Hektisk kunstuge i Stockholm

Hektisk kunstuge i Stockholm

Publikumsinteressen for de mange begivenheder under Stockholm Art Week var stor. Her fra Susanne Ottesens stand på kunstmessen Market.

Billedserie

Supermarket Art Fair
Se kort og tider

KUNSTEN.NU har været i Stockholm for at se nærmere på Stockholm Art Week. Her kunne man blandt andet besøge kunstmessen Market, som den nye kunstmesse på Charlottenborg har fundet inspiration fra.

Uge 7 har været en hektisk kunstuge i den svenske hovedstad. Foruden en antikvitetsmesse har der været hele 3 kunstmesser. En etableret, en ny knopskydning og en alternativ. Endelig var der om lørdagen mulighed for den helt store gallerirundtur i forbindelse med Market messens Gallery Night program. Et format vi også kender fra København, men som er en meget mere integreret del af den samlede messeoplevelse i Stockholm.

Det store lille marked
13 danske gallerier kunne fra 15.-17. februar findes på Det Kongelige Kunstakademi i Stockholm, hvor kunstmessen Market finder sted.  Igen i år var messen et tilløbsstykke, selvom flere gallerier mente, at der måske ikke havde været helt så mange mennesker som sidste år. Måske fordi brandmyndighederne flere gange blev nødt til at adgangsbegrænse og lukke folk ind i hold…

Se stor billedreportage fra Market her

KUNSTEN.NU bringer her en lille reportage fra de danske galleriers midlertidige ophold  i broderlandet. Vi begynder i toppen af den gamle bygning.

Kerry Harm Nielsen fra Galleri Kant
Kerry Harm Nielsen fra Galleri Kant
Matthias Dührkop fra Henningsen Gallery
Matthias Dührkop fra Henningsen Gallery

Galleri Kant var for anden gang med på Market Emerging, som på dette års messe var flyttet fra stueetagen til 4. sal, hvor pladsen er lidt mindre trang. Market Emerging er en sektion, som er forbeholdt gallerier, der er mindre end fem år gamle. På billedet ses gallerist Kerry Harm Nielsen i fuld gang med at formidle værker af Christopher Knecht, Lars Worm, Rune Elgaard Mortensen og Lars Breuer.

Henningsen Gallery var med på Market Emerging for første gang, og havde som et behageligt afbræk i de mange blandende ophængninger valgt at lave en solopræsentation med nye værker af Lea Porsager. På billedet ses assistent Matthias Dührkop foran Porsagers installation med c-print og objekter.

Marie Jensen fra Nicolai Wallner
Marie Jensen fra Nicolai Wallner
Julie Quottrup Silberman fra Martin Asbæk Gallery
Julie Quottrup Silberman fra Martin Asbæk Gallery

På første sal, hvor hovedparten af gallerierne ligger, finder vi Galleri Nicolai Wallner, som viste Joachim Koesters fotoserie Some Boarded Up Houses (Brooklyn – Baltimore ) og et print samt en video af Jesper Just. På billedet ses assistent Marie Jensen.

Hos Martin Asbæk Gallery havde man valgt at satse på en dobbeltpræsentation med værker af Cathrine Raben Davidsen og Trine Søndergaard. Julie Quottrup Silberman, som om søndagen havde en mindre forkølelse foranlediget af den kolde trækvind i de gamle lokaler, kunne gøre status over et par gode messedage. Galleriet arbejder for tiden massivt på at promovere Cathrine Raben Davidsen i udlandet, og indtil videre lader det til, at strategien virker.

June fra Tom Christoffersen
June fra Tom Christoffersen
Sophus Gether fra Galleri Susanne Ottesen
Sophus Gether fra Galleri Susanne Ottesen

Galleri Tom Christoffersen havde fået i år fået tildelt Markets absolut mest kuriøse stand. Et lille skabslignende rum, som udstillerne enten elsker eller hader. For Tom Christoffersen lod det imidlertid ikke til at have den store betydning. Da han lørdag overlod standen til førsteassistenten June, var de to medbragte værker af Allan Otte solgt til svenske samlere og adskillige interesserede skrevet på liste. Samme interesse gjorde sig gældende for unge Dan Schein og den mere etablerede Dan Hays. 

Susanne Ottesen har været fast inventar på Market i mange år. I år var hun blevet tildelt en yderst trafikeret gennemgangsstand, men det var åbenbart ikke et problem. Hun beretter om salg hele vejen rundt på standen, som indbefattede værker af Morten Schelde, Morten Buch, Kirsten Ortwed, Emil Westman Hertz og Marie Søndergaard Lolk. På billedet ses førstemand Sophus Gether i fuld gang med formidlingsarbejdet.

Helle Fibecker og Bo Bjerggard
Helle Fibecker og Bo Bjerggard
View fra Nils Stærks stand
View fra Nils Stærks stand

Ligesom Ottesen havde Galleri Bo Bjerggard også fået en “svingdørsstand”. Men humøret var som sædvanligt højt, og bulletinen lød på stor interesse for Tal R’s kommende soloudstilling i galleriet, som åbner 5/4. Foruden to collageværker og en skulptur af Tal R – som lige nu også er udstillingsaktuel på udstillingen Stargazer kurateret af Karin Mamma Andersson på Sven Harry Konstmuseum – bød Galleri Bo Bjerggards stand også på værker af Per Kirkeby, Erwin Wurm, Erik Steffensen og John Kørner. På billedet ses Bo Bjerggard med sin faste Market assistent og gode veninde Helle Fibecker. 

Nils Stærk er ligeledes en veteran på det svenske marked. Han har været med på Market siden begyndelsen og betragter messen som en de “lokale” messer. Dette år kunne man på standen besigtige værker af danske Michael Kvium, samt svenske Miriam Bäckström og argentinsk fødte, men svensk bosiddende, Runo Lagomarsino.

Mikkel Grønnebæk og Jesper Elg fra V1 Gallery
Mikkel Grønnebæk og Jesper Elg fra V1 Gallery
David Risley
David Risley

V1 Gallery havde på dette års Market valgt at satse på fotografi. Foruden værker af Peter Funch, Asger Carlsen og Matthew Stone kunne  en serie af ‘Amerikanske Billeder’-ikonet Jacob Holdt besigtiges på standen. Jesper Elg melder om god respons på Holdt, som de velorienterede svenske udmærket kender i forvejen. Blandt andet var Umeås Konsthal forbi og købe et værk til samlingen. 

David Risley Gallery kunne også gøre status over et par gode messedage med mange nye kontakter til kartoteket. Her ses han foran et maleri af James Aldrige, som lige nu er udstillingsaktuel i galleriet. Foruden det store værk af Aldrige, kunne besøgende på standen opleve værker af Anna Bjerger, Ryan Gander, Michael Simpson og Graham Dolphin. Som det ligeledes fremgår af billedet, er David Risley ekstremt velklædt. Det skyldes ifølge eget udsagn en eksklusiv sponsoraftale indgået med Norse Projects i anledning af messen. Ifølge Mikkel Grønnebæk fra hhv. V1 Gallery og Norse Projects, var det vist nærmere noget med en meget stor kaffeplet…

Peter Lav
Peter Lav
View fra Andersen's Contemporary
View fra Andersen’s Contemporary

Peter Lav Gallery, som er Danmarks eneste fotogalleri med høj messeakitvitet i udlandet, havde i år valgt at satse på en meget neddæmpet sort/hvid stand med værker af Adam Jeppesen, Anna Strand, Michael Reisch og Taiyo Onorato & Nico Krebs. Selvom salget ikke var ligeså imponerende som sidste år, hvor Lav viste store værker af Hyun-Jin Kwak, beretter Lav alligevel om en god messe. Ikke mindst fordi der fredag, som et efterspil til Paris Photo i november, blev lukket en aftale med Denver Art Museum om køb af en serie af Adam Jeppesens værker. 

Andersen’s debuterede på dette års Market med en blandet, men æstetisk meget sammenhængende stand med værker af Anna Fro Vodder, Tomàs Saraceno, FOS og Thilo Heinzmann. Den flinke assistent Scott, som ikke havde lyst til at være med på billedet, kunne berette om god modtagelse og mange interessante projekter under opsejling. 

Lone Weigelt og Niels Borch Jensen
Lone Weigelt og Niels Borch Jensen
Vi slutter rundturen på Market af med stueetagen, hvor Market Emerging har ligget de andre år. Her finder vi den sidste danske debutant på Market Niels Borch Jensen, som både har afdeling i Berlin og København. Efter megen positiv omtale af messen havde Niels Borch Jensen besluttet sig for også at give det nordiske marked en chance. I edition afdelingen, som han delte med svenske Atelje Larsen kunne man således besigtige litografiske værker af Olafur Eliasson, Danh Vo, Tacita Dean, Carsten Höller og Eva Löfdahl.

Monopol – Stockholms nye kunstmesse?
I en forladt bankfilial på Norrmalmstorg 10 minutters gang fra veletablerede Market, kunne kunstpublikummet besøge det nye udstillingssamarbejde Monopol. En alliance mellem 4 svenske og det danske galleri Christian Andersen baseret på en vis overensstemmelse i profil, lysten til at bløde det traditionelle messeformat lidt op, og ikke mindst have flere kvadratmeter at folde sig ud på. 

Gallerist Christian Andersen, en af initiativtagerne til Monopol
Gallerist Christian Andersen, en af initiativtagerne til Monopol

Udstillingsview fra Monopol
Udstillingsview fra Monopol

Onsdag og torsdag havde gallerierne sammensat et program med særomvisninger og middagsarrangementer for specielt inviterede. Torsdag aften var der officiel fernisering, fredag almindeligt åbent med gratis entré for offentligheden og lørdag og søndag foregik besigtigelse efter aftale. 

Samtlige deltagende gallerier var entydigt begejstrede for tiltaget og betegner dagene som en stor succes. Monopol har ikke lanceret sig som et modstykke til Market, men snarere som en knopskydning foranlediget af, at Market har visse lokalemæssige begrænsninger med hensyn til placeringen på Det Kongelige Kunstakademi. 

Udstillingsview fra Monopol
Udstillingsview fra Monopol
Udstillingsview fra Monopol
Udstillingsview fra Monopol

Christian Andersen forudser, at konstruktionen Monopol igen vil være at finde i den svenske hovedstad næste år. Samme tid for at udnytte synergien med Market, men ikke samme sted, da placeringen på Norrmalmstorg på ingen måde er permant. Det lader dermed til, at endnu et galleristdrevet messeinitiativ ser dagens lys. Vi følger interesserede med fra sidelinien…

Supermarket 2013 – ikke helt så super
Man kan ikke beskylde det stockholmske Supermarket for ikke at have varer på hylden. Ikke færre end 88 kunstnerdrevne gallerier og alternative udstillingsplatforme var repræsenteret på dette års Supermarket. 

Det 3 meter lange værk "Prairie Design" af ungarske Károly Elekes. Lommeknivene er placeret i forhold til noderne i Bartók Bélas folkevise fra 1905 " My baby is ploughing ". 2B Gallery, Ungarn
Det 3 meter lange værk “Prairie Design” af ungarske Károly Elekes. Lommeknivene er placeret i forhold til noderne i Bartók Bélas folkevise fra 1905 ” My baby is ploughing “. 2B Gallery, Ungarn

Østrigske Edith Payers underligt organiserede samlinger " Sloane´s Agony ",  inspireret af fysikeren Hans Sloane (1660 - 1753). Le Cube, Marokko
Østrigske Edith Payers underligt organiserede samlinger ” Sloane´s Agony “, inspireret af fysikeren Hans Sloane (1660 – 1753). Le Cube, Marokko

Bakaboza For President. Den ægyptiske kunstner Nini Ayachs parallelle præsidentkampagne i foråret 2012 for at vælge den overdimensionerede dukke Bakaboza til landets nye leder. Artellewa Art Space, Egypten
Bakaboza For President. Den ægyptiske kunstner Nini Ayachs parallelle præsidentkampagne i foråret 2012 for at vælge den overdimensionerede dukke Bakaboza til landets nye leder. Artellewa Art Space, Egypten

Den deraf følgende mangfoldighed, har tilsyneladende voldt initiativtagerne visse problemer; for hvordan skal messen så promoveres udadtil ? I pressematerialet slås et tema an omkring lykke, revolution og kunstens vilkår i undertrykte regimer. Forsøget på tematisering er, med så stor en messe, umuligt. Der er imidlertid ingen tvivl om, at de gallerier, der bidrog med de bedste præsentationer, ville kunne læses ind i en sådan tematik. Så måske har pressestrategien været et bevidst organisatorisk forsøg på at styre blikket væk fra de virkelig mange mindre heldige stande, til de få, vellykkede indslag, der heldigvis også var at finde.   

Gallerinat med dansk indslag
Gallery Night, som er sat i søen af Market, finder sted om lørdagen efter messen er lukket på de respektive gallerier rundt om i byen. Mange gallerier vælger at have enten fernisering eller et specialarrangement i forbindelse med gallerinatten, som tiltrækker et stort publikum. 

Fernisering på udstillingen med Emil Westman Hertz fandt sted på det stockholmske Gallerinatten.
Fernisering på udstillingen med Emil Westman Hertz fandt sted på det stockholmske Gallerinatten.

I weekenden kunne Emil Westman Hertz´ værker således både opleves på Susanne Ottesens stand på Market messen, og på det relativt nystartede stockholmske galleri Anaellegallery. Om lørdagen var der, i forbindelse med Gallery Night programmet, fernisering på Emil Westman Hertz´ første soloudstilling på det svenske galleri i den centrale bydel Vasastan. På udstillingen viser Westman Hertz installation, skulptur, tegning og fotografi.

Mange mennesker lagde vejen forbi Riddargatan til ferniseringen. Også indkøbere fra det velrenommerede stockholmske udstillingssted  Magasin 3 kom  på besøg og udvidede deres samling af Westman Hertz værker med 2 blæksprutter af bly og et fotografi.

Initiativtagerne til Monopol er: Niklas Belenius, Johan Berggren Gallery, Crystal, Elastic Gallery og Christian Andersen

Billedserie

Supermarket Art Fair
Se kort og tider

Del artiklen

'Hektisk kunstuge i Stockholm'

Facebook