Nyuddannede fra de danske kunstakademier
16 jan 20165 mar 2016

Søren Krag. Pressefoto
Søren Krag. Pressefoto

Søren Krag
Bor i Århus og arbejder indenfor et bredt spektrum af kunstneriske udtryksformer; billede, lyd, film, installation og performance med et specielt fokus på ”lo-fi” elektroniske og digitale værktøjer.
”Jeg interesserer mig bl.a. for oldtids- og middelalderkunst og hvordan man med moderne værktøjer kan applicere dennes grandiositet og ornamentik i skabelsen nutidskunst. I mit arbejde udforsker jeg de mangfoldige muligheder for virkeliggørelse, som eksisterer i oversættelsen fra digitalt forlæg til fysisk materiale, bl.a. i form af billedrørsfjernsyn, tapeter, print på forskellige overflader og vævning.”

Katti Pärkson-Kull. Pressefoto
Katti Pärkson-Kull. Pressefoto

Katti Pärkson-Kull
Jeg udstiller værket “Flora” fra serien False Principles. Værket består af 12 flamingostukplader, (delvis) farvet med gul akrylmaling. Afgangsværkerne “Spring” og “Natura” er af samme serie – navnene er de navne, de brugte flamingostukplader oprindelig havde fra fabrikanten.
Projekttitlen False Principles er inspireret af udstillingen False Principles of Design, der fandt sted i London, i Museum of Ornamental Design i 1852. Udstillingen var ment som en samling af “dårlig design” og “forkerte mønstre” og bestod af eksempler på samme – mest i form af forskellige væg-tapeter og (hjemme)tekstiler – alle sammen industrielt fabrikerede. Paradoksalt havde mange af de tapeter, som her blev udstillet som “dårlig design”, også været udstillet året inden på den første verdensudstilling (The Great Exhibition i 1851) – som eksempler på den fantastiske nye industrielle produktion.

Sara Plinius. Pressefoto
Sara Plinius. Pressefoto

Sara Plinius
I sommers pakkede jeg et værk sammen, der handlede om trauma. I sommers var jeg på ferie i Athen, imens landet var tæt på bankerot. I Athen besøgte jeg museer med afhuggede kroppe. I sommers pakkede jeg min lejlighed sammen og flyttede til en ø.  Senere på året, da det begyndte at blive mørkt, læste jeg Gilles DeleuzesProust og tegnene og Ludwig Wittgensteins Bemærkninger om Farverne.
“For her (når jeg fx betragter farverne) drejer det sig først og fremmest kun om en manglende evne til at bringe en eller anden slags orden i begreberne. Vi står bare der, ligesom oksen foran den nymalede stalddør” (Wittgenstein).
Jeg havde en fejlkommunikation med nogle solsorte. Jeg fik oplevelsen af at være en skal uden evne til at kommunikere. Samme dag hang jeg et gammelt billede op på min opslagstavle. På billedet ses en ræv, der bevæger sig væk fra kameraet og væk fra den person, som tog billedet. Jeg kan ikke huske, hvem der tog billedet.

Radmila Jovovic. Pressefoto
Radmila Jovovic. Pressefoto

Radmila Jovovic
Det område i kunsten som jeg beskæftiger mig med er maleri, tegning og skulptur. Jeg har i flere år eksperimenteret med maleriet hvor jeg har prøvet at begrænse mit valg af materialer, jeg bruger til mit maleri (som farve, ramme, at grunde lærred, osv.). Gennem mine malerier har jeg undersøgt billedrums dannelse f.eks. perspektiv, og med tiden har malerfladen udvidet sig ind i det fysiske rum. Med nogle værker har jeg – på et miskrospisk niveau- kommet tæt på malerlærred og destrueret det og sammensat det igen. Jeg har valgt, at det, der som regel er baggrunden i maleriet, skal være forgrunden og så danne motiv af den.
Jeg er kommet fra en malerbaggrund, og i de skulpturer jeg laver nu, håber jeg, at den baggrund kan ses og mærkes. Ikke kun gennem valg af materialer, men også mht. form og motiv.

Frederikshavn Kunstmuseum

Parallelvej 14
9900 Frederikshavn

Tirs-lør 10-16

Entré til udstillinger
Under 16 år og studerende: Gratis entré

Kontakt

+45 98459080

Nyuddannede fra de danske kunstakademier
16 jan 20165 mar 2016

Del

'Nyuddannede fra de danske kunstakademier'

Facebook