Nye figurative eksperimenter

Nye figurative eksperimenter

Allan Otte: CMYK maleri – faunapassage, 2012. (beskåret)

Billedserie

Nye Strækninger

23 nov 2012 22 dec 2012

Allan Otte

Galleri Tom Christoffersen
Se kort og tider

Den ultrakort version er, at Allan Otte med sin udstilling Nye Strækninger på Galleri Tom Christoffersen cementerer sin position som en af landets vigtigste figurative malere.

Som Nye strækninger viser, er Allan Otte en blændende maler med en stor kærlighed til maleriet som medie. Men udstillingen viser ligeledes, at han også er en maler i udvikling. For uagtet at Otte stadig har landskabet som sit grundmotiv, så formår han med malerisk konsekvens og skarphed at holde sit yndlingsmotiv levende.

Landskabet igen, igen
Allan Otte kan ikke slippe det, altså landskabet. Heldigvis. Gang på gang søger han den energi, som opstår, når det industrialiserede landbrugs-landskab støder ind i vores kunstneriske for-forståelse af landskabet som en (national-)romantisk størrelse.

Allan Otte: Lundby Remake, 2012.
Allan Otte: Lundby Remake, 2012.
At Allan Otte stadig kommenterer landskabet som romantisk genre – undertiden ligefrem som en parafrase af guldalderen – bliver tydeliggjort i værket Lundbye Remake.

I maleriet brydes det solbeskinnede bakkelandskab af vindmøller i baggrunden og industri-emballerede halmballer i forgrunden. 

Råt og usentimentalt
Det er et velkendt træk hos Allan Otte, at han udfolder landskabet i en usentimental form. Landskabet fungerer som en scenografi for paradoksale begivenheder, ulykker, stoppede udsyn; vi har på fornemmelsen, at der er gået noget dramatisk forud for de rungende stille scener, som vi møder.

Dette rå tilsnit, der undertiden giver en særlig surreel feeling – har Otte stadig. Men værkerne er stille på en anden måde. De er ikke stille, fordi noget voldsomt har fundet sted tidligere, men er stille ved at registrere afdæmpede motiver. Ulykkerne – men ikke alle de paradoksale sammenstillinger – er så godt som væk, og tilbage står landskabet i sig selv.

Business as usual?
Denne nye stilhed er et tegn på udstillingens eksperimentelle islæt. For en ung kunstner som Allan Otte må det være tillokkende at fortsætte i det spor, der virker, og som har givet kunstnerisk anerkendelse. Og, som allerede sagt ændrer Otte ikke spor.

Men når han fastholder landskabet synes det at være fordi, at motivet langt fra er udtømt i kunstnerisk forstand og fordi det med justeringer samtidig med at have et unægtelig præg af ”Allan Otte” åbner op for nye muligheder.

Allan Otte: Furer (1:3), 2012.
Allan Otte: Furer (1:3), 2012.

Plov i muld
Som fx udstillingens ”hovedværk” Furer (1:3), der er typisk efterårsmotiv: en traktor der pløjer. Her er fokus imidlertid ikke på motivet, men på værkets konstruktion. Værket er skabt af en utal af firkanter, der som et ægte pixeleret digitalt billede lader os ane motivet, men aldrig i sin helhed. Dette træk, at visse værker tillades en flimrende intenticitet fremfor et knivskarpt fokus, er et nyt og spændende træk hos Otte.

Værket trækker ikke blot referencer til digitale billeder, men rummer ligeledes en række referencer til maleteknik op gennem kunsthistorien. Eller, måske skal værket ses som en metarefleksion over maleriets potentiale og perceptionens utilstrækkelighed. På mange måde er Furer et værk, der ikke vil ses. Man kan ikke komme tæt nok på. Langt fra ses scenen forholdsvis tydeligt, men fornemmelsen for det maleriske svinder ind. Kommer man tættere på, ryger motivet som det første, til gengæld får man Ottes teknik serveret. At kunne skabe et maleri, som på den måder bringer beskuerpositionen i spil er stærkt.

Installationsview, Allan Otte: Nye strækninger. (pressefoto)
Installationsview, Allan Otte: Nye strækninger. (pressefoto)

Eksperimentet – ad nye veje
Nye Strækninger
er et eksperiment, der bygger på en selv-udfordring. I rummet mellem motivets realisme og maleriets abstrakte kvaliteter, har Otte sat selv sig stævne i forhold til værkernes format og malemåde.

Værkerne på udstillingen har et flademål på 1 m2, og alle værker har et format ulig de øvrige værker. Otte bevæger sig fra forskellige kvadrater og rektangler til ellipsen og cirklen. Dette valg synes rigtigt. Det virker til, at kunstneren i stor stil – og måske mere ærligt end tidligere – synliggør de systematiske arbejdsprocesser og de æstetiske valg, der er så vigtige for hans billeder.

Allan Otte: Klatmaleri i lange baner, 2012.
Allan Otte: Klatmaleri i lange baner, 2012.

Vi ser, hvordan Otte samler ca. 36.000 farvepletter til en regnbue i værket CMYK maleri – faunapassage. I værket Klatmaleri i lange baner synes hans stringente teknik nærmest at få et ekspressivt træk, der er på vej til at eroderede hans stil. I hvert fald ind til man kommer tættere på, og ser at ‘opløsningen’ iværksættes at et stramt kompositionsprincip.

Den næste strækning
Nye Strækninger
er et vellykket projekt, der viser et nyt niveau i Allan Ottes kunst – et niveau, hvor eksperimentet tillades at herske. Det er grunden til at det er yderst fascinerende at følge Allan Ottes taktile maleri og hans udforskning af maleriet som medie.

Jeg gik fra udstillingen opløftet på maleriets vegne ved mødet med et maleri, der vil være maleri og intet andet.

Allan Otte: Salme uden tro, 2012.
Allan Otte: Salme uden tro, 2012.
Så opfordringen er klar – se Ottes værker ”live”, hvis hjertet banker det mindst for den maleriske formgivning. Gengivelser yder dem ikke retfærdighed.

 Men jeg gik også fra udstillingen med en vis spænding i kroppen. For hvilket skridt vil Allan Otte tage for fortsat at holde sit maleri levende. Der er absolut intet galt i at være landskabsmaler, men kan Otte nå ny intensitet på den lange bane? Og, hvordan kan Otte udvikle sit maleri efter et ærligt eksperiment som dette, der både lader nye strømninger ind og fastholder grundkernen?

Når sådanne spørgsmål trænger sig på, er det ikke fordi, at jeg manglede noget – men fordi Otte maleriske talent og potentiale er stort.

Allan Otte holder artist-talk i Galleri Tom Christoffersen lørdag den 8. december 2012 kl. 13:00.

Allan Otte (f. 1978) tog afgang fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2007. Otte bor og arbejder i København.

Han har en lang række af udstillinger bag sig, idet følgende separatudstillinger kan nævnes: Efterbilleder Gl. Holtegaard og Kunsten Museum of Modern Art Aalborg (2010), Landskabsmaleri Skive Kunstmuseum (2008) og Everything is Good Here Himmerlands Kunstmuseum, Museumscenter Aars og Galleri Tom Christoffersen (2006).

Af gruppeudstillinger kan nævnes: Ude af fokus Holstebro Kunstmuseum (2012), Sådan set Rønnebæksholm (2012), Et Vintereventyr Gl. Holtegaard (2009), Enter (triennale), Kunsthallen Brandts (2008), Malerhjerne, Arken Museum for Moderne Kunst (2006).

I 2009 blev Allan Otte nomineret til Carnegie Art Award. Han er repræsenteret på Kunsten Aalborg (2010), Skive Kunstmuseum (2008) og Arken (2006), ligesom han står bag flere større udsmykninger i private virksomheder.

Billedserie

Nye Strækninger

23 nov 2012 22 dec 2012

Allan Otte

Galleri Tom Christoffersen
Se kort og tider

Del artiklen

'Nye figurative eksperimenter'

Facebook