Den Uendelige Historie
Udstillingens mest markante værk, Den Uendelige Historie, vil være et hidtil uset installatorisk greb i kunsthallens største lokale. En enorm trækonstruktion med fire hundrede lægter danner formen af et approprieret kvindetegn, som publikum både kan gå rundt om og ind og ud af.

Man træder således ind i udstillingen gennem symbolet på kvindekønnet, og træder ind i en anden verden med fokus på køn, krop og sprog.

Med sin titel og stærke symbolik i de industrielle rammer, hvor man(d) tidligere har knoklet for at forsyne borgerne med varme og el, er værket anslaget til RÅBERI OVER HEGNETs særlige fortælling gennem hele udstillingen.

Røde stoffer og kighuller
Af andre markante værker kan nævnes ’Sendebud’, der består af 10 meter lange frit hængende sammensyede, røde stykker stof og ’Lighedsfortovet’, der er et to-trins betonfortov med niveauforskel, så publikum kan komme i øjenhøjde med hinanden uanset alder, køn, seksualitet, race og økonomisk status.

Titelværket Råberi over Hegnet består af en række hegn med kighuller bygget af slidte genbrugsbrædder. Værket stiller spørgsmål ved det voyeuristiske subjekt og det begærede objekt og inddrager publikum som både altseende og usynligt på samme tid.

Kilde: Kunsthal NORD

Kunsthal NORD

Kjellerups Torv 5, 2. sal
9000 Aalborg

Tors-fre 11-17
Lør 11-15

Påsken: alle dage 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 3199 4125

Del

'Råberi over hegnet'

Facebook