Sculptura post mortem

Sculptura post mortem

Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, på Galleri Susanne Ottesen til 2/5 2015. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Billedserie

Udstilling

Efter Ib Braase

10 maj 2015 2 maj 2015

Galleri Susanne Ottesen
Se kort og tider

Ib Braase arbejdede med skulptur hele sit liv. Skulpturer, der udviklede sig fra figurative buster til mere og mere abstrakte og åbne konstruktioner af træ, jern, bronze og maling. På Galleri Susanne Ottesen viser de nu et bredt udsnit af hans samlede værker fra 1949 til 1993.

Ib Braases liv var et af dem fyldt med skulptur. Han blev født i 1923, og allerede tidligt begyndte han at hugge relieffer og portrætbuster af sine familiemedlemmer ud i sten. Senere på Kunstakademiet blev han assistent for det danske billedhugger-koryfæ Astrid Noack, og her tog Braase sine første skridt mod et mere abstrakt formsprog. 

Denne udvikling sætter Galleri Susanne Ottesen nu fokus på med en retrospektiv udstilling af Braases værker i udstillingen Efter Ib Braase.

Fra afgrænset til åben skulptur
Braase lærte i begyndelsen af 1960’erne at støbe bronze og i perioden herefter følger en række skulpturer, der stadig mere radikalt opløste skulpturernes volumen og masse.

Næste forskydning i Braases arbejde sker, da han i 1968 flytter til den parisiske forstad Marcoussis, hvor han udvikler en lang række skulpturelle værker af værelser, fx Barneværelset og Harlekins værelse. Her er skulpturerne ikke længere afgrænsede objekter, men åbne og rumlige konstruktioner, fortrinsvist udført i jern, bronze, træ og fragmenter af tidligere skulpturer.

Ib Braase: Skulptur i bronze, 1962. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Skulptur i bronze, 1962. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Gyngen, 1972. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Gyngen, 1972. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv

Rum og rummet mellem dem
Braases åbne konstruktioner var dog ikke kun tænkt som en dekonstuktion af den konventionelle skulptur. For ham var der også tale om en slags eksistentiel konstruktion – et værelse eller rum for væren – som oftest gik i dialog med enten familiære relationer eller med andre betydningsfulde figurer i hans liv: Astrid Noack, Axel Jørgensen, Bertel Thorvalden, Francisco Goya, Asta Nielsen og Ragna Braase.

Figurerne og rummene omkring dem indgår allegorisk i værkerne enten i form af titler eller objekter og tegn. Og også installationen spiller en vigtig rolle. Braase udstillede altid sine værker i konstellationer, i åbne systemer, hvor det var bevægelsen eller springene mellem dem, der var i centrum. En slags felt- eller netværksæstetik, som hans værker også efterfølgende har etableret for andre kunstnere.

Se billederne fra udstillingen nedenfor

Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Ib Braase: Skulptur, 1975-1979. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Skulptur, 1975-1979. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Dansestolen, 1975. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: Dansestolen, 1975. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, 2015 på Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Ib Braase: De Chateau du Belljame (del 3), 1979. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv
Ib Braase: De Chateau du Belljame (del 3), 1979. Foto: Ib og Ragna Braase arkiv

Ib Braase blev født i Stege i 1923 og var fra 1968 bosat i Marcoussis, Paris. Han døde i 2009.

Blandt vigtige soloudstillinger kan nævnes Aarhus Kunstbygning (1983), Vestsjællands Kunstmuseum (1985), Museet for Samtidskunst, Roskilde (1993) samt den Frie Udstillingsbygning (2005).

Braase modtog i 1980 Kunstfondens livsvarige ydelse. Blandt andre udmærkelser var Eckersberg medaljen (1968), Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens legat (1976) og Thorvaldsens medalje (1980).

Billedserie

Udstilling

Efter Ib Braase

10 maj 2015 2 maj 2015

Galleri Susanne Ottesen
Se kort og tider

Del artiklen

'Sculptura post mortem'

Facebook