Ugens kunstner – Kaare Sebastian Golles

Ugens kunstner – Kaare Sebastian Golles

Kaare Sebastian Golles: BEGOT (20062015), 2015. Bronze. Foto: Niels Fabæk

Med afsæt i en lang række historiske referencer til blandt andet Den Franske Revolution og de spanske mørkemalere Velázquez og Goya arbejder den unge kunstner Kaare Sebastian Golles både med skulptur og maleri. Dog ikke i klassisk forstand. Hans ‘sprængte’ skulpturer og sorte malerier står som vidner om vores fragmentariske og ustabile virkelighed med kulturens forfald som underlæggende tema.

En tegning fra 1778 af den tysk-schweiziske kunstner Henry Fuseli viser en fortvivlet kunstner ved ruinerne af en antik romersk skulptur. Antikkens skønhed er forsvundet, fornemmer vi, og idéen om helheden er også borte. På tegningen ser vi kun en fod og en hånd, samt kunstneren, der ligger bøjet henover den ene af de kæmpemæssige kropsdele.

15 år efter tegningen, altså i 1793, hæves det afhuggede hoved af kong Louis XVI til stor jubel for folkemasserne i Paris under Den Franske Revolution. Ikke alene omstyrtede de magten og dens strukturer, men de lod også denne partering af kongen være en pointe. Lige dele symbolsk og konkret.

Kaare Sebastian Golles. Foto: Martin Kurt Haglund

For den unge, danske kunstner Kaare Sebastian Golles (f. 1985) er Oplysningstiden og Den Franske Revolution et vendepunkt for mennesket og den menneskelige tilstand. I hans optik er helheden i dag umulig; fragmentet er og bliver den eneste mulige erfaring.

Med dette som en gennemgående begrænsning skaber Golles en række fortællinger om kroppen som et billede på den menneskelige tilstand. I modsætning til for eksempel den schweiziske skulptør Alberto Giacometti stræber Golles ikke efter at skabe helheder, men dyrker i stedet erkendelsen af det løsrevne. Intet lader sig reparere, intet er genopretteligt, forstår vi.

BEGOT (06042015,07042015), 2015. Skulpturer i bly.
BEGOT (06042015,07042015), 2015. Skulpturer i bly.

Og derfor finder vi kropsdele, støbt i bly og nogle gange ødelagt af øksehug i Golles’ univers. Enten er det fødder, hvilende tungt på gulvet, som i Fuselis tegning. Eller opadstræbende hænder, der tilsyneladende rækker ud efter os fra en fjern fortid eller fra det hinsides.

GORGE (31102014), 2014. Olie på lærred

Med tabet af helheden følger også pointen om sandhed og sproget som konstrueret. Hos Golles kommer dette til udtryk i en række komplekse scenografiske opsætninger af mangeartede artefakter uden egentlig relation. Installationerne kan ses som forrykte fraser, der peger på umuligheden af den stabile virkelighed, eller de kan være oplæg til en arkæologisk forståelse af kulturen som noget, der ikke længere er.

Netop at betragte mennesket og menneskets kultur som noget allerede overstået udspecificeres i Golles store og næsten totalt sorte malerier. Her har han anvendt blandt andet benkul, sod og brunkul og dermed bogstaveliggjort det underliggende tema om menneskehedens langsomme forfald, som hele tiden lurer under overfladen.

Portfolio

BEGOT (22052015), 2015. Detalje. Foto: Galleri Jacob Bjørn
BEGOT (22052015), 2015. Detalje. Foto: Galleri Jacob Bjørn
BEGOT (22052015), 2015. Foto: Galleri Jacob Bjørn
BEGOT (22052015), 2015. Foto: Galleri Jacob Bjørn
BEGOT (23122014,15102015), 2015. Foto: Galleri Jacob Bjørn
BEGOT (23122014,15102015), 2015. Foto: Galleri Jacob Bjørn
Installationsview fra The Voyage Out, Munkeruphus, 2015. Foto: Anders Sune Berg.jpg
Installationsview fra The Voyage Out, Munkeruphus, 2015. Foto: Anders Sune Berg
GORGE (21042015), 2015. Olie på lærred
GORGE (07062015), 2015. Grafit på digital print. Foto: Anders Sune Berg
GORGE (07062015), 2015. Grafit på digital print. Foto: Anders Sune Berg
Installationsview fra udstillingen UDEN TITEL 15, Kunsthal NORD, 2015. Foto: Niels Fabæk
Installationsview fra udstillingen UDEN TITEL 15, Kunsthal NORD, 2015. Foto: Niels Fabæk
GORGE (03062015), 2015. Olie på lærred. Foto: Niels Fabæk
LANGUAGE OF THE MARKETPLACE, SAUSAGES AND PLACE DE LA CONCORDE, LARMgalleri, 2015. Installation. Foto: P. Wessel
LANGUAGE OF THE MARKETPLACE, SAUSAGES AND PLACE DE LA CONCORDE, LARMgalleri, 2015. Installation. Foto: P. Wessel
LANGUAGE OF THE MARKETPLACE, SAUSAGES AND PLACE DE LA CONCORDE, LARMgalleri, 2015. Installation. Foto: P. Wessel
LANGUAGE OF THE MARKETPLACE, SAUSAGES AND PLACE DE LA CONCORDE, LARMgalleri, 2015. Installation. Foto: P. Wessel
GORGE, SHIT, FUCK / BLAH, BLAH, BLACK / (SPACE OF ABJECTION): THIS OTHER FOOD, 2014. Gips, forsolvet glas, gammel stol. Foto: Terje Östling

Kaare Sebastian Golles er født i 1985. Uddannet fra Kunstakademiet i Malmø i 2014. Aktuel på udstillingen CHAPELS hos Galleri Jacob Bjørn. Har tidligere udstillet hos bl.a. Galleri Nicolai Wallner, Kunsthal Nord, Munkeruphus og LARMgalleri.

Se Kaare Sebastian Golles CV her

Del artiklen

'Ugens kunstner - Kaare Sebastian Golles'

Facebook