I naturens sag

I naturens sag

Et væld af porcelænsfigurer er det første besøgende møder i tyrkiske Ayşe Erkmens udstilling By Nature på Kunsthal 44 Møen. Udstillingen slutter søndag 20. september 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Billedserie

Udstilling

By Nature

20 sep 2015

Ayşe Erkmen

Kunsthal 44 Møen
Se kort og tider

Den tyrkiske kunstner Ayşe Erkmen er taget til Møn. Dér hvor Sydsjællands kyst næsten møder Falsters, og dér hvor kunstnere i generationer er kommet, særligt malere, for at indfange øens kuperede marker, lys og kridttidens måske mest markante naturgave til fremtidens Danmark; den syv kilometer lange klint på Møns østkyst. På Kunsthal 44 Møen fabulerer Erkmen på forskellig vis over disse omgivelser i sin første soloudstilling på dansk jord.

En dinosaur af porcelæn brøler ud igennem et plexiglas. Sammen med hundredvis af andre små porcelænsdyr er den opkøbt på et loppemarked i Berlin og udstillet i flok på Kunsthal 44 Møen.

Det er under titlen By Nature, at den tyrkiske, Berlin-baserede kunstner Ayşe Erkmen kredser om emnet natur. Men som det keramiske menageri i udstillingens første rum vidner om, er det ikke traditionelle naturskildringer, Erkmen tilbyder. Ej heller er det kunsthallens blotte omgivelser, hun behandler.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Udstillingens titel henviser nok til udstillingsstedets rammer, men de udstillede værker er ikke deciderede stedspecifikke eller stedhistoriske. De er ekspressivt menneskeskabte genstande, der mimer en “domesticeret version af naturen,” som der står i pressemeddelelsen.

De små porcelænsdyr har fået plads i udstillingen i deres egenskab af eksklusiv vare eller samlerobjekt. Som en “eklektisk flok keramisk fauna” peger de på polariteten mellem naturen på den ene side og den kulturelle produktion på den anden.

Mundblæst glas og pipettetegning

På væggen i det lille rum nær indgangen hænger et udvalg af mundblæste glasskiver. Tusindvis af luftbobler er blevet fanget i tilblivelsesprocessen; de fungerer nærmest som portrætter af indefrosset luft, som håndværksmæssigt skabte opbevaringsrum for luft, der minder om luftlommer indkapslet i frosset vand.

En hel væg i et andet rum er dækket af gestikulatoriske tegninger af blade og stængler. De er ikke lavet med blyant eller pensel, men med en pipette. En singulær streg af naturfremstillinger, der dækker alle væggene og smelter dette andet rum sammen i ét stort vægmaleri af illustreret flora.

Ayşe Erkmen: Jungle, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Ayşe Erkmen: Jungle, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Giftig syre og lysstofrør

I et separat screenings-rum viser Erkmen videoer som ved første blik synes at fremstille en monokrom farve. Oplevelsen af lysende gul eller intens grøn brister dog snart, og nedenunder overfladen viser sig refleksioner, der gør det klart, at det må være væskeformige overflader, der projiceres. Hendes materialer er ekstremt giftige syrer, som man bruger i Sydtyskland til at indfarve bronze med patina. I udstillingens kontekst introducerer disse naturlige farver, der stammer fra vulkansk lava, naturens tiltrækningskraft og farer, fristelserne ved og vores indskrænkede muligheder for at udnytte eller kontrollere, hvad naturen har at byde på.

Kunsthallens hovedgalleri har Erkmen underkastet en transformation. Rummets lyskilde, de elektriske lysstofrør, er sænket til halvanden meter over gulvet. Hængende i præcis samme vinkel og position som før mimer lamperne loftets spidse vinkel og skaber endnu et loft i rummet.

Ayşe Erkmen: Down and Below, 1994/2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Ayşe Erkmen: Down and Below, 1994/2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Lystaget henviser til menneskets afgørende skridt væk fra naturtilstanden; til dengang mennesket slog sig ned og byggede permanent ly for at skærme sig mod naturens kræfter. Samtidig skaber lamperne en passage af elektrisk lys hen mod rummets eneste naturlige lyskilde; kunsthallens terrasse med det panoramiske vue ud over det, som det egentlig handler om. Naturen.

By Nature kan opleves på Kunsthal 44 Møen indtil søndag 20. september. Se flere billeder fra udstillingen nedenfor.

Installationsview af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Installationsview af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Detalje af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Detalje af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Detalje af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Detalje af All together as a group, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Jungle, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Jungle, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Ayşe Erkmen: Acid 1, 2015. Video, 18. min. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Ayşe Erkmen: Acid 1, 2015. Video, 18. min. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Down and Below, 1994/2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Down and Below, 1994/2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Kunsthallens panorama-vindue mod Møns marker og Ayse Erkmens videoværk City Bird fra 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Kunsthallens panorama-vindue mod Møns marker og Ayse Erkmens videoværk City Bird fra 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge
Billedserie

Udstilling

By Nature

20 sep 2015

Ayşe Erkmen

Kunsthal 44 Møen
Se kort og tider

Del artiklen

'I naturens sag'

Facebook