Et kærligt skridtspark

Et kærligt skridtspark

Søren Jensen undersøger folkedybets bittersøde skabertrang i bogen Fynsk tillykke. (forsiden til bogen)

Billedserie

bog

Fynsk tillykke

Søren Jensen

Søren Jensen afrunder sin fynske trilogi med lige dele hverdagskunst, fortrængt kærlighed og venne-vold. Det er vulgært, hylende morsomt og lidt angstfremkalende.

Space Poetry – Danmarks eneste forlag dedikeret den smalle (og derfor helt uundværlige) kunst – har netop udgivet afslutningen på den hjerteskærende trilogi om folkelige praksisser på Fyn.

I nogles øjne tre små temmelig spøjse og ligegyldige bogudgivelser med fotografiske undersøgelser under titlerne: Fynske vejboder (2007), så Minigolf på Fyn (2011) og nu altså den heftige afrunding: Fynsk tillykke.

En afdækning af fynske lykønskninger mellem venner, der runder de tredive, såkaldte pebersvende og -møer.

Søren Jensen: Fynske vejboder, 2007.
Søren Jensen: Fynske vejboder, 2007.
Søren Jensen: Minigolf på Fyn, 2011
Søren Jensen: Minigolf på Fyn, 2011

Fra eksport til social kodeks
‘Pebersvenden’ stammer fra 1400-tallets rejsende handelsfolk (her krydderihandlere), hvor mobilitet og dermed en ugift status var en præmis. I 1930’erne opstod skikken med at give peberkværne til 30 årige ugifte mænd som en krydret markering af den sociale afvigelse.

Søren Jensen: Fynsk tillykke, Marslev.
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Marslev.
Det er først i 70’erne at traditionen med at lave skulpturer (og primært peberkværne) af olietønder opstår i Nordtyskland, Sønderjylland og altså på Fyn.

En offentlig, højtråbende markering af en ven, der “skylder et bryllup,” som Søren Jensen beskriver det.

Fynsk tillykke dokumenterer en overvældende form for lykønskninger, nemlig de enorme konstruktioner af sammensvejsede olietønder, campingvogne, biler, møbler med påskrevne øgenavne og hilsener som: “stive svin, fisse på pikken, fuckhoved, bøs’, pæk, fedtnæb, røv, 30 år & uden hjerne”, du kan selv fortsætte…

Søren Jensens fynske trilogi ender med en samling ufiltrerede erklæringer mellem venner, og det går sandt at sige ikke stille for sig.

Hverdagspoesi
Lykønskningerne antager ret forskellige former. Der er klart nok peberkværne, men dernæst stive pikke, portrætter (ofte karikerede som dyr) og så især objekter, der knytter sig til denne særlige fødselar: en cigaret, øl, campingvogn, en hest, båd, hammer, flyver, motorcykel, bil, hund, und so weiter.

Søren Jensen: Fynsk tillykke, Bovense.
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Bovense.

Trilogien bygger på Jensens fascination af det folkelige og materielle i kulturen, en form for fotografisk aflæsning af de mest spektakulære men også skæve udslag på kreativitetens folkebarometer. Dér hvor ‘folket’ pludselig formgiver og udtrykker sig markant gennem de forhåndenværende materialer. Det kan der jo godt aflæses en ret nedladende attitude i. Altså; “Narj se nu; fynboerne er også kreative!” Men det er ikke attituden i Jensens dokumentationer.

Trilogien synes at give et begejstret og afbalanceret blik på skabertrangen, der særligt dvæler ved dagligdagspoesien blandt fynboerne. For hvordan kan man gøre dét at købe en pose kartofler, spille et slaw minigolf eller blive tredive til en inspirerende og måske udfordrende og kunstnerisk oplevelse?

Her ligger en hel del af drivkraften i den materialitet, som Jensen undersøger. Pointen er ikke, at det er kunst, men at udfordrende formgivning og tænkning også udfolder sig i det daglige og folkelige.

Langt fra uskylden
Og Fynsk tillykke har noget helt særligt over sig. Minigolf og vejboder er uskyldige aktiviteter og objekter. Det er business med et kunstnerisk twist, der ofte henvender sig forholdsvist stilfærdigt til de forbipasserende og turisterne.

Søren Jensen: Fynsk tillykke, Aunslev.
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Aunslev.
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Resvindinge.
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Resvindinge.

Lykønskningerne i Fynsk tillykke er derimod tilegnet en in-crowd, den bedste ven, veninden og er alt andet end stilfærdige. De er officielle kærlighedserklæringer blandt venner, der forsøger at overgå hinanden i omfang, kreative gloser, vulgaritet og vildskab.

Samtidig er det en form for balanceret ironisk tilkendegivelse, der ikke skal være for åbenlys kærlig eller helt let at sluge for modtageren: Konstruktionerne er store, tunge og præget af en påtaget skødesløs og trashet stil. Det er næsten som om vennerne dumper en stor klump sammensvejset affald i din indkørsel, bare for at vise hvor meget du betyder for dem. Og de to forhold er så uheldigvis proportionelle!

Uforløst kærlighed
Men under overfladen lurer også en form for social grænsedragning og vold. Det er her det hele bliver lidt anspændt, tvetydigt og virkelig interessant i trilogiens sidste akt.

Spændingen ligger i fortællingen om det lille samfund på landet (de fleste af de fynske landsbyer i bogen tæller færre end 500 indbyggere), hvor tilflyttere, afvigere, konflikter, sorger og kærlighed er problematisk at håndtere og tale om. Noget, der hurtigt kan udvikle sig fra mund til mund og gerne først formuleres i fuldskab, som lammere, en blodtud, jalouxi, utroskab eller det, der er værre…

Søren Jensen: Fynsk tillykke, Langå (bogens bagside).
Søren Jensen: Fynsk tillykke, Langå (bogens bagside).

Derfor sidder man også med en sitrende følelse af, at flere af disse lykønskninger er lavet med en blanding af uformuleret vrede og uforløst kærlighed, og så BANG, så står den der: et kæmpe komplekst monstrum fyldt med trodsig fynsk kærlighed. Og se, det er ægte kærlighed og et rigtigt dansk folkeeventyr.

Søren Jensen: Fynsk tillykke
56 sider, Pris: 125,- kr, Forlaget Space Poetry (www.spacepoetry.dk)
Bogen og hele trilogien kan købes i velassorterede boghandler eller direkte fra forlaget.

Søren Jensen er billedkunstner bosat på Fyn, er tidligere rektor for det Fynske Kunstakademi og nuværende formand for Statens Kunstfonds Billedkunstudvalg og Udvalget for Kunst i det Offentlige Rum.

http://www.kunstdk.dk/kunstner/soren_jensen

Billedserie

bog

Fynsk tillykke

Søren Jensen

Del artiklen

'Et kærligt skridtspark'

Facebook