Den frie skulptur

Den frie skulptur

Performance af Lilibeth Cuenca Rasmussen. (Foto: Amalie Frederiksen)

Billedserie

Præmiering

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat

30 nov 2012 6 jan 2012

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nina Saunders, Elmgreen & Dragset

Den Frie Udstillingsbygning
Se kort og tider

Carl Nielsens og Anne Marie Nielsens Legatblev stiftet i 1957 af parrets to døtre til minde om deres forældre, som var henholdsvis komponist og billedhugger.

Komponisten Carl Nielsen står blandt andet bag melodien til Jens Vejmand.

Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen var fra 1892 tilknyttet Den Frie Udstilling. Hun er blandt andet kendt for udførelsen af Rytterstatuen af Christian IX, som blev opført i 1928 på Christiansborg Slots Ridebane.

Den røde løber var rullet ud og luften tæt af forventning, da fire bemærkelsesværdige og utraditionelle billedhuggere blev hædret på Den Frie.

Elmgreen og Dragset, Nina Saunders og Lilibeth Cuenca Rasmussen er pt. Danmarks mest fremtrædende og bemærkelsesværdige billedhuggere.

I hvert fald at dømme ud fra det faktum, at de netop er blevet overbragt det prestigefyldte Carl Nielsens og Anne Marie Nielsens Legat, der hver andet år tildeles danske billedhuggere, ”som en særlig anerkendelse af deres kunstneriske virke og som en opmuntring og hjælp til den enkelte kunstners fremtidige virke.”

Lilibeth Cuenca Rasmussen Cock Fight, 2006. (Pressefoto)
Lilibeth Cuenca Rasmussen Cock Fight, 2006. (Pressefoto)

Prisoverrækkelsen fandt sted på Den Frie Udstillingsbygning, der i samme anledning slog dørene op for en udstilling, der præsenterer nye og gamle værker af de fire kunstnere.

Silhuetter af veninder
Rygterne om at Lilibeth Cuenca Rasmussen ville fremføre en af sine mærkværdige performances forårsagede et lille menneskehav i Den Fries forhal. Lyden fra DJ-pulten og de billige øl satte prikket over ’i’et på folks forventninger.

Cuenca Rasmussen havde placeret spejlende sølvmannequiner, som identitetsløse statuer i blandt det afventende publikum. ”Det dér er min veninde” udbryder en yderst begejstret kvinde, idet hun peger på en af de glinsende, og åbenbart ikke helt identitetsforladte skulpturer. ”Det kan jeg se på silhuetten,” forsikrer hun med et bredt smil på læben.

Lilibeth Cuenca Rasmussen Out of Reflection, 2012. (Pressefoto)
Lilibeth Cuenca Rasmussen Out of Reflection, 2012. (Pressefoto)

Lidt efter begynder skulpturen af veninden at bevæge sig i takt med musikken. Langsomme, dansende bevægelser. Hun er ikke længere en statue, men en levende skulptur, der famler sig elegant frem blandt stirrende blikke. Figuren imiterer en tilfældig kvindes adfærd i rummet, måske i en søgen efter en identitet at knytte sig til?

Snart begynder de andre spejlskulpurer at gøre det samme.

En genre i opbrud
Denne søgen efter identitetsmæssig forankring refererer ikke blot til et generelt aspekt ved nutidens samfund, men markerer sig ligeledes, som et påfaldende kendetegn ved nutidens skulptur.

Skulpturen forbindes traditionelt med noget statisk og lukket, men som Mette Sandbye skriver i Manual til Dansk Samtidskunst og som Cuenca Rasmussens performance er et levende bevis på, så er ”de tider for længst forbi, hvor en skulptur var ensbetydende med et monument eller én samlet form, udhugget i sten eller støbt i bronze.”

Idag har skulpturen gjort sig fri af sin oprindelige lukkede form og blevet mere dynamisk og grænsesøgende. Denne genreforskydning har tilsyneladende præget fondens bestyrelse, der i år har valgt fire kunstnere, hvoraf kun en enkelt, nemlig Nina Saunders, kan betegnes som billedhugger i mere eller mindre konventionel forstand.

Elmgreen & Dragset Var det egentlig det vi ville, 2012. (Pressefoto)
Elmgreen & Dragset Var det egentlig det vi ville, 2012. (Pressefoto)

Saunders værker består af forskellige gammeldags møbler, som er ’flydt ud’ og tilsat hoveder af udstoppede dyr som for eksempel ræve, fugle og harer.

Fra sten til lysstofrør
Kaster man et blik tilbage på rækken af tidligere legatmodtagere er bevægelsen mod en mere ’fri skulptur’ iøjnefaldende.

Carl Nielsens og Anne Marie Nielsens Legat blev uddelt første gang i 1960 og er siden blevet tildelt betydningsfulde billedhuggere, som blandt andre Helge Holmsgård (1960), Erik Heide, Jørgen Haugen Sørensen (1970 og 1994), Hanne Varming, Svend Wig Hansen (1990) og Bjørn Nørgaard (1994).

Alle sammen kunstnere, der arbejder med skulptur i overensstemmelse med genrens mere eller mindre uskrevne regler.

Skulptører i ny variant
I slutningen af halvfemserne sker der imidlertid en bemærkelsesværdig ændring i legatmodtagernes materialevalg og kunstneriske udtryk.

Elmgreen & Dragset The named series, 2012. (Pressefoto)
Elmgreen & Dragset The named series, 2012. (Pressefoto)
Nina Saunders, installationsviev. (Pressefoto)
Nina Saunders, installationsviev. (Pressefoto)

Hvor prisen tidligere gik til billedhuggere, der tro mod skulpturens genremæssige konventioner benytter bronze, sten og andre faste materialer som udgangspunkt for sine værker, så bliver det nu almindeligt at bruge alternative og mere skrøbelige materialer.

Thorbjørn Lausten, der modtager legatet i 1998, skaber således sine skulpturer ud af lysstofrør.

Mens Cuenca Rasmussens værker placerer sig et sted mellem skulptur og performance, placerer Elmgreen og Dragsets værker sig et sted mellem skulptur, arkitektur og installation.

At det eftertragtede hæderslegat i år tilfalder fire kunstnere, der ikke umidelbart kvalificerer sig til betegnelsen billedhugger, vidner om, at skellet mellem kunstarterne er i langsom opløsning.

Carl Nielsen og Anne Marie carl-Nielsens Legat er Danmarks største enkeltstående kulturpris og tilfalder i lige år danske komponister og udøvende musikere og i ulige år danske billedhuggere.

Udstillingen med de tre kunstnere kan ses på Den Frie Udstillingsbygning indtil d. 6. Januar 2013.

Billedserie

Præmiering

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat

30 nov 2012 6 jan 2012

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nina Saunders, Elmgreen & Dragset

Den Frie Udstillingsbygning
Se kort og tider

Carl Nielsens og Anne Marie Nielsens Legatblev stiftet i 1957 af parrets to døtre til minde om deres forældre, som var henholdsvis komponist og billedhugger.

Komponisten Carl Nielsen står blandt andet bag melodien til Jens Vejmand.

Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen var fra 1892 tilknyttet Den Frie Udstilling. Hun er blandt andet kendt for udførelsen af Rytterstatuen af Christian IX, som blev opført i 1928 på Christiansborg Slots Ridebane.

Del artiklen

'Den frie skulptur'

Facebook