Kristina Lenard (HR): METRO. 2007
Anca Benera (RO): Ecvestra Leninista (Leninistisk rytterstatue). 2007, digitalt C-print. Anca Benera foretager undersøgelser af det historiske monuments foranderlige identitet og status. Billedbearbejdet fotografi.
Ved siden af den utænkelige Lenin- rytterstatue, udstiller Anca Benera noter, udklip og dokumentation, der eksempelvis sporer omsmeltning af en statue af Saddam Hussein til et mindesmærke over faldne amerkanske soldater.
Adela Demetja (AL): Uden titel (Karlsruhe Germany). 2007, digitalt C-print. I det billedbearbejdede scenarie står tyskere i kø foran den fiktive albanske ambassade i Karlsruhe for at opnå visum til Albanien.
Den tjekkiske kunstner Erik Sikora ironiserer over den velmenende sociale kunstners strategier. I filmen To The Homeless udstyrer han forgæves to skovsnegle med konkylier.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Marek Kvetan (SK)): Vidoc. 2003, C-print, 70x100 cm. Marek Kvetan har efterbearbejdet sine fotografier af byrum ved at fjerne f.eks. reklametekst fra gadebilledet eller adgangen til et boligkompleks mange balkoner.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kristina Lenard (HR) i samarbejde m. Michael Johansson (S): BERLIN-ZAGREB. 2005, C-print. I det billedbearbejdede værk flyder henholdsvis Berlins og Zagrebs byrum sammen til et.
Ivan Petrovic (SRB): Underground Shelters Wien. 2004, C-type photograph. Ivan Petrovic dokumenterer nyere ’beskyttelsesarkitektur’ og peger dermed på samtidens frygt og angstfobier.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kristina Lenard (HR): METRO. 2007, C-print. Kristna Lenard leger i værket Metro med grænsen mellem fiktion og dokumentation. Værket fremstår billedbearbejdet, men indgrebene er foretaget i det offentlige rum, på selve undergrundstationen.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Petar Mirkovic (SRB): Movie Board. 2004, C-print, serie på 6 værker . Den opstillede analoge skærm mimer filmens og fjernsynets visualitet og inviterer forbipasserende til at opleve hverdagen i en anderledes iscenesættelse.
Daniel Gontz(RO): Puzzle. 2007. Videoen fastholder et udsnit af facaden på en socialistisk boligblok. Den enkelte etage forskydes imidlertid både horisontalt og vertikalt, så billedet er i konstant bevægelse.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.
Den bulgarske kunstner Kamen Stoyanovs fotoserie dokumenterer en happening. Serien Hello Lenin fra 2003 viser Kamen Stoyanov, der klatrer op på en tom piedestal og indtager samme positur som den Lenin statue, der blev fjernet 13 år tidligere.
Udstillingsview. Foto: Johan Rosenmunthe.